Нашите съвети за покупка на класики през 2023 г. ще ви посочат силните и слабите страни на четири автомобила над 50 000 евро
Инвестиции, които можете и да шофирате: четири стари и по-нови класики между 51 000 и 138 000 евро, които определено няма да поевтинеят. Предлагаме в кратка консултация за покупка.
В нашия списък с автомобили за 2023 г., за които партньорите ни в оценяването Classic-Analytics смятат, че ще увеличат стойността си, влизат само коли с характер. Не средностатистически скучни возила, а автомобили за ценители. Вторият от поредицата ще ви насочи към четири класики, струващи повече от 50 000 евро.
Mercedes-Benz 190E 3.2 AMG
Година на производство: 1992 г.
Цена: 80 500 евро
Противно на мисълта, на която ни навежда обозначението за работен обем 3,2, в предната част на първото официално продавано от дилъри на Mercedes K AMG има не четириклапанен двигател M 104, а подобрен M 103. Редовият шестцилиндров двигател в 190E 3.2 печели 200 куб. см по-голям работен обем чрез колянов вал с по-дълъг ход и по-голям вътрешен диаметър. Допълнителна фина настройка на двигателя повишава мощността до 234 к.с., а въртящия момент до 305 нютонметра. Техническият пакет с шестцилиндров двигател AMG, шаси и спирачки Sportline, както и предавателното отношение на задния мост от 300 CE-24, също може да бъде поръчан индивидуално под код 957, което води до перфектния вълк в овча кожа. Не са сглобени повече от 200 бройки, затова най-мощният W 201, който някога е можел да бъде поръчан от дилъри на марката, е по-рядък дори от моделите Evo.
Слабите страни по принцип са същите както при всеки друг W 201 (и W 124): дъното на автомобила и долните ръбове на вратите трябва да бъдат проверени за ръжда. Основните компоненти по задния мост трябва да са наред – голям ремонт тук може да струва доста пари. M 103 е склонен към проблеми със системата за впръскване KE-Jetronic и дефектни уплътнения на цилиндровата глава.
Porsche 911 Carrera 3.2
Период на производство: от 1983 г. до 1989 г.
Цена: 65 800 евро
Сред многобройните варианти на G-серията на Porsche 911, произведени между септември 1973 г. и август 1989 г., Carrera 3.2 има няколко предимства: на първо място скоростната кутия G50, въведена от 1987 г., се смята за по-развита и по-лесна за управление. От 1981 г. каросерията на всички 911 е изцяло поцинкована, което намалява риска от ръжда. След лекия спад на цените наскоро в момента от Classic Analytics отново наблюдават тяхното покачване.
Ако искате да си купите модел 911 G, трябва да проверите каросерията за ръжда въпреки поцинковането: обърнете специално внимание на A-колоните, праговете, основата на B-колоната, дъната на фаровете и ръбовете на вратите. Трябва да погледнете под постелката в багажника. Ако има нискав дим от ауспуха, водачите на клапаните вероятно трябва да бъдат сменени. Ако съединителят се движи трудно, това може да означава дефект в хидравличното му задвижване.
Rolls-Royce Corniche Coupé
Период на производство: от 1971 г. до 1982 г.
Цена: 51 000 евро
Rolls Royce Corniche Coupé, известен още като FHC или „Two Door Saloon “, е базиран на Silver Shadow, представен през 1965 г. Това е първият Rolls Royce със самоносеща каросерия. От 1971 г. Coupé и Cabriolet биват наречени Corniche – така се казва крайбрежното шосе между Монако и Ница. Дългият 5,20 м автомобил с две врати е впечатляващ и заради масивната радиаторна решетка. Собственото тегло от 2,25 т се компенсира от тихия 6,75-литров V8 двигател, който от 1975 г. е подпомогнат от четворен карбуратор Solex. От днешна гледна точка характеристиките на шофиране са по-скоро умерени: единадесет секунди от нула до 100 км/ч и максимална скорост от почти 200 км/ч според производителя.
Далеч по-важна е аристократичната обстановка в салона: с повърхностите от полирано тиково дърво, скъпите превключватели и фината кожена тапицерия, изработена от британската Connolly Leather Ltd, автомобилът прилича повече на движещ се замък, отколкото на всекидневно возило. И, както при старите замъци, цена на покупката далеч не е всичко: поддръжката е сложна и скъпа. Превозното средство и предишният собственик трябва да бъдат съответно проверени преди покупката.
Tesla Roadster
Период на производство: от 2008 г. до 2012 г.
Цена: 138 000 евро
Tesla започна истинска промяна в играта с модела Roadster през 2008 г.: 6831 стандартни батерии Typ 18650 осигуряват енергия за до 330 километра. Спринтът от 0 до 100 км/ч трае 4,3 сек, максималната скорост е 200 км/ч. Страничната динамика страда малко от тежката 450 кг батерия, но само ако вземете като еталон базовата кола Lotus Elise. Дотогава никоя електрическа кола не е доставяла толкова удоволствие. Високата цена на автомобила като нов – 128 520 евро – контрастира с изключително ниските експлоатационни разходи от четири евро на 100 километра.
Tesla Roadster също не губи от стойността си: близо 15 години след премиерата си пионерът на електрическите коли е практически на същата цена. В САЩ специални екземпляри се продават за около 200 000 евро. Създадени са около 2400 бройки, от които вероятно все още около 2000 са по улиците днес.
ОБОБЩЕНИЕ
Класиките не могат да бъдат по-различни помежду си, отколкото са Rolls Royce Corniche Coupé и Tesla Roadster: едната е като дневна стая на колела, чиито 2,25 тона се движат от V8 двигател, другата е пъргав като невестулка електрически роудстър, още ненавършил 15 години.
От друга страна Mercedes 190 с AMG-Trimm и Porsche 911 са признати за истинска класика. По-специално AMG моделите от 80-те години на миналия век поскъпнаха значително през последните години. Истерията около Porsche 911 изглежда позаглъхна напоследък, но оригиналът от Цуфенхаузен все още е обичан и така или иначе си остава икона.