Немският пазар нарасна с 9,5% до близо 531 200 автомобила през първите два месеца
Концернът Volkswagen Group и марките в неговия състав, включително VW и Audi, могат да решат още тази седмица дали да разширят програмата за стимулиране на продажбата с дизелови автомобили в Германия през второто тримесечие.
Стимулите за смяна на дизеловите двигатели, включително дизеловите автомобили с Евро 4, които предлагат производители на автомобили, се оказаха популярни и дават резултат. И благодарение на отстъпките, немският пазар нарасна с 9,5% до близо 531 200 автомобила през първите два месеца. За първи път от 1999 г. насам са продадени толкова много автомобили през този период, съобщава германската асоциация на автомобилната индустрия VDA.
По-късно тази седмица има среща на групово ниво и може би ще знаем повече в четвъртък", каза източник, запознат с разговорите.
Докато схемите за стимулиране и отстъпките обикновено са въпроси, кото се решават от отделните марки на VW Group, ръководствата казват, че програмата за стимулиране на дизела е повече политическа по своя характер, мярка за корпоративна социална отговорност, която се появи на срещата на върха за дизела през август между индустрията и немското правителство. Всички марки възприеха съвместен подход в борбата с високите емисии на NOx в големите градове на Германия.
Удължаването би означавало да бъдат жертвани печалби във времето, когато ще се изискват големи инвестиции за разработване на нови цифрови технологии и по-чисти двигатели. И все пак това може да бъде един от най-бързите и най-лесните методи за подновяване на 6,4 млн. дизелови автомобила в Германия, които са с Евро 4 и по-лоши от тях, в повечето случаи продадени през 2010 г. или по-рано.
Главният изпълнителен директор на марката VW Хербет Дийс отхвърли нарастващия натиск за оборудване на автомобилите с нови системи за обновяване на емисиите. Говорейки пред репортери в рамките на автомобилното изложение в Женева миналата седмица, той каза, че обновяването на милиони по-стари дизелови модели ще отнеме най-малко още три години, за да разработена и утвърдена нова система и нейните компоненти. Това би било още по-дълго от времето, необходимо на VW, за да получи първо разрешение за пускане на софтуерни актуализации и след това да ги приложи. Нито пък ще има смисъл, каза Дийс. През 2021 г. нивата на азотен диоксид в почти всички градове в Германия ще са по-ниски от критичните граници на ЕС, тъй като 15,2 милиона дизелови автомобила в страната непрекъснато се подновяват.
"Това, което на всяка цена трябва да постигнем по всякакъв начин, е предотвратяването на забраните за градско шофиране, защото това води до спад в остатъчните стойности [Евро 5], което е драматично за нашите клиенти", каза Дийс.
Audi е подложен на по-голям конкурентен натиск за разширяване на програмата си за стимулиране, тъй като конкурентите Mercedes-Benz и BMW вече заявиха, че ще продължат с мерките до края на първото полугодие.
Марката VW също има своите големи притеснения, защото Ford и Opel за момента не посочват дали планират да продължат стимулите през този месец. Renault разполага с план за стимулиране, който влиза в сила през април.
"Засега се съгласихме да предложим стимули през март, със сигурност можем да обмислим разширяването им", каза той. От решаващо значение обаче е времет, не можем да чакаме до 2021 г., когато проблемът ще бъде решен. Трябва да действаме сега, за да предотвратим решението на съда [да доведе до забрани]", каза той.
Независимо от това, Дийс много ясно изрази предпочитанието си към решения, които не включват харчене на пари отстрана на VW. Това може да става дума за подпомагане на градовете да финансират обновяването на техния силно замърсяващ автобусен парк, средно на 13-годишна възраст, чрез общ "Фонд за мобилност", който досега зависи значително от приходите на данъкоплатците. Освен това необходимо е стимулиране на търсенето на повече електрически автомобили.
Opel от своя страна не изключва разширяване на стимулите, като посочи само, че "ще информираме обществеността за нашите планове в подходящото време". Ford пък не бе намерен за коментар.