В заключителната четвърта част от поредицата ни за експлоатация на електрически автомобил в българската реалност ще говорим… точно за българската реалност в цялото уравнение
Ще обърнем внимание на това какви са настроенията в обществото по темата за електрическата мобилност, до каква степен е подготвена инфраструктурата ни и съществуват ли все още безплатни станции.
Освен това, във втората част на материала, ще погледнем към автомобила, който заема основна позиция в електрическата гама на Renault като идеен наследник на Zoe. Става дума за Megane E-Tech като разговорът ще бъде насочен в посока каква еволюция е претърпяла технологията на електрическите автомобили във френската марка от лансирането на пионерния продукт Zoe до ден днешен.
Електромобил в България – какви са нагласите сред хората?
За жалост, както повечето нови явления или технологии, електрическата мобилност навлиза в България с доста скромни темпове и среща сериозен отпор от по-голяма част от обществото. Най-лесният и бърз отговор на въпроса защо електричките не се нравят особено много на българина най-вероятно е цената – първоначалната инвестиция е твърде висока за по-голяма част от активните шофьори. Към това прибавяме и традиционния скептицизъм на българите към всяка промяна, дори и да не са запознати в детайли с нея. Точно там, поне според мен, е разковничето – наистина много висок процент от хората, които защитават различни теории, отричащи електрическата мобилност, никога не са имали реален допир до нейни представители. Категорично вярвам, че колкото повече хора успеят да подкарат електромобил и да прекарат известно време с него, толкова по-голям ще бъде процентът на симпатизантите на тази идея.
Въпреки нагласите, по данни на МВР към ноември 2022 година в България има регистрирани над 6000 електрически автомобили, а само преди около четири години тази бройка е била около 750 машини. Очевидно интересът към машините с батерии започва да се генерира не от реклами и маркетингови приказки, а поради реалното желание на все повече потребители да притежават и експлоатират такъв тип кола. Ръстът в продажбите на чисто нови EV модели у нас през третото тримесечие на тази година възлиза на над 100 процента, а по всичко личи, че това е само началото на един дълготраен и устойчив ръст, който ще наблюдаваме през следващите години. Защото когато един нов тип продукт има необходимите качества да създаде интерес по натурален начин, целенасоченото му отричане от група потребители със сигурност няма да повлияе негативно на пазарното му представяне.
Каква е ситуацията със мрежата от зарядни станции?
Още една от силните теории у нас е, че България не разполага с достатъчно добре развита инфраструктура за експлоатация на електрически автомобил. Реалността обаче е точно обратната – по данни, с които разполагаме към момента от сайта VsichkoTok, в родината ни оперират общо 912 зарядни станции, разположени на територията на 680 локации. 184 от тях предлагат възможност за DC бързо зареждане, а останалите 495 AC такова. Най-голямо струпване на бързи (CCS) зарядни станции, 54, има в София и в радиус от 10 километра около столицата. В Пловдив и близките околности има 20, а за Бургас картата показва 10 бързозарядни точки. Общият брой на CCS зарядни точки в България е 200, а този на стандарта CHAdeMo е 91. Картата на зарядната инфраструктура на VsichkoTok.bg се разширява непрекъснато с нови локации, както се уверихме сами, след като по време на създаването на този материал броят на локациите се увеличи с една бройка, а този на CCS с 4. Сами разбирате с какво темпо се разраства EV инфраструктурата в България и че всякакви противоположни твърдения по темата не се базират на реалните факти.
Как всъщност се зарежда на обществена станция?
Но как на практика става зареждането от обществена зарядна станция? Различните обекти са изградени и поддържани от различни фирми, което означава, че трябва да разполагате с приложението или разплащателния метод на съответната фирма. По отношение на обектите, които оперира, Eldrive е може би най-развитата верига от станции в България с общо над 250 точки (не обекта) за зареждане. Освен това, Eldrive разполага и с повече от 20 бързи зарядни станции. Заплащането на получената енергия става посредством мобилно приложение, което се връзва с разплащателна карта.
По малко по-различен начин стои положението със зарядната мрежа на ABB, един от най-големите доставчици на компоненти и технологии за автомобилната индустрия. Базираната в Цюрих фирма оперира мрежа от няколко десетки станции в България, но отделните станции се намират и стопанисват от различни други фирми. ABB станция можете да намерите както на обекти на Eldrive, така и на магазин Lidl, например, или други търговски обекти. С оглед на това, включването в станция на ABB става по различен начин спрямо компанията, която стопанисва съответната станция. Известна част от станциите, впрочем, са безплатни, като такива най-често има на паркингите на големи хипермаркети. Друг от големите оператори на зарядна инфраструктура в България е Fines, който също разполага със собствено приложение, както и все по-голяма бройка бързи зарядни станции из цялата страна.
Има ли все още безплатни станции?
Говорейки за цени на зареждане, все още известна част от обществените зарядни станции у нас са безплатни. Такива най-често, както стана дума, могат да бъдат открити на паркингите на търговски обекти, но броят им през последните месеци намалява стремглаво. Подобни зарядни точки могат да се открият и на някои големи вериги бензиностанции, а няма как да не споменем и отделната верига от станции на Tesla. Всъщност, тук думата верига е твърде преувеличена, тъй като на този етап у нас има само две Supercharger станции, но се планира и трета. Засега софийската Tesla станция дори е безплатна.
Като цяло обаче, зареждането на безплатна станция не бива да се включва като надежден и дълготраен източник на електрическа енергия при планирането на покупка на електромобил. Тенденцията е очевидна – никой няма изгода и не иска да плаща сметката на друг, особено в момент, в който електрическата енергия става по-скъпа и цената й не е особено стабилна.
Megane E-Tech и Zoe – два различни свята
Както сме споменавали често, технологиите в сектора на електрическите автомобили се развиват със стремглаво темпо. Не бихме могли да се сетим за по-добър нагледен пример за това от Zoe, за който говорим през последните няколко месеца в тази поредица, и идеологичния му наследник Megane E-Tech. Казвам идеологичен, защото двата автомобила са позиционирани в различни сегменти, но пък и двата играят ролята на най-масов EV модел от Renault в своето време. По-новият представител показва как само за няколко години марката е извървяла много дълъг път в разойната дейност на нови технологии. И то не защото Zoe има съществени недостатъци, а защото Megane E-Tech просто издига всичко на едно ново, по-високо ниво.
Още след първите километри на борда на Megane E-Tech останах с чувството, че френските инженери сякаш са разполагали със списък на всички критики към Zoe и са отговаряли на всяка една от тях с конкретно по-добро решение в по-новия модел. Надали процесът по развойна дейност е протекъл по точно този начин, но със сигурност от Renault са се вслушали в обратната връзка, която са получили от потребители. Давам и конкретни примери – недотам любимата ми висока позиция на седене зад волана Zoe тук е трансформирана в стойка, която позволява реглаж във височина. Най-накрая мога сам да избера дали искам да гледам от високо или да стоя по-близко до земята като в спортна кола.
Пробегът – нещо, от което не мога да се оплаквам при Zoe – логично, при Megane E-Tech e на по-високо ниво. Не само защото батерията е по-голяма – 60 кВтч в тестваната версия, но и защото самото задвижване е по-ефективно. Подобрената аеродинамика и термодинамика на автомобила също допринасят за по-дългия пробег като реалността е следната – в зимни условия при магистрално шофиране със скорост от около 120-130 км/ч без проблем се изминават 300 км, а в по-топло време тази стойност надминава 400 км. И все пак нека не забравяме, че става дума за абсолютно пълноценен автомобил с просторен интериор, доста място за багаж (водещ в класа багажник с 440 литра обем) и предостатъчно мощност във версията с 215 к.с.
Друг ключов напредък спрямо Zoe – кормилното управление. Както стана дума в предишния брой, малкият електромобил е сигурен, но не особено информативен и подчертано недиректен по отношение на кормилното си управление. Megane E-Tech, от своя страна, се шофира много по-прецизно и приятно и въпреки че е по-голям, може да бъде по-маневрен и пъргав в завои. Още по-пригоден за експлоатация извън града електромобила превръща възможността за зареждане с мощност до 130 кВ, което е над два пъти и половина повече от пиковата стойност при Zoe.
Ако трябва да обобщя – Megane E-Tech не е просто един много добър електромобил, а е един много добър автомобил като цяло. С напредъка на EV технологиите предложенията от Renault, а и не само, се превръщат в реален конкурент на конвенционалните автомобили. А виждайки абсолютно невероятния скок от първото Zoe през 2012 година до Megane E-Tech през 2022 година, можем само с нетърпение да очакваме развитието на сектора през следващото десетилетие.
Текст: Ангел Сергеев