Шофираме спортния компактен автомобил върху дебелия лед
Минус 21 градуса, вятър, слънце и замръзнало езеро. Караме прототипа на компактния спортен модел i30 N на Hyundai в Арйеплог, Северна Швеция, за да усетим на какво е способен автомобилът с 250 к.с. и предно предаване върху хлъзгавите терени.
Тук, в леденостудената Швеция, Hyundai Mobis, поддоставчик и дъщерно дружество на Hyundai, разполага с един доста обширен зимен тестов център, където се извършва фино регулиране най-вече на ESP, ABS и управлението на диференциалите.
Малки шпайкове се забиват в дебелия 60 см лед, гумите са върху шикозни джанти, иначе няма нищо особено: Hyundai здравата е замаскирал i30 N както отвън, така и вътре. При това компактната спортна надежда на корейците вече е почти готова и ще се появи на пазара още през 2017 г. Според Александер Айхлер, ръководител на развойния отдел, при i30 N удоволствието от шофирането и управляемостта са изведени на преден план. Специалистът от Хесен ръководеше в продължение на 10 години в Bosch разработването на приложения за системите ESP, доста често за специални нишови клиенти като Mercedes-AMG. Официалното седалище на Айхлер е Hyundai Motor Europe Technical Center (HMETC) в Рюселсхайм, но през зимата той винаги идва за няколко седмици в леденостудения Арйеплог и тества прототипите си с фин усет по леда. Това, че един журналист е получил право да седне зад волана, е рядкост, но не и невъзможно. Нашата корейска охрана е винаги наблизо, пътувайки със стария си син Land Rover Discovery, така наречения „спасителен автомобил“, и не ни изпуска от погледа си.
Промяна на представите
Мощността и характеристиките на i30 N все още не са известни. Предполага се, че инженерите са изцедили от 2.0-литровия двигател над 250 к.с., повече, отколкото при VW Golf GTI, но може би по-малко от Honda Civic Type R, който се перчи в най-новата си версия с 320 к.с. Сред многото неизвестни за i30 N е и това дали както и при VW Golf GTI ще има две нива на мощност.
Превръщането на двигателя в спортен агрегат според Айхлер е било най-трудната задача при трансформирането на i30 в i30 N. Новите турбокомпресори пълнят мотора с по-голямо налягане и реакциите при подаване на газ са много по-спонтанни, отколкото при конвенционалния i30. Двигателят е разработен в Научноизследователския център в Южна Корея – Намянг, докато Александер Айхлер тества възможностите на ESP тук, в северната част на Швеция. И най-голямото предизвикателство е интензивното сътрудничество с поддоставчиците, подчертава Айхлер. Още при Bosch той се е занимавал с настройката на ESP на един Corvette, "Те имаха изключително точни представи как трябва да се държи ESP във всяка ситуация. Това ми костваше много продължителна и детайлна настройка, докато изпълня всичко едно към едно“, описва той тогавашните изисквания на Chevrolet. Този опит Айхлер прилага днес в своя проект i30-N. Буквата "N" в името идва от Намянг, където е домът на изследователския център на Hyundai.
Двигателят, ESP и разбира се, окачването се е наложило да бъдат значително модифицирани за N версията на i30. Предното и задното окачване на i30 N са нови, също както и електронно управляваният диференциал с ограничено приплъзване за разпределението на въртящия момент между лявото и дясното колело. За по точни акустични реакции и фин звук отговаря новоразработената изпускателна система, управлявана с регулиране на клапи.
Опционален пистов пакет
В момента специалистите на Hyundai решават кои компоненти да включат в един опционален пистов пакет (Track Pack). В него могат да влязат неща като клетка за защита при преобръщане. Използването на две различни спирачни уредби е вече факт, като карбоновите спирачки не могат да се вместят в този ценови сегмент. Светещите в червено спирачни апарати на прототипа ще запазят цвета си и в серийното изпълнение.
Четири режима на управление и настройки на оборотите
Работните режими са четири – eco, normal, Sport и N. Те могат да бъдат избрани с големи бутони, разположени от лявата и дясната страна върху спиците на волана. Режимите влияят на адаптивните амортисьори, на реакцията при подаване на газ, на управлението и на адаптирането на оборотите на шестстепенната ръчна трансмисия, което прави превключването на скоростите при спортно шофиране по-гъвкаво.
Освен това за пръв път Hyundai разполага с тристепенна ESP и "изключено" при i30 N означава наистина изключено. Тогава дори и при междувременна намеса на ABS, ЕSP остава деактивирана.
Първо шофиране с новия Hyundai i30 N
Най-накрая караме. Натискаме стартовия бутон, включваме на първа и потегляме. Изпускателната система реве отзад. i30 N настройва оборотите при превключване на скоростите още на първата предавка, което не всички конкуренти могат. Автомобилът ускорява бързо, всъщност не можем да правим никакви изводи относно сцеплението на асфалт, когато шофираме върху лед с гуми с шипове. Веднага правят впечатление новите дисплеи. Има хронометър за времена на обиколка, дисплей за ускорение и светкавица, сигнализираща за превключване на предавките. Избраният текущ режим на шофиране също е показан и при превключване на скоростите изкуственият звук от погрешно възпламеняване се превръща в приятни вибрации.
ESP и режимът на шофиране се регулират независимо един от друг
В стандартната си настройка ESP с ранната си намеса спокойно предотвратява поднасянето на автомобила. При частично деактивиране i30 N може да поднася по-силно и след това много плавно бива уловен от ESP. Новата философия на Hyundai гласи, че динамичните амбиции на водача не бива да се наказват с твърде отривиста интервенция на ESP, а да му се даде сигурност, с която бързо да се изгради доверие. В действителност тази лека интервенция генерира непосредствено удоволствие от шофирането. Ако натиснете бутона ESP за по-дълго, все още не е решено дали в продължение на две или три секунди, програмата за стабилност изцяло се изключва. Лека смяна на натоварване, при необходимост и бърза намеса с ръчната спирачка и i30 N вече се движи напречно. Обратно завиване на волана и игра с педала на газта – за автомобил с предно предаване компактният Hyundai се държи наистина добре. Разбира се, дрифтът приключва бързо, защото липсват задвижващите моменти на кърмата – но пък в замяна на това имаме няколко приятни и забавни секунди на леда. Тук помагат и добрите настройки на самоблокиращия диференциал.
Екстремно гъвкав самоблокиращ диференциал
Автомобилът стъпва на повърхност с μ-сплит (с различни коефициенти на триене отдясно и отляво) и с 20% наклон. Едната страна на i30 N е върху излъскан лед, а другата на сух асфалт. Както при внимателно, така и при темпераментно потегляне i30 N се отклонява внимателно с няколко сантиметра надясно наляво, докато в тази екстремна ситуация диференциалът се грижи за разпределението на въртящия момент. При това i30 N непрекъснато набира скорост и държи ситуацията под контрол. Новият i30 N се изкачва безпроблемно и по заледен и заснежен път към близката планина, докато за другите, също оборудвани с шипове автомобили с предно предаване краят на играта настъпва в първия стръмен завой.
Опитът с BMW M в услуга на Hyundai
Александер Айхлер е доволен от напредъка на проекта i30 N и от сътрудничеството с корейците. Погледнато технически, почти всички препятствия са преодолени. Ако някъде има проблем, "викаме Алберт Бирман и след това всичко става много бързо", обяснява Айхлер, като поглежда шефа на развойния отдел Алберт Бирман, който е постъпил в Hyundai от BMW M GmbH и вече разработва свежи спортни модели. "Корейците понякога се нуждаят от импулс, след което започват“, обяснява Айхлер. При това става дума за специфично немски изисквания: "Това, че ви притеснява потракването на люка, когато карате с 200 км/ч, или че чистачките трябва да работят дори при 200 км/ч, за корейците, които нямат право да шофират с такава скорост в собствената си държава, звучи необичайно."
И още нещо за i30 N и скоростта: Бирман и Айхлер нямат намерение да разработват хардкор спортист, а един стопроцентово пригоден за всекидневието автомобил, който по желание може да предложи много удоволствие зад волана и с който се справят дори несвикнали с динамиката шофьори. След тестването на прототипа можем да спокойно да кажем, че с новия i30 N Hyundai се движи в правилната посока.
Текст: Грегор Хебермел
Снимки: Кристиан Битман