Вход

Участвай в играта на auto motor und sport и спечели Комплект зимни гуми Nokian Tyres

Отговорете правилно на въпросите и можете да спечелите някоя от седмичните ни награди или голямата награда - Комплект зимни гуми Nokian Tyres

Моля, запознайте се с Общите условия на играта

 

Каква е основната разлика между зимната и лятната гума?



Коя компания изобретява първата в света зимна автомобилна гума?



Какво представлява технологията Aramid Sidewall на Nokian Tyres?



Какво представлява технологията Coanda на Nokian Tyres?



За какво служи WSI индикатора за безопасно шофиране върху гумите Nokian Tyres?



Защо Nokian Tyres става първият производител на автомобилни гуми, който използва рафинирани нискоароматни масла при производството на продуктите си?



 

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

Western Star 4900 EX: Американски прелести

20.01.2010 07:35

На пътя: Western Star 4900 EX. В топмодела на американската марка работи най-мощният “световен двигател” на дъщерната на Daimler фирма Detroit Diesel – 14,8-литровият DD15.

Под общото название “световен двигател” американската фирма Detroit Diesel разработи шестцилиндрови двигатели с работен обем от 12,8 до 15,6 литра, с обозначенията DD13, DD15 и DD16. Целта пред тези агрегати е бъдещото им вграждане във всички тежкотоварни представители на Daimler – марките Freightliner и Western Star, както и Mercedes-Benz и Mitsubishi Fuso. До серийния старт на DD16, представен през март 2009 г., DD15 с неговите 418 кВт (568 к. с.) и 2510 нютонметра беше най-мощният агрегат в гамата. Монтиран под капака на Western Star 4900 EX, той оставя добри впечатления – отговаря спонтанно на заповедите с педала на газта и не се задъхва дори под 1000 оборота в минута, което не се разбира от само себе си, изхождайки от характеристиките на досегашните американски двигатели. Подобно на големия брат DD16, и DD15 работи с турбокомпаунд система, т. е. втора турбина зад основния турбокомпресор. Нейна заслуга са около петдесет от общо 568-те коня.

Скорост, мощност и окачване

Изпълнението на силовото предаване цели да даде възможност за преодоляване на големи дистанции на най-висока предавка. При 55 м/ч (88,5 км/ч), колкото е разрешената скорост в щата Охайо например, машината работи с около 1030 оборота в минута, а при 75 м/ч (сериозните 120 км/ч), колкото е позволено в щата Монтана, оборотите са 1410. Комфортът на возене на американския превоз на дълги разстояния с двуосово ремарке и триосов влекач (известни като 18-колесна композиция) е значително по-нисък от този на европейските модели. Въпреки двулистовите параболни ресори отпред и пневматичното окачване на задните оси Meritor с четири сфери плюс четири листови ресора (или още „air over leaf”) окачването е всичко останало, но не и комфортно. Вълните на настилката и дупките по пътя се пренасят почти нефилтрирани към кабината. Поведението при задействане на барабанните спирачки е на светлинни години зад това на дисковите на Mercedes-Benz Actros, да не говорим за тежкия спирачен педал. Въпреки това моторната спирачка Jakebrake, регулируема в три степени, противодейства на инерцията с мощните 568 к. с. Вместо нея водачът има възможност да задейства отделната спирачка на ремаркето с лост на волана.

Мироглед

С разположени пред кабината мотор и ауспуси под нея, нивото на шум е относително високо, въпреки че влекачът е оборудван с предлаганата като опция шумо- и топлинна изолация. Според американските представи 4900 EX се числи към “шептящо тихите”, както настойчиво обяснява заводският шофьор на Western Star. За доказателство правим второ кръгче със серийно оборудван Volvo VN730, в който нивото на шум е малко по-високо, което потвърждава неговите думи. Видимостта във всички посоки около 20-метровата композиция с почти хоризонтален капак на двигателя и огромни огледала е учудващо добра. Време за привикване при движение по виещи се пътища изисква точката на завиване на далеч назад монтираната седалка. На пръв поглед не съвсем ясни – но супер готини са шестнайсетте кръгли циферблата на инструментното табло. Преди потегляне трябва да бъдат освободени двете ръчни спирачки за влекача и ремаркето. Практично опростено е закрепването на предния капак с гумени ленти от двете му страни. Подобно на повечето американски камиони на задната стена вместо солиден сноп от кабели откриваме вертикален пилон с няколко куки.

Скоростна кутия

Макар в САЩ Daimler да предлага автоматизирана предавателна кутия от Mercedes-Benz под името Ultrashift, популярността й не е особено голяма сред собствениците на товарни автомобили. Причините за това са, че на практика тя трябва да бъде платена два пъти: веднъж – с по-високата цена на закупуване, и втори път – с по-ниската цена при повторна продажба. Несинхронизираната 13-степенна скоростна кутия (девет главни с делител) с дългия скоростен лост представлява проблем за всеки европеец, но за американските шофьори превключването й е лесно като ходенето или дишането.

Кабина

Преди да потеглим с 32,5-тонната композиция – разрешени са около 36,2 тона общо тегло (8000 паунда) – напразно търсим тахограф. Обичайно, както винаги, е наличието на Drivers Daily Log, нещо като дневник на пътуването, в който водачът нанася собственоръчно времената за пътуване и за други дейности. Като компенсация за ниския комфорт на возене в края на деня водачът е посрещнат от дълго близо 2,1 м (82 инча) спално отделение с четириточково пневматично окачване, носещо помпозното име Stratosphere Sleeper. В оборудването му влиза легло с рамери 110х210 см с голямо пространство за вещи отдолу, както и хладилник, умивалник, голяма изваждаща се маса, аудиосистема с шест високоговорителя и шкафове с елегантни дървени врати. Конзолата до леглото съдържа превключватели за светлините, часовник за събуждане, радио, отопление, климатик и още една стартерна ключалка. Последното е налично въпреки забраната за работа на празен ход на двигателите във все повече щати. Страхотното на външен вид оборудване е завършено от волан с две спици, странични ауспухови тръби от благородна стомана, както и от алуминиеви прагове и резервоари. Полирани до блясък са радиаторната решетка, кутиите на огледалата, външните сенници и клаксоните на покрива. Без съмнение моделът 4900 ЕХ би привлякъл тълпи от хора на всяка европейска бензиностанция.

Текст: Ралф Бекер
Снимки: Daimler

Технически данни

Western Star 4900 EX
Работен обем ---
Мощност 568 к. с. при 1800 об./мин
Максимален
въртящ момент
---
Ускорение
0 – 100 км/ч
---
Спирачен път
при 100 км/ч
---
Максимална скорост 120 км/ч
Среден разход
на гориво в теста
---
Базова цена ---
Коментари
comments powered by Disqus