Първи впечатления от версията 3.0 TDI V6 SCR 4Motion
По-голям, с по-впечатляваща външност, по-просторен отвътре и много по-модерно оборудван – това са основните характеристики, които отличават третото поколение на Touareg и неговите амбиции за достойно място в престижния SUV сегмент от пазара.
Touareg се превръща в сериозен фактор. Самото позициониране на третото поколение в гамата на VW и в автомобилния свят като цяло вдъхва достатъчно респект и няма нужда от проява на допълнителни амбиции и себеизтъкване, за да стане ясно, че това е новият флагман на марката от Волфсбург. Ни повече, ни по-малко. И няма как да е другояче, имайки предвид тестото, от което е замесен. Touareg III използва модулната технологична платформа MLB Evo и от тази гледна точка е близък родственик на Q7, Bentayga, Urus и Cayenne. Престижни, звучни имена, които окончателно изпращат големия SUV на VW в орбитата на конкуренти от ранга на Mercedes GLE и BMW X5. В интерес на истината, предходните поколения също се радваха на тази компания, но сега нещата изглеждат напълно официализирани.
Именно такова впечатление създава и осанката на Touareg – увеличените за сметка на височината (-7 мм) широчина (+44 мм) и дължина (+77 мм) на каросерията при запазено междуосие от 2893 мм придават на новото издание много по-елегантни и динамични пропорции, придружени от големи изчистени повърхности, категорични линни, подчертани мускули в областта на калниците и изобилие от хром в самоуверената физиономия на модела. Дали така трябва да изглежда един луксозен европейски SUV? Несъмнено може да изглежда така.
Цифрова крепост
В същата посока гледат и драматичните промени в интериора на новия Touareg. По-голямата част от арматурното табло вече е заета от екрани, като 12-инчовият дисплей на контролните прибори зад волана е вграден под една обща повърхност с 15-инчовия мултимедиен гигант, разположен върху леко извитата към водача централна козола. Класическите бутони и прибори на таблото са сведени до минимум, а управлението на функциите се осъществява чрез големия сензорен екран в средата. За първи път моделът се предлага по желание и с Head-up дисплей, който концентрира най-важната информация в цветна широкоекранна картина с висока резолюция в непосредственото зрително поле на водача. На индивидуални настройки и запаметяване подлежат както показанията на таблото, така и на Head-up дисплея, а избраната конфигурация се активира автоматично при свързване на индивидуалния контактен ключ. Постоянната свързаност с глобалната мрежа е налице също както и целият съвременен арсенал за връзка с личното мобилно устройство – от Mirror Link и панела за индуктивно зареждане до Android Auto. На този фон е излишно да изброяваме цялото изобилие от електронни системи за асистенция, сред които не липсват дори авангардни акценти като Nightvision с инфрачервени сензори за опасности край пътя, Trailer-Assist за улесняване на манерите с прикачни товари и допълнително предлаганата матрична система с по 128 LED елемента във всяка от предните светлини.
Летящото килимче
Така стигаме и до възможностите на ходовата част с алуминиеви елементи, която е интегрална част от MLB Evo архитектурата и основен фактор в снижаването на теглото на новото поколение с над 100 килограма. Touareg III се предлага в стандартен вариант със стоманени пружини и с допълнителна пневматична система с многостепенно регулиране на клиренса, която в зависимост от условита спомага за повишаване на проходимостта, за подобряване на аеродинамиката или за улесняване на достъпа до багажника, чийто обем е нараснал с цели 113 литра. Много ефикасна мярка за оптимизация на поведението на големия SUV са и активните стабилизатори с електромеханично задействане за снижаване на колебанията на каросерията в завой (чрез напрягане) и съответно за постигане на по-голям ход на колелата и по-добър контакт с терена при преодоляване на големи неравности (чрез отключване). Системата се захранва от суперкондензатори в отделна мрежа с напрежение 48V.
По пътя
Разбира се, тези възможности на окачването оказват влияние върху поведението на пътя на Touareg – също както и перманентното двойно предаване и допълнително предлаганата система за управление на четирите колела. Версията 3.0 TDI V6 на новото поколение демонстрира солидна тяга и ниво на шума, достойно за висшия автомобилен клас. Наличието на 600 Нм още при 2300 об./мин помага на деветстепенния автоматик да стопи негативите на теглото от два тона и да осигури много добра динамика дори в режим Eco.
В режим Comfort ходовата част изглажда неравностите в отсечки с лоша асфалтова настилка и повечето черни пътища без сътресения и излишно клатушкане, но и без странното усещане за бунт срещу физичните закони и липса на контакт с пътя, което се среща при някои други окачвания с подобно ниво на електронизация. Като цяло в настройките на Touareg е търсена хармонията между комфорт и динамика за разлика от „братовчеда” Cayenne например, при който акцентът е поставен основно върху стабилността – дори и в режим Sport, където управлението става доста по-директно.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Tретото поколение на Touareg продължава традициите и в момента категорично заема позицията на флагман в гамата на Volkswagen, предлагайки последните новъведения на концерна в областта на ходовата част, задвижването, комуникационната свързаност и системите за асистенция на водача. С този арсенал от възможности Touareg е достойна алтернатива на конкуренцията в престижния SUV сегмент от пазара – включително и на технологичните си родственици от Audi, Porsche и Bentley.
Текст: Мирослав Николов
Снимки: Volkswagen