Продължаваме нашата рубрика, в която ви разказваме за живота с електромобил като ежедневен спътник в пътуванията
Задочният ни разговор с вас, читателите, ще се пренесе в малко по-различна посока, тъй като този път планираме да погледнем към трудностите, които съпътстват постоянната експлоатация на електрически автомобил. Но нека започнем с добрата новина – лишенията и спънките, с които ще се срещнете като собственик на такава машина, наистина са много по-малко, отколкото може би изглежда на пръв поглед.
Истината е, че надали има автомобил в цялата история на индустрията, който да няма минуси. Когато всеки ден управляваш една и съща машина, месец след месец, в различни условия, все нещо ще ти направи неприятно впечатление. Лично за мен въпросът по-скоро се свежда до това колко лесно се живее с тези малки неточности, а не дали те съществуват. При повечето електромобили и особено при Zoe отговорът е прост – с всичко се свиква много лесно. Да поговорим за недостатъците на електромобилите, колко сериозни са те и да погледнем в частност какво е положението със Zoe.
Електромобил с дизайн на обикновен автомобил
Тук дори не можем да говорим за реален недостатък, а по-скоро за въпрос на вкус. Още вълната на Toyota Prius преди доста години предложи на пазара един по-екстравагантен дизайн за хибридните автомобили. С времето тази тенденция се пренесе и при голяма част от електромобилите, които изглеждат различно с единствената цел да се открояват от всички останали автомобили с ДВГ. Примерни в наши дни не липсват - за Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Renault Megane E-Tech и други можете още след първия поглед да заключите, че разполагат с батерии в пода и електромотори за задвижване. При Zoe подходът е различен – моделът изглежда до голяма степен като едно повдигнато Clio, но с подобни пропорции и размери. Липсват модернистични забежки както по екстериора, така и по интериора – доста функции се управляват с физически бутони, например.
Възприемането на всичко това, както стана дума, е въпрос на вкус. Лично за мен фактът, че Zoe е консервативен и изглежда по-скоро като “нормална” кола е огромен плюс, тъй като не си падам по по-екстравагантните дизайни. За други потребители това може да е минус, защото не са малко тези, които искат електромобила им да изглежда като автомобил от бъдещето.
Повдигнат, но само отвътре
Стана дума за повдигнатата позиция на Zoe спрямо Clio. Това е най-забележимо в кабината, където поставените в пода батерии означават по-висока позиция на седене на всички седалки. Пространство във височина не липсва – таванът на колата е по-висок от този на Clio, но пък тази нерегулируема по височина стойка зад волана подобна на кросоувър не е нещо, което търся в един автомобил. За сметка на това пък, видимостта във всички посоки е отлична. Пространството? Без ограничения на предния ред и с известни резерви на втория ред седалки, в зависимост от ръста на пътниците. Отново, както стана дума и в предишните материали, Zoe е проектиран основно за градска и близка извънградска употреба. Където, впрочем, компактните размери са добре дошли.
Реалният пробег
И по този въпрос говорихме в предишните броеве, но тук ще погледнем за кратко от друг ъгъл – зимната експлоатация. Напълно верни са всички твърдения, че километрите, които един електромобил може да измине през зимата, са по-малко, отколкото през лятото – спор няма. Но моят вече приближаващ една година опит със Zoe показва, че в това няма нищо плашещо, тъй като повечето мнения, които ще прочетете по въпроса, са силно преувеличени. Автомобилът е оборудван с термопомпа, което към момента е най-ефективната форма на отопление на електромобил в зимни условия. И не, сценарии със свършила батерия посредата на пътуването (особено при доста солидната мрежа от станции в България) и замръзващи пътници са чисто и просто измислици. Цифирте сочат следното – ако в летни условия спокойно мога да разчитам на 360-380 километра (дори и 400 в определени моменти) с едно зареждане, в най-студените месеци от годината тези стойности спадат до 280-320 километра. Да, понижение има, но Zoe остава един много ефективен електрически автомобил, с който можете спокойно да зареждане веднъж на 3-4 дни.
0-100 км/ч за 9,5 секунди
Тази стойност със сигурност не изглежда много обещаващо на пръв поглед. Но и това трябва да бъде разглеждано в правилния контекст. От една страна, повечето автомобили с ДВГ и подобни размери ускоряват дори и по-бавно. А от друга и по-важна – когато караш основно в града, 100 км/ч са далеч от позволената и търсена скорост на движение. В реални условия първото място след зелен светофар почти винаги ви е гарантирано – скорост от около 50-60 км/ч се достига мигновено, благодарение основно на моменталния въртящ момент на електрическия мотор. Това от своя страна пък прави шофирането на Zoe доста по-динамично и приятно, отколкото сухите цифри подсказват.
Кормилно управление
Тук срещнах може би най-голямото си разочарование, но отново не бих казал, че то променя по какъвто и да е начин общото ми впечатление от Zoe. Кормилното управление на френската електричка е недиректно и сякаш “разкачено” от колелата – обратната информация, която получавам от кормилната система, не е достатъчна, за да знам във всеки момент какво се случва на пътя. И тук отново идва важното “но” – колко ли потребители на малка и икономична градска кола търсят директно управление и спортно усещане зад волана? Мога да ви помогна с отговора – най-вероятно това са единици, които така или иначе не купуват Zoe с идеята да дават времена на писти.
Мобилно приложение
Може би една от най-любимите ми подробности около електромобилите и Zoe в частност – възможността за свързване на специално мобилно приложение, което дава информация за автомобила. В случая със Zoe то позволява затопляне и охлаждане на интериора преди потегляне – на пръв поглед подробност и глезотия, но всъщност изключително удобна функция през зимния сезон. Поради необходимостта от мобилна интернет връзка, апликацията понякога изпитва затруднения с изпращането на команди, но като цяло е една от най-полезните екстри, която определено все още е рядка при колите с ДВГ. Да не забравяме, че възлагане на стартово и крайно време за зареждане, както и т.нар. pre-heating на кабината са възможни и от меню в инфотейнмънт системата на автомобила.
Както стана дума – няма перфектен автомобил. Zoe също не е идеален, но прави това, за което е създаден, много, много добре. За щастие технологиите в сектора на електрическите автомобили се развиват буквално денонощно и Renault вече има чисто нов продукт, който издига всички положителни качества на Zoe на ново равнище. А дали се справя с минималните недостатъци? За това ще говорим в следващото издание на рубриката ни за електрическа мобилност, когато ще срещнем Zoe и Megane E-Tech.
Текст и снимки: Ангел Сергеев