Първи впечатления от версията с 1,6-литров дизелов двигател в комбинация със седемстепенна трансимсия с два съединителя.
Съвсем откровено казано, израз като „спортен ван” лично на мен ми звучи като оксиморон. Както личи още от семплото оформление на каросерията, VW Sportsvan безпорно блести с ценни качества, които обаче са далеч от спортните изживявания. Което всъщност ни най-малко не променя факта, че точно тези качества ще се харесат на всяко семейство, което има нужда от качествен транспортьор – просто думичката „Sport” създава ненужни дискусии относно предназначението на автомобила.
Ван – да. Спорт – не.
Думи като „изчистен”, „дискретен” и „семпъл” често се използват с цел описването на стилистиката на продуктите с марка VW и в случая със Sportsvan те са съвсем на място – той с положителност няма шансове да спечели конкурс за автомобилна красота, а вероятността да накара краката ви да се подкосят от вълнение при вида му е нулева, но и някак си не е съвсем нормално някой да очаква подобни неща от един ван. Силата на Sportsvan напълно логично е в това да бъде максимално практичен във всекидневието на едно семейство – с по-високата си каросерия и по-гъвкава интериорна архитектура той предлага допълнителни възможности за трансформация в сравнение с комбито на Golf, освен това предлага и малко повече простор за пътниците – особено във височина. За сметка на това сравнението на товарния обем се печели от Golf Variant, който предлага повече място за багаж както при използвани, така и при сгънати задни седалки. Възможностите за разместване на „мебелировката” при Sportsvan обаче съвсем логично са по-богати и, което е не по-малко важно, се извършват с лекота. Изобщо ергономията – типично за VW – е на върхово равнище, като се започне от позицията на седене зад волана и се стигне до управлението на инфо-развлекателната система и множеството предлагани като опция асистиращи системи. Между другото, предложенията за допълнителна екипировка са забележителни за автомобил от този клас – за Sportsvan може да бъде поръчан дори (отлично функциониращ) асистент за автоматично управление на дългите светлини. Много приятно впечатление прави наличието на сензор под чувствителния докосване екран – достатъчно е водачът или спътника му да доближат само един пръст до него и той автоматично подава команда към системата, за да се покажат основните й менюта. Когато не се използват, те остават скрити, за да не се претрупва дисплея с излишна информация.
Пътното поведение залага на сигурността и комфорта – абсолютно правилно решение за един семеен превозвач. Само че това съвсем не означава, че Sportsvan си позволява слабости като липса на прецизност в управлението или колебливи реакции при по-бързо шофиране – напълно в стила на марката, кормилната уредба и окачването са настроени така, че автомобилът позволява да бъде дирижиран прецизно и точно, давайки на водача акуратна обратна връзка за контакта на предните колела с пътя.
1,6-литровият TDI мотор е разумен и фактически абсолютно достатъчен избор за задвижването на Sportsvan. Наличието на максимален въртящ момент от 250 Нм, който при това е наличен в извънредно широкия диапазон между 1500 и 3000 оборота в минута, прави тягата при ускорение енергична и приятно равномерна, а разходът в смесен цикъл на шофиране остава в рамките на някъде около 6 литра на 100 километра.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Sportsvan е представител на компактните ванове, в който всичко си е на мястото – с изключение на името, тъй като моделът е далеч от всякакви спортни постижения, а и не това е силната страна на този тип автомобили. С практично и качествено изпълнено вътрешно пространство, сигурно и балансирано пътно поведение и богат избор от допълнително предлагани асистиращи системи, моделът е отлично решение за сигурен и модерен съвременен превозвач. 1,6-литровият дизелов мотор се представя добре по всички параметри и поставя под въпрос нуждата от инвестиция в по-мощен агрегат.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт