Една от най-съществените промени за новия сезон във Формула 1 е оттеглянето на Michelin от надпреварата и реализацията на Bridgestone като единствен доставчик на гуми. Отборите фокусираха усилията си по време на първите тестове в Барселона именно върху този факт, тъй като през 2007 година гумите ще определят колата, а не обратното.
Промяната на статуквото при производителите е съпроводено и с нови правила по отношение на тестовете. Всеки един отбор ще има право да навърти максимум 30000 километра, като за този период не трябва да надхвърли употребата на 300 комплекта гуми. Ограниченията се отнасят за всякакъв тип тестове, като компромиси ще бъдат правени единствено при снимане на филми или организиране на рекламни кампании, по време на които болидите трябва да използват гуми, които не са аналогични на състезателните.
Новите правила ще резултират в сериозно редуциране на инвестициите от страна на отборите – и парични, и времеви, но ще доведе и до коренна промяна в тестовите програми. Докато преди всеки тим имаше право да използва 15 комплекта гуми по време на свободните тренировки, то днес тази цифра няма да надхвърля четири, коментира техническият директор на Red Bull Racing Ян Морган.
“Ограниченията ще се отразят на класическите сравнителни тестове, но със сигурност ще спестят голяма част от времето, което изразходваме за проверката на подходящите гуми. Сега усилията отново ще бъдат концентрирани върху шасито”, коментира Морган пред официалния сайт на отбора. “Разработките свързани с гумите бяха изключително интересни, тъй като едно от основните предизвикателства бе настройката на автомобила спрямо характеристиките на различните каучукови смеси и на конструкцията на модела”
Още една сериозна промяна бе въведена от новосформираната Комисия по тестовете във Формула 1. През по-голяма част от сезона отборите ще изпробват своите автомобили и ще работят по техните настройките на точно определени дати и писти, одобрени от комисията. “А това улеснява конкретното планиране и логистиката,” допълва Морган.
Ограниченията в тестовете обаче ще бъдат компенсирани от факта, че по време на свободните тренировки отборите ще могат да използват не един, а два автомобила. Това налага коренна промяна в концепцията и на пилотите, и на целия екип, тъй като петъчния ден ще се окаже решаващ по отношение на разработката на автомобила.
“Когато стартираш свободните тренировки с два болида, но се окаже, че има проблем с единия, може много лесно да промениш програмата и да направиш съответните корекции по машината. Но това не означава, че ще ни бъде по-лесно, а напротив. Напрежението ще се увеличи, тъй като на пистата винаги трябва да има един автомобил. Но в това отношение отпадането на тестовете върху гумите би трябвало да е плюс.”
Промяната в правилата безспорно цели оптимизиране на най-актуалното автомобилно състезание. Но дали това няма да доведе и до нелоялна конкуренция. “Ще има елемент на доверие, но ФИА е в пълното си право да изпраща наблюдатели по време на всеки тест и да получава необходимата информация от компютъра на болида”, завършва Морган.