По-далеч от Golf, по-близо до Passat: с по-големите си външни размери и стилния си дизайн, VW Jetta се устремява към клиентелата на средния клас. Едно можем да кажем отсега – Jetta впечатлява приятно с много повече от привичния за модела просторен багажник.
Спомняте ли си за невзрачната Jetta I от 1979 година, по повод на която редовно се чуваха насмешливи реплики от сорта на „отпред малък автомобил, отзад - контейнер“? Е, вече можем да забравим за старото амплоа на модела, който през годините остана в съзнанието на повечето хора като „Golf с багажник“. Желателно е обаче да не изтриваме от спомените си Jetta II, за която нашият многоуважаван бивш колега Клаус Веструп писа през далечната 1987 година, вдъхновен от специфичния чар на един автомобил, който се старае да върши работата си добре, без да се перчи пред никого.
Пазарна ниша
Новата, шеста генерация на Jetta също едва ли може да се окачестви като модел с огнен темперамент, макар че се произвежда в горещите земи на Мексико. Базираният на Golf седан обаче е с хармонични пропорции, изчистени линии и елегантна форма на каросерията, така че спокойно може да си съперничи с по-голямата част от представителите на средния клас, произвеждани от концерна със седалище във Волфсбург. За да не се изостри твърде много вътрешнофирмената конкуренция, засега Jetta ще се продава само с три двигателя (с мощност между 105 и 140 к.с.), предно предаване и доста малък брой асистиращи системи (в допълнителното оборудване не попада адаптивно окачване, липсват дори ксенонови светлини).
С базова цена от 33 990 лева за най-ниското ниво на екипировка и двигател 1.2 TSI моделът със сигурност не е най-изгодното предложение в класа си, но цената му остава в напълно разумни граници и е по-ниска от тази на Passat. Освен това европейските купувачи на Jetta получават и някои предимства в сравнение с американската клиентела като например многозвенно задно окачване и по-добро качество на материалите в интериора. Приятни на вид и допир повърхности, качествено изработени превключватели, дискретни хромирани детайли – интериорът на автомобила вдъхва чувство за солидност, което може да бъде донякъде помрачено единствено от отделни пропуски като например липсата на тапицерия от вътрешната страна на капака на багажника.
На широко
Самият товарен отсек, който навремето побираше 550, а при предшественика беше с вместимост 527 литра, сега се равнява на 510 л – това продължава да бъде сред най-добрите постижения за категорията. Сгъването на задните седалки става много лесно, така че човек без затруднения може да получи и още по-голям багажен обем. Разликата с Golf е особено отчетлива когато седнете на задните седалки – удълженото със 7,3 сантиметра междуосно разстояние дава значително повече място за краката. По лекота на качване в автомобила, вътрешен простор и комфорт на седалките, Jetta плътно се доближава до стандартите на средния клас.
Кокпитът е решен в типичния за VW изчистен и опростен стил, докато леко „обърнатата” към водача централна конзола създава асоциации с BMW. Екранът на допълнително предлаганата навигационна система RNS 510 е разположен с една идея по-ниско от необходимото, оттам нататък функционалността не крие никакви изненади (ако не броим учудващо оптимистично разграфената до 280 километра в час скала на скоростомера).
Скромно, но от сърце
Въпреки че резервоарът на автомобила побира само 55 литра, благодарение на икономичния потенциал на двулитровия TDI изминаването на дълги преходи с едно зареждане не е проблем за Jetta. Този път от VW са си спестили BlueMotion технологиите като система старт-стоп и SCR катализатор, спомагащ за покриване на нормите Euro 6, но независимо от това 1,5-тонната машина с лекота постигна среден разход в теста от 6,9 л/100 км, при по-икономичен стил на каране не е никак трудно да се постигнат и стойности около пет литра на сто километра.
Снабденият с технология common rail четирицилиндров мотор има максимален въртящ момент от 320 нютонметра при 1750 оборота в минута и се отличава със солидна тяга и фини маниери на работа, макар да не реагира с експлозивността на своя предшественик с технология помпа-дюза. Предлаганата срещу доплащане трансмисия с два съединителя успешно успява да прикрие леката слабост при най-ниските обороти и работи толкова бързо и неусетно, че вероятността някога да поискате да изпробвате ръчния режим на превключване е съвсем малка.
Плюс/минус
Една от дребните пречки при пътуване е монтираният прекалено назад подлакътник между предните две места, който на практика трудно може да послужи за истинска опора на дясната ръка на водача. Благодарение на богатия запас от тяга при нужда от междинно ускорение и спокойното поведение на автомобила, дългите преходи остават почти неусетни. Дори при рязка смяна на посоката в критична ситуация, Jetta остава сигурна и контролируема. При директно сравнение с по-лекия Golf все пак автомобилът изглежда малко по-тромав в завой, а склонността към недозавиване е по-силно изразена.
Кормилната уредба също не е свръхдиректна и дава на водача точно толкова обратна връзка, колкото му е необходима, иначе работи точно и надеждно. Същите думи може да се кажат и за ходовата част, която съчетава добра стабилност със задоволителен комфорт, въпреки че специално със 17-цолови колела преминаването през някои видове неравности е по-скоро твърдо. Нивото на шумовете в купето, както и отличната спирачна система поставят Jetta на едно равнище с обновения съвсем наскоро Passat.
С две думи, Jetta си остава класически Volkswagen – автомобил, който е точно толкова сериозен, колкото и своите купувачи. Машина, която върши работата си старателно, без да се натрапва. Така погледнато, няма как да не признаем чара на семплите и дискретни, но с наистина впечатляващи качества модели като Jetta.
Текст: Бернд Щегеман
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт
Анонимен
Добра е, скоро я видях на живо.
Анонимен
Интериора ми харесва много!Ваншният вид е някаква несполучлива симбиоза между новия Passat и Audi,което на мен лично бъобще не ми харесва.Бутона START/STOP много напомня за сащия при Renault Laguna 2.