Целта на новото издание на Polo е проста и ясна – завоюване на върха в малкия клас. Ни повече, ни по-малко... Първи впечатления от амбициозното пето поколение на модела.
До момента малкият модел на гиганта от Волфсбург можеше да се похвали с хегемония над конкуренцията само на родния германски пазар, което очевидно не удовлетворява напълно ръководството на Volkswagen. Затова в разработката на новото Polo са впрегнати всички усилия, необходими за постигане на първенство по продажби в европейски мащаб, а желанието на маркетинговите стратези да се възползват от особеностите на пазарната конюнктура и да лансират модерния малък модел на пазари като Русия е само на крачка от идеята за настъпление в САЩ. Но да не изпреварваме събитията...
Акселерация
Всъщност петото издание на модела не е никак малко. Дължината му е нараснала с близо пет сантиметра и половина в сравнение с предшественика, а намалението от сантиметър и половина във височина се компенсира изцяло от чувствителното разширяване на каросерията (+32 мм) и е продиктувано преди всичко от желанието за промяна на пропорциите в динамична посока.
Стилистичната еволюция, дирижирана лично от Валтер да Силва, е довела до създаване на класически хечбек с подчертано клиновиден профил, в чието излъчване се наблюдава същият парадокс като при Golf VI – петото поколение на Polo изглежда по-скоро като пряк наследник на третото, докато заобленото и по-тромаво като внушение четвърто издание стои някак отчуждено встрани от линията на развитието, подобно на „петицата” на Golf.
В това няма нищо лошо, защото изопнатите черти и стремителната чистота на повърхнините допълват хармонично идеите, въплътени във физиономията на Polo V - третата поред интерпретация на наложеното от Да Силва ново марково лице на VW. Темата на прецизната и семпла стилистика преминава като лайтмотив и в графиката на линиите, и във впечатляващите с прецизността си фуги на каросерията, а формите напомнят тези при Golf, добавяйки допълнителна нотка на динамика и пластичност в изпълнението на определени детайли. Динамичното внушение се допълва и от трапецовидния силует на задницата, подчертаните арки на калниците и малките надвеси на каросерията.
Щурм към компактния клас
Интериорът е драматично променен, като тук може да се говори по-скоро за стилистичен трансфер от по-горния клас, отколкото за приемственост между поколенията. Подредбата и оформлението на арматурното табло следва плътно логиката на Golf, а немалка част от детайлите и интегрираните системи изглеждат аналогично. Достойни за изискванията на компактния клас са и отлично оразмерените предни седалки на Polo V, чиято стегната тапицерия обещава комфорт и при пътешествия извън очертанията на градовете.
Същото важи и за багажното пространство – диапазонът между 280 и 952 литра говори за пълноценни възможности при семейна употреба и изпраща далеч в миналото предразсъдъците, че представителите на малкия клас са тесни, некомфортни и посредствено изпълнени возила за градски разходки. По отношение на качеството на изпълнението новото издание на Polo определено може да служи за пример, изравнявайки се с някои от представителите на компактния клас както по вида на материалите, така и в прецизността на сглобяването.
Комфортът също впечатлява. Наред с изключително тихата работа на двигателите, за които ще стане дума след малко, инженерите във Волфсбург са успели да създадат отлично балансирана ходова част, в която основните конструктивни промени се заключават в модернизирания преден мост тип McPherson. Polo се държи на пътя уверено и стабилно, демонстрирайки зрялост в поемането на неравностите и компетентност в справянето с трудните ситуации. При новото поколение може да се говори само в условно наклонение за детски болести на предното предаване като недозавиването – при това под строгата редакция на системата ESP, чиято намеса прави приятно впечатление със своя мек, но навременен характер.
Зелена вълна
Пазарната премиера на модела ще бъде съпроводена с половин дузина двигатели, пет от които са изцяло нови – двата 1,2-литрови трицилиндрови бензинови мотора и трите TDI с работен обем 1,6 литра. В контраст с нарастването на размерите и амбициите по отношение на пазарното представяне задвижващите агрегати на Polo V са истинско тържество на даунсайзинга с диапазон на мощността от 60 до 105 к. с.
Според създателите им икономията на гориво при бензиновите образци ще достигне 20% в сравнение с предходния модел, докато комбинацията от новите TDI с Common Rail и стандартните мерки за повишаване на ефективността Blue Motion могат да сведат средната консумация до изумителните 3,6 л/100 км. По-късно се очаква появата и на екстремно икономичен трицилиндров Blue Motion модел с разход 3,3 л/100 км, но засега бих искал да спра вниманието ви върху най-скромния вариант на 1,6-литровия TDI, предлагащ мощност от 75 к. с. и максимален въртящ момент 195 Нм.
Тракането на помпа-дюзата е част от автомобилната история. Новата машина с директно впръскване Common Rail стартира непривично тихо и не повишава глас дори при умишлено форсиране. Потеглянето може би не е толкова експлозивно, колкото при някои образци, използващи старата система, но ако се стараете да поддържате турбодизела в обороти, ще си осигурите повече от прилична динамика. Това не представлява никаква трудност, тъй като предавателната кутия е добре подредена, а превключването се извършва с характерната за VW прецизност. Като цяло потенциалът на тази версия на 1.6 TDI не е нещо специално, но е достатъчен за поддържане без усилия на предписаната в закона скорост при движение по магистрала, а ниските нива на шума и разходът на гориво обещават спокойствие за сетивата и портфейла при пътуване на дълги разстояния.
Казано накратко, Polo V прави впечатление на зрял и пораснал не само в амбициите си модел, чиито сериозни намерения за изкачване на върха по продажби се илюстрират и от цената на 1.6 TDI със 75 к. с. – независимо че все още няма официални цени за българския пазар, нивото от 15 535 евро в родната Германия обещава трудни времена за конкуренцията.
Текст: Мирослав Николов
Снимки: Мирослав Николов
Павел
този който харесва повече VW от Ford ;)
голфаджиа от перник
хахахаха, за повече пари ФВ направиха по малко кола от колкото форд фиеста. КОЙ ИДИОТ ЩЕ СИ КУПИ ПОЛО ! КОГАТО ИМА ФИЕСТА ?