Новият VW Т6 има богато потекло и гледа смело към бъдещето
Раждането на ново поколение на VW Transporter не е често явление в автомобилния свят. За 65 години легендарният Були има само четирима потомци, тоест всяка от петте досегашни генерации се е задържала в производство средно тринайсет години. Както продадените 12 милиона екземпляра, така и ролята на модела в младежката култура на 60-те и 70-те години, му отреждат специално място и превръщат развойната работа по него в особено отговорно занимание. Сега пред нас е резултатът от усилията на инженерния екип от Хановер – един автомобил, на който ще се наложи да защитава позициите си в необичайно трудна обстановка.
Външният вид на VW Т6 безпогрешно го идентифицира като част от съвременните модели на VW, иначе всичко си е както го знаем – плъзгащи се врати, солидни седалки, които се придвижват на релси и по желание могат да се завъртат, кръгли или правоъгълни масички и други удобства. Окачването има нови настройки – нещо, което се прави много трудно, когато искате да съчетаете голям полезен товар с комфортно возене. Във всеки случай при Multivan – комфортната пътническа версия, която изпробваме, комфортът на окачването и обезшумяването са отбелязали осезаем напредък.
VW Т6 е първият представител на династията, който по желание може да бъде оборудван с адаптивни амортисьори (DCC). Те се регулират на три степени и в комфортен режим поемат малки неравности; дори на „спящи полицаи” каросерията реагира само с плавно поклащане. От твърдото возене на предшествениците няма и помен. При по-висока скорост амортисьорите леко се втвърдяват, но ако искате да се придвижвате по-енергично най-добре е да преминете в стандартен или спортен режим.
В положение Sport каросерията остава по-спокойна, а пасажерите отново усещат неравностите, но независимо от това в сравнение с Т5 новата ходова част се възприема като по-комфортна. Освен това просветът на Multivan е с 20 мм по-малък, отколкото при другите версии на модела, а по желание може да се монтира и по-стегнато спортно окачване с допълнителни снижаване на каросерията.
Кормилната уредба с хидравличен усилвател не се влияе от настройките на амортисьорите, по желание тя може да бъде снабдена със Servotronic, който при висока скорост отслабва действието си и прави усещането на волана малко по-твърдо. VW T6 се движи предсказуемо и сигурно, без динамични амбиции – дори когато позицията „S“ ускори реакциите при подаване на газ.
Под предния капак на повечето VW Т6 работят различни варианти на един двулитров дизел на концерна, специално адаптиран за лекотоварната гама под названието EA 288 Nutz. Оптимизацията се е наложила поради специфичния профил на шофиране при лекотоварните автомобили, както и заради общо 5,5-тонното тегло на композицията при влачене на ремарке. Сега двигателят изпълнява стандарта Euro 6, постига по-добри динамични характеристики и използва система за пречистване на отработилите газове чрез урея (SCR, зарежда се на 7000 километра). Най-силната версия е с каскадно пълнене достига мощност от 204 к.с. С чисто сърце можем да препоръчаме и варианта със 150 к.с., който също ускорява плавно, но настойчиво, защото големият въртящ момент се достига рано и се задържа до по-високи обороти. Моторът тегли равномерно, шестстепенната механична предавателна кутия превключва точно и меко, лостът й е разположен много добре – а при желание за повече комфорт можете да поръчате и седемстепенната DSG трансмисия.
Със същата цел бихте могли да помислите и за допълнително предлаганото електрическо регулиране на седалките и сервомеханизмите за големия заден капак – той или само се затваря автоматично, или се задвижва изцяло от електрическа система. Същото важи и за плъзгащите се врати, които сега са с по-плавен ход.
Конструкторите и дизайнерите на VW са вложили доста усилия и в предната част на кабината – по-скъпите версии са получили луксозно арматурно табло, което по желание може да бъде украсено с лъскавочерни покрития и метални апликации. В по-евтините изпълнения е налице миеща се набраздена твърда пластмаса с отворени практични ниши за дреболии. Има дори кутия за дърводелски метър. За първи път и по-скромно оборудваният вариант Caravelle може да получи срещу доплащане висококачествено арматурно табло, независимо че отделните модели и линии са с различна шумоизолация и това ясно може да се чуе.
Важно, специално за елитните версии, е присъствието на помощници като темпомата с регулиране на дистанцията (ACC), Front Assist – за предотвратяване на удар в предния автомобил и за аварийно спиране в градска среда при скорост до 30 км/ч, асистенти за наблюдаване на мъртвия ъгъл и за регистриране на умора при водача. ACC се задейства с малки бутони на волана и може да спре автомобила до пълен покой. Полезно в зимни условия е отоплението на челното стъкло. В този ред на мисли, отново се предлага двойно предаване, сега с нов Haldex съединител.
Инфо-развлекателната система на VW T6 предлага възможност за разговор със свободни ръце и леснодостъпни USB входове. Ако платите за по-голямата уредба, ще получите 6,33-инчов сензорен дисплей с датчик за приближаване, както и с функции за плъзгане и увеличение и с възможности за различни онлайн услуги. Единствено при силно греещо слънце малко скосеното положение на екрана може да предизвика известно недоволство.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Всички очакват един VW бус да е успешен, но задържането му на водеща позиция (поне на германския пазар) едва ли е лесна задача. Конструкторите обаче са се постарали да извлекат най-доброто от съществуващата платформа и от огромния набор от технически решения, с който разполага концернът. Автомобилът не е загубил практическите си качества, а в пътническите варианти е с осезаемо подобрен комфорт на шофиране и пътуване.
Текст: Владимир Абазов
Снимки: Ахим Хартман