Мерките срещу заразата забавя производството на електрически и електрифицирани модели
Във Volkswagen обаче вярват, че ще се справят с изпълнението на нормата за въглеродни емисии въпреки кризата. 2020 година трябваше да се превърне в електрическата година на автомобилостроенето и в интерес на истината за Volkswagen тя започна доста добре.
Ярък пример в тази насока е произвежданият в завода в Братислава електрически E-Up, който благодарение на субсидиите и допълнителните отстъпки достигна цена на германския пазар от 12 500 евро. Вследствие на това, до началото на март бяха продадени цели 2 500 автомобила от малкия електрически модел (на фона на общо 3 000 през цялата 2019), срокът за доставка на крайни клиенти достигна 6 месеца.
След това дойде коронавирусът и в момента никой във Volkswagen не се наема с прогнози до какъв общ производствен тираж ще се стигне през тази година. При това тази невъзможност не се дължи на доставката на батерии. „Имаме над 800 поддоставчици само в Испания и Италия и в момента не е ясно кога всички тези компании ще започнат да доставят компоненти и агрегати. Трябва да се има предвид, че има огромен брой други компоненти освен батериите, без които заключителният монтаж на един автомобил е невъзможен”, споделят запознати източници на ams във Волфсбург, където в момента поточните линии също не работят.
Производството на E-Golf ще продължи до края на годината
Такава е ситуацията и в Цвикау, където Volkswagen произвежда новия електрически ID.3 – поради мерките срещу вируса конвейерите почиват. Произведените до момента екземпляри стоят на склад и изчакват зареждане на окончателната версия на софтуера. За момента Volkswagen потвърждават официално първоначалния си план за доставки на ID.3 на крайни клиенти през това лято и никой от компанията в момента не говори за забавяне на окончателната версия на софтуера вследствие на кризата с коронавируса. Към момента във Volkswagen не възнамеряват и да променят прогнозата си и по отношение на планирания производствен тираж от 100 000 броя ID.3 за 2020 година. Максималният капацитет на производствените мощности в Цвикау в момента е 330 хиляди екземпляра годишно.
В интерес на истината, Volkswagen и сега имат изцяло електрически компактен автомобил в гамата си, различен от новия ID.3. Става дума за модела E-Golf на платформата на седмото поколение, който VW възнамеряват да произвеждат (като изключим принудителната пауза в момента) до края на годината. Твърди се, че в момента за него има доста заявени поръчки, а приемането на нови ще продължи до лятото. При това трябва да се има предвид и обстоятелството, че новият Golf VIII все още не в продажба на всички пазари по света - в Северна Америка например продължава да се продава Golf VII, както и E-Golf.
Въпреки това тиражът на eлектромобилите на платформата на Up и Golf VII едва ли ще бъде твърде голям, а пък този на ID.3 е доста несигурен въпреки цялостното оптимистично настроение във Volkswagen към момента. Поради това и въпреки последователните мерки на VW за преминаване към електрическа форма на задвижване, техният тираж през 2020 година едва ли ще допринесе много за изпълнението на заложената от Европейската комисия за 2020 година целева норма по отношение на средните за гамата въглеродни емисии. От друга страна тези модели се броят двойно и се оценяват с 0 грама въглероден двуокис в общия баланс, а след корекциите при VW нормата бе увеличена от 95 на 99 грама въглероден двуокис на километър.
Plug-in хибридни версии на платформата MQB
В същото време Volkswagen вече разполага със сериозна гама от plug-in хибридни модели. Началото беше поставено от Passat GTE който след фейслифта вече се предлага с батерия с капацитет 13 кВтч (вместо 8,8 кВтч преди) и може да изминава 56 километра изцяло на електричество (WLTP). Според статистиката, ежедневният пробег на средностатистическия клиент на VW възлиза на 42 километра, което означава, че бензиновия двигател на модела ще се включва доста рядко. Като цяло е възможно съществено снижаване на емисиите на въглероден двуокис в реални условия на движение, стига клиентът да разполага с добри възможности за зареждане на батерията на своя plug-in хибрид. VW поoщрява използването на електрическата тяга с добавянето на режима ЕV, при който ДВГ се изключва. Освен това се допуска, че потребителите ще имат пряк финансов интерес от движението на електрическа тяга, защото то е по-евтино от използването на бензиново гориво. От тази гледна точка изглежда справедливо двойното зачитане на plug-in хибридите модели в общия баланс на въглеродните емисии в гамата на даден производител.
Съвсем скоро Volkswagen ще предлагат комбинацията от 1,4-литров TSI и интегриран в трансмисията електромотор (паралелен хибрид) в практически всички свои моделни линии, използващи модулната платформа MQB за модели с напречно разположен двигател. Освен това в началото на годината в гамата на VW беше добавен и Тouareg R с мощност 340 кВт, който използва модулната платформа за модели с надлъжно разположен двигател MLB и задвижване тип паралелен хибрид, но (както при Рorsche Сayenne) в комбинация с шестцилиндров V-образен двигател.
Разбира се, до значими тиражи може да се стигне само при моделите, използващи MQB. При Passat делът на plug-in хибридните модели (PHEV) в общия микс на гамата през 2020 година се покачи до 15%, което означава около 20 000 автомобила до момента. Преди идването на коронавируса времето за доставка на клиента беше намаляло от девет на шест месеца. Подобно търсене вероятно ще предизвика и Tiguan PHEV, който през 2019 година достигна общ производствен тираж от 900 000 екземпляра в световен мащаб. Този модел вече се предлага на китайския пазар, където миналата година успя да привлече общо 11 000 клиенти. Рlug-in хибридните варианти на Golf (GTE със 180 кВт като GTI и електрохибрида със 150 кВт) са позиционирани във високата ценова категория на компактния клас и при тях шансовете за големи производствени тиражи са по-ниски. По същата причина няма да има и plug-in хибридни варианти при по-малките модели на компанията. За сметка на това PHEV варианти ще има в гамата на „братовчедите” на Рassat - Arteon и Arteon Shooting Brake. От друга страна при Golf VIII има и няколко варианти на задвижването, които не използват хибриден принцип, но емисиите на СО2 при тях са по-ниски от границата от 99 грама на километър, която трябва да изпълнят във Volkswagen. Именно такива са TDI със 115 к.с. и 1,0-литровият TSI в mild-хибридна версия.
Заключение
След края на дизеловия скандал, Volkswagen стартира най-последователната в индустрията стратегия за развитие на гама от електромобили с разработката на предназначената специално за целта модулна платформа MEB (Modularer Elektro Baukasten). Възможно е обаче погълналата 9 млрд. евро инвестиции развойна дейност да донесе твърде малко плодове през 2020 година с оглед на софтуерните проблеми при ID.3, a електрическите модели на по-старите платформи като E-Up и E-Golf да не успеят да постигнат достатъчно високи производствени тиражи.
Затова е добре, че Volkswagen (подобно на BMW и Мercedes) залага много сериозно на своите plug-in хибридни модели (PHEV). Тъй като компанията е включил възможността за вграждане на подобна техника в платформата MQB, която междувременно се използва за технологична основа на около 80% от автомобилите в целия концерн, инвестициите в хибридна техника могат да се вложат в производство с тираж, близък до този при MEB, но с много по-бърз ефект.
По този начин глобите от страна на Европейския съюз за неизпълнение на граничните норми по отношение на средните емисии на СО2 в гамата вероятно ще бъдат избегнати от Volkswagen. Положителен ефект в тази насока вероятно ще окаже и фактът, че през миналата година много от моделните версии с висок разход бяха отстранени от гамата, а на тяхно място бяха включени многобройни нови варианти с въглеродни емисии, по-ниски от задължителните за VW 99 грама въглероден двуокис на километър.