Електрическият импулс изглежда силен, но продажбите на електромобили не вървят с желаното темпо при никой от производителите
Volkswagen Group ще започне продажбите на първите автомобили от отделната гама от електромобили към 2020 година. Германците твърдят че ще изземат палмата на първенството от Tesla като иноватор, като при това продават напълно достъпни електромобили с доста амбициозни темпове. По това време обаче американската фирма възнамерява да продава над 1 милион автомобила годишно. Но дали и двете компании не си правят криви сметки отчитайки пазарните реалности в момента и факта че себестойността на електромобилите в голяма степен зависи от компании извън сферата на действие на автомобилните – химическите концерни създаващи и произвеждащи литиево-йонни клетки. VW разполага с гама от електрически модели като e-Up! и e-Golf, създадени още преди разгарянето на дизеловия скандал, когато въобще не ставаше дума за подобни огромни пазарни амбиции. От друга страна VW показва че може да създава от нулата новаторски платформени технологии които съчетават качество и висока ефективност и именно на такава ще са базирани и автомобилите от гамата електромобили наречена I.D.
Именно тези възможности на VW са аргументите на компанията че „ще спре Tesla“, каквото и да значи това. Дали най-големият производител на автомобили може да направи подобно нещо. Tesla се превърна в пътеводна звезда за всички производители на автомобили, но от VW твърдят че компанията на Илон Мъск не разполага нито с развойния потенциал, нито с производствените възможности и международната логистична база на германския концерн. Това е вярно, но самият факт че VW се опитва да се мери с една старт-ъп компания, която в началото на десетилетието все още обикаляше изложенията по света за да покаже новата си алуминиево платформа специално проектирана за електрически автомобили изглежда малко не на място.
Първият модел вече е одобрен
Иначе първият електрически модел в електрическата гама на компанията наречен Neo вече е одобрен за производство, трябва да има размера на компактен автомобил, да струва колкото дизелов Golf и да има пробег с едно зареждане от 600 км. Към 2023 година към Neo трябва да да присъедини компактен кросоувър наречен Crozz, който ще се продава в целия свят, включително в Китай, както и по-голям SUV с името Lounge, който трябва да се хареса на американските производители. Спортният седан с четири врати Aero-e пък трябва да се конкурира с Tesla Model S.
Електрическата мобилност - колко бързо?
Как обаче ще се развива електрическата мобилност въобще в близките години. Дизеловият скандал и изключително затягащите се норми за емисии на въглероден двуокис са сериозен стимул за разработването и производството на електромобили и много фирми добавят все повече електрифицираност в своята гама. Volvo хвърли бомбата като обяви че скоро цялата и гама ще включва комбинирано задвижване.
Да де, но на практика се оказва че импулсът към електрическата мобилност изглежда малко пресилен. Да, би било чудесно градовете да се освободят от газовете на двигателите с вътрешно горене, но реалността показва че обикновеният потребител не проявява толкова голяма загриженост за бъдещите поколения. Франция възнамерява да елиминира всичките бензинови и дизелови автомобили до 2040 година, но това е доста далечна перспектива и дотогава ще изтече още доста вода. Много преди да се заговори толкова активно за електромобили Renault-Nissan започна активно да работи по темата и се превърна в най-големият производител на такива автомобили, но засега продажбените му планове не се оправдават. Въпреки възхода си Tesla все още не може да продава толкова автомобили колкото и се иска и харчи акумулирани средства. BMW пък няма намерение да добавя нови модели към гамата на i преди 2021 година.
Както по-горе споменахме разходи за развойна работа все още са високи и зависят много силно от производителите на акумулаторни клетки. Въпреки всичките си гръмки фрази същия момент VW разширява гамата си от големи SUV модели за да задоволи търсенето в САЩ, а през това време Ford, GM, Chrysler, Toyota и гореспоменатият Nissan изкарват на пазара все по-големи чудовища. В същия момент GM и Ford също имат голям потенциал в развитието на електрическата мобилност, а Toyota отдавна е знаменосец на хибридната идея.
Едно е безспорно – VW инвестира много пари да се променя. И не само за да покрие щетите от дизеловия скандал в буквален и преносен смисъл, но и да реорганизира тромавата си корпоративна структура в името на по-бързото вземане и реализиране на решения.