В петък, 05 юли, Volkswagen категорично поведе рейтинга за ефективност. VW XL 1 печели с общо количество на емисиите от 38,7 грама въглероден диоксид на километър. Трите e-up VW се нареждат от второ до четвърто място, преди трите E-Smart.
Връхната точка на Силврета E-автомобилното рали Монтафон е оценката за ефективността. Тук електрическите или частично електрическите превозни средства трябва да докажат своята икономичност. При трудните условия на пробега в Алпите, задачата никак не е лесна, както отбеляза Александър Блох, главен технически репортер на auto motor und sport и автор на рейтинга за ефективност: "Този тест е ултратруден за електрическите автомобили - една изключително предизвикателна отсечка със стръмни завои, серпентини и повече от 1000 метра денивелация, и към всичко това висока рекупелационна част. Именно тук батериите, инверторите и регулаторите на напрежението на електрическите автомобили трябва да покажат какво могат да правят."
0,655 литра дизелово гориво на 100 км
Най-добре се справиха електромобилите на Volkswagen. Отборът на Тино Лауе и Рут Холинг с VW XL 1 победи с общо количество на емисиите от 38,7 грама CO2 на километър и показа разход само 0,78 литра дизел и 4,51 киловатчаса електроенергия на състезателната отсечка от 119 км, което съответства на потребление от 0,655 литра на 100 км.
От 2 до 4 място се наредиха трите e-up VW, които достигнаха между 47 и 50,5 грама CO2 на км. Постижение от 56,9 и 57,3 грама CO2 на км достигнаха двата Smart Brabus electric drive, което е преди Smart electric drive със съответно (58 грама CO2 на км), което постижение им донесе пето и осмо място.
Методът за измерване "Well-to-Wheel"
Оценката на ефективност на ралито за електромобили Силврета се оценява по така наречения "Well-to-Wheel" метод. При този метод, за разлика от "Tank-to-Wheel" метода, не се оценява само чистия коефициент на полезно действие на превозното средство, но също така и коефициента на енергийна ефективност. Става въпрос за целия цикъл на производството на ел. енергия до превръщането й в кинетична и предаването й към колелата.
Компонентът NEFZ-потребление на гориво не е включен в изчислението. "По метода Well-to-Wheel разходът на енергия е с около 19% по-висок", обясни Александър Блох.
Резултатите от оценката на енергийната ефективност бяха представени в събота сутринта, защото след всичко това батериите трябваше отново да се заредят до 100%. Разбира се, при изчисляването на ефективността енергийното потребление и зареждането на батериите също се вземат под внимание.
През нощта в петък срещу събота един предпазител на Brusa Golf eQmotion излезе от строя, което направи оценяването невъзможно. До тогава долното ниво на разхода на гориво беше от 1,12 литра и съответно 0,93 литра на 100 км.
"Разбира се, човек трябва да вземе под внимание и концепцията на превозното средство", казва Блох "Спортният автомобил Tesla Roadster например се представя смело. Той е оборудван с 215 кВт, което го прави най-мощният автомобил по отношение на динамиката и според Well-to-Wheel заема 10-то място със своите 76 грама CO2 на километър".
За сравнение: Toyota Prius със 73 кВт бензинов мотор плюс един 18 кВт електромотор съгласно метода "Well-to-Wheel" показва около 106 грама CO2 на километър, а според измерването NEFZ - само 89. Tesla Roadster с два пъти повече мощност е с почти 30% по-надолу в оценката за ефективност на ралито за електромобили Силврета. Александър Блох: "Не е зле за един електроически суперспортист, не мислите ли?"