Зад волана на един модел, превърнал се в същинска институция през годините
Моделите с означение Т заемат особено място в гамата на Volkswagen, което не отстъпва по нищо на легендарния статут на „костенурката” и нейните преки наследници, носещи името Golf. Накоро германският гигант обнови шестото поколение до версия Т6.1, което е чудесен повод да се запознаем с върховата пътническа версия VW T6.1 Multivan 2.0 TDI със система за двойно предаване 4МОTION.
Тук наистина става дума за знаменитост… Няма дете по света, което да не знае кой е Филмор от „Колите“, или пък възрастен, който да не си спомня изрисуваните с цветя T1 Samba oт 60-те – най-малкото от филмовия екран. Тази година вторият модел в историята на Volkswagen след „костенурката“ ще отбележи своя 70-и рожден ден, а купчината от рекорди зад гърба на легендарния микробус междувременно достига височината на Еверест.
И тъй като легендата е жива, тази височина продължава да расте. Не е необходимо човек да се рови дълго в архивите, за да установи, че през месец август поколението T5/Т6, към което се числи току-що обновеният T6.1, ще надмине своя прародител T1 (1950–1967 г.) и с 208 месеца непрестанно производство ще се превърне в най-дълго произвежданият микробус в летописите на VW. Или пък да открие, че от месец юни 2018 година, когато достопочтената G-класа на Mercedes предаде щафетата на нaследника си след 39 години на производство, T5/Т6 изпълнява ролята на доайен в германската автомобилна индустрия.
Повече бъдеще, отколкото минало
Може да звучи малко странно, но тази позиция осигурява на новия Multivan T6.1 изключително съществено предимство. Тъй като използва хомологацията на Т5, моделът е освободен от далеч по-късно наложените изисквания за допълнителни деформационни зони в предната част на каросерията и вътрешното му пространство е с 10 до 20 сантиметра по-обширно при сравними с тези на преките му конкуренти външни габарити. Това, естествено, се отразява положително както на простора за пътниците, така и на багажния обем, разширявайки допълнително възможностите за трансформации на интериора, които са една от причините моделът да носи името Multivan.
Способността за промяна на обемите с помощта на сгъваемия трети ред седалки (който традиционно може да се трансформира в легло), въртящите се средни кресла, всевъзможните варианти за частично и пълно сгъване, надлъжно изместване и демонтаж на части от мебелировката и безпрепятствения достъп до цялото това многообразие през двете плъзгащи се врати и огромния заден капак, е истински мултивитамин, стимулиращ индивидуални, групови и семейни активности от всякакъв вид. На практика липсват ограничения пред идеите за транспортиране на всевъзможна екипировка за спорт и хоби, а системата за двойно предаване 4МOTION е в състояние да отстрани и последните препятствия пред свободния дух, осигурявайки проходимостта, необходима за достъп до дълбоките прегръдки на майката природа.
При обновения Т6.1 всичко това е съчетано с последното поколение системи за контрол на функциите, асистенция на водача и мултимедия. Върхът на този електронен айсберг се вижда добре в новото оформление на арматурното табло, където освен традиционните многобройни отделения за съхранение на вещи впечатление правят добре познатите от обновения Passat блок на контролните прибори с цифрови показания и голям сензорен екран на мултимедийната система. За щастие, не се забелязват промени в позицията на водача зад типичния, разположен под малък ъгъл многофункционален волан – той продължава да седи като на трон върху изключително удобното си кресло и да се радва на перфектна видимост във всички посоки. Контролът върху работата на седемстепенната автоматична DSG трансмисия се осъществява с удобния, вграден високо в таблото скоростен лост, а оборудването на версията Highline включва всичко онова, което бихте счели за нужно, полезно и удобно в ежедневните градски маневри и дългите пътешествия през ваканциите.
Добър великан
Най-мощният в гамата TDI двигател с два турбокомпресора и 199 к.с. не среща никакви проблеми с теглото на Multivan и осигурява чевръсто ускорение и отлична динамика при изпреварване. Наличието на 450 Нм въртящ момент се усеща както в равномерната тяга при дълги пътувания, така и в моментите, когато системата на двойното предаване се нуждае от мощен и плавен прилив на сила при преодоляване на стръмни склонове и терени с нестабилна настилка.
Поведението на пътя е достатъчно стабилно и стегнато, но с подчертан уклон към комфорта, който е налице дори при 18-цоловите колела с нископрофилни гуми на тестовия автомобил. Шум от работата на окачването (отзад) прониква в купето само при преминаване през къси, груби неравности по асфалта, управлението с електромеханичен сервоусилвател дирижира микробуса със забележителна прецизност и лекота, а страничните колебания на каросерията са сведени до възможния минимум. Поведението в завой е радващо неутрално за автомобил с подобни размери и тегло, а модерните системи за подпомагане на водача – от контрола на сцеплението, стабилността и поддържането на лентата и дистанцията до асистенцията при силен страничен вятър, са наистина ефективни и полезни.
Всичко това прави новия Multivan T6.1 отлично подготвен за бъдещето ветеран, Интересно колко още ще продължи производството му, след като догодина в гамата на VW се прибави и T7? При легендите човек никога не може да бъде напълно сигурен…
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Подобряването на подобна институция, в каквато Multivan напълно заслужено се превърна през изминалите десетилетия, определено не е лека задача. И все пак T6.1 бележи осезаем прогрес, добавяйки модерно оборудване и системи за асистенция на водача към своите коронни дисциплини - функционалност, комфорт и компетентност на задвижването. Разбира се, всичко това си има цена, но тя също е част от традициите.
Текст: Мирослав Николов
Снимки: Мирослав Николов