Наследникът на култовия семеен транспортьор е коренно различен - и напълно електрически
Съвременният наследник на Bulli – любимият микробус на цели поколения още от средата на миналия век - е не само симпатичен и функционален като дядо си. Днес той е тотално различен, вече 100% електрически, изключително модерен и перфектно оборудван. Освен това е чаровен и с екстравагантни двуцветни одежди - като с магнит залепва погледа и не може да останеш безразличен. Новият ID. Buzz в двете си версии – пътническа и Cargo – е невероятно гъвкав в различните си превъплъщения и на практика отново връща в голямата игра универсалните ванове.
VW ID. Buzz е най-вече за тези, които се нуждаят от повече вътрешно пространство в автомобила. Той предлага място за живеене, ако решите да изкарате няколко дни далеч от цивилизацията. Осигурява предостатъчно поле за работа, особено в специализираната Cargo-версия. Дава пространство и за вашето хоби или спортни пристрастия, с всичкото им оборудване. Но освен това се движи чисто и ефективно само на ток, практичен и икономичен е и има оригинален дизайн, който хем ни връща спомените с усмивка, хем пали футуристичното ни въображение.
Компактен отвън, просторен отвътре
Външните габарити на ID. Buzz реално са колкото на средно голям седан – дълъг е малко над 4,70 м и е широк под 2 метра, ако не смятаме и страничните огледала. Още от първи поглед се вижда, че зад компактните външни размери се крият неподозирани вътрешни обеми. Ванът е конструиран върху специалната модулна платформа на VW Group за модели с електрическо задвижване (MEB). Напълно новата архитектура създава повече възможности, осигурява по-големи пространства и изцяло ново усещане за простор в интериора. В пътническият вариант има много въздух за петима души и 1121 литра за багаж отзад. За максимално ефективно използване на пространството според конкретните нужди, задните седалки имат ход по дължина до 15 см. А ако облегалките им се свалят, товарният обем почти се удвоява. Достъпът е лесен, благодарение на двете странични плъзгащи задни врати, които са стандартни за модела. Cargo-версията пък може да е със седалки за 2-ма или 3-ма отпред и предлага впечатляващите 3,9 куб.м обем отзад, които безпроблемно поемат две евро палета.
Дълъг колкото Passat, маневрен като Golf
Новата платформа позволява огромно междуосие от почти 3 метра. Това, освен че отваря вътрешен обем, осигурява и комфортно возене на дълъг път. Освен това акумулаторната батерия е вградена в плоската, подобна на сандвич структура на пода - ниският център на тежестта гарантира изключително поведение на пътя при динамично каране, безопасност и забележително удоволствие от шофирането при продължително пътуване. От друга страна, тъй като отпред няма двигател и геометрията на окачването позволява невероятно голям ъгъл на предните колела, ID. Buzz има диаметър на завой само 11,1 метра, което гарантира леко управление и в града, включително в тесни подземни гаражи и многоетажни паркинги.
Бързо зареждане, дълъг пробег
ID. Buzz е екипиран с най-голямата акумулаторна батерия, вграждана до момента в моделите на германския производител. 12-модулната литиево-йонна батерия с нетен капацитет от 77 кВтч захранва електродвигател с мощност 150 кВт (204 к.с.) на задния мост, чиито въртящ момент от 310 Нм е на разположение още от първата секунда. Аеродинамичните показатели са направо шокиращи, когато става дума за ван – коефициентът на челно въздушно съпротивление е 0,29. Оттам и разходът на електроенергия е нисък, а автономният пробег голям - около 425 км. Параметрите при Cargo-версията са почти идентични с тези на пътническата. При използване на правотокова бързозарядна станция с максимална мощност до 170 кВт, зареждането на батерията от 5% до 80% отнема около половин час. Иначе спокойно можем да заредим и в офиса или вкъщи, на станция тип Wallbox до 11 кВт, за приблизително 7 часа и 30 минути. За допълнително наше улеснение лекотоварната секция на VW ни дава възможност да ползваме на доста места вече и системата Plug&Charge – без регистрации и без да вадим кредитни карти станцията разпознава директно буксата на кабела, автоматично стартира зареждането и се извършва плащането.
Практичният ван, като типичен представител на ID. семейството, е много силен в енергийния мениджмънт. Вместо стандартно спиране – рекуперация. При нея излишъкът от кинетичната енергия от инерцията се трансформира в електрическа и се оползотворява за зареждане на акумулаторната батерия. В зависимост от условията, чрез рекуперция продължителността на автономния пробег може да се увеличи с до 30%.
Пъргав и приятен за управление
Всъщност ID. Buzz се кара точно както всеки лек автомобил на ток - лесно и с удоволствие. Оборудван е с автоматична едностепенна скоростна кутия. Макар купето да е малко по-високо, заради ниския център на тежестта, ванът е невероятно стабилен в завои, сякаш залепен за асфалта. Мощта на тези 204 коня се разгръща веднага, щом натиснем педала за ускорение. Максималната скорост е електронно ограничена до 145 км/ч. И това е може би правилно, тъй като е повече от стандартно разрешеното в повечето държави, пък и при движение с над тези ограничения, батерията започва да се топи много по-бързо.
Оборудване с магически възможности
Електрическият модел е екипиран с всичко необходимо, за да направи живота ни по-лек и приятен. Head-up дисплеят с разширена реалност (AR) сякаш прожектира напътствията на навигационната система директно на пътя отпред и можем да достигнем до крайната дестинация без нито за миг да отделяме погледа си от пътя. Вместо класическите кръгли фарове, ID. Buzz ни намигва за поздрав с интелигентни LED „очи". Чрез тях умната кола общува интерактивно и с другите водачи и пешеходците. Когато водачът завива, предните светлини се завъртат в съответната посока. А ако ID. Buzz забележи пешеходци или велосипедисти да се движат по банкета до пътя, той може да ги „погледне" и да използва леки светлинни сигнали, за да привлече вниманието им. А интелигентната система за автономно паркиране разполага дори памет за до пет направени вече маневри, например влизане в гараж и др.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
VW ID. Buzz наистина е уникален. Така си е роден още преди 75 години - като микробус, който може да служи за мобилен дом, като подвижна работилница или партньор за приключения. А още през 1972, когато Германия става за първи път европейски шампион по футбол, а в Швеция се създава ABBA, вече е имало и чисто електрическа версия на Bulli. Е, сега ясно виждаме, че легендата има и бъдеще. И то не какво да е - комфорт от последно поколение, интелигентно оборудване с много възможности, даже за напълно автоматизирано управление в недалечно бъдеще. Така дори водачът може да стане пътник и да насочи мисленето си към нови креативни идеи.
Текст: Борислав Цаков