За разлика от повечето модели в този клас HR-V разчита на пълнохибридно задвижване
Външният вид на новия HR-V по никакъв начин не намеква за някаква форма на философска наследственост с предшествениците. Моделът демонстрира увереност със своята изчистена и хармонична стилистика, създаваща впечатление за високо качество, и предлага рядкото, но ефективно серийно хибридно задвижване.
.
Honda HR-V в своето трето поколение определено е един от автомобили, които са оставили в мен най-ярко впечатление при първата ни среща. Може би защото стилистичното му излъчване е различно от това на предшествениците му.
В маркетинговите комуникации нерядко можете да срещнете понятието „флуиден“ по отношение на дизайна, но въпреки че в PR материалите на Honda не го видях никъде, именно това определение ми хрумва, когато наблюдавам автомобила. Като начало, субкомпактната Honda HR-V изглежда доста по-голяма от очакваното и ви кара да се замислите дали ви е необходим по-голям SUV. Особено като се има предвид нарасналото пространство за пътниците, за което ще стане дума по-късно. Предпоставките за повече динамизъм във формите включват по-ниската линия на покрива при същата дължина като на предшественика, по-хоризонтална линия на предния капак с по-изправено челно стъкло и по-изострен контур на задното стъкло.
.
Автомобилен фън шуй
.
Впрочем „изострен“ не е съвсем подходящо определение, когато говорим за стилистиката на HR-V, защото екипът на Дайсуке Акоджима е създал автомобил с изключително изчистени скулптурирани форми, в които няма да срещнете ръбове, сложни пресичащи се контури и резки преходи. Компактният модел изглежда изваян от един цял къс, разлял се в динамичен силует от невероятно оформената предна до фините щрихи в задната част. Предната решетка в цвета на автомобила (може да се поръча и в друг цвят) е съществен елемент в тази обща хомогенност на формата, защото не изглежда като отделен детайл, а наподобява поредица от процепи, които са в пълна хармония с преходния ръб към капака над двигателя, присвитите светлини и пластичните форми под тях. Един поглед върху решетката на тайландската версия ще ви покаже колко стилно всъщност е решението за Европа. Същото смирено, но изпълнено със стил оформление е характерно и за задната част – в пълно съответствие с дизайна на предната. Всеки детайл като че ли е на мястото си, подчинен на някакъв своеобразен автомобилен фън шуй, създаващ приятно и комфортно усещане на духа. Съществена заслуга повърхностите на HR-V да изглеждат толкова хомогенно, с тесни и равномерни фуги, които сякаш изчезват в общия метален силует със скрити дръжки на задните врати – в противовес на множеството натрапчиво изострени форми на много от конкурентите в този клас, – има глобалната платформа, на която е базирана Honda HR-V. Производството на автомобила в Япония дава възможност за достъп до високотехнологични металургични процеси и широко използване на високоякостни стомани. Най-здравите от тях са вложени в рамките над предните врати, надлъжните подови и вертикалните греди. Така формираната пръстеновидна структура гарантира пасивната безопасност на автомобила и много повече здравина на каросерията. Якостта на огъване на каросерията е нараснала с 20 процента и е позволила изцяло нова концепция на компановката с увеличавана на междуосието и намаляване на надвесите (с 15 мм на предния и с 20 мм задния). Тази геометрия е довела до увеличаване на мястото за краката на пътниците отзад с цели 35 мм, което освен простора в тази част позволява и по-оптимално използване на вече станалите нарицателни задни седалки, сгъващи се като в киносалон. Допълнение към подобряването на структурата на каросерията са промените в настройките на кормилната система за по-директна и прецизна работа, в геометрията на окачването с цел намаляване на страничните сили, прилагани към амортисьорите с понижено триене, използването на хидравлични втулки с общо намаляване на по-широк спектър от вибрации, предавани към каросерията.
.
Хибридно задвижване а ла Honda
.
В Европа HR-V ще се предлага само с хибридно задвижване, вероятно поради строгите изисквания за емисии на CO2 и предвид факта, че дизелово задвижване не фигурира в офертите. Предишното поколение на модела се предлагаше с атмосферен или турбомотор с работен обем 1,5 литра, а в Япония беше налична и хибридната версия, наречена i-DCD, с паралелна архитектура, един електромотор и трансмисия с два съединителя. Задвижването на новия HR-V произхожда от Jazz, но е променено предвид по-големите размери и тегло на автомобила. По подобие на Toyota с тяхната паралелно-последователна архитектура Honda възприе дори за по-малките си модели сравнително сложното решение на последователна архитектура на хибридната система. Това означава, че двигателят с вътрешно горене задвижва генератор, а той в съчетание с акумулаторната батерия захранва тягов електромотор. Подобно решение позволява на топлинния двигател да работи в оптимални и ефективни режими с нисък специфичен разход на гориво, което при подходяща скорост и управление компенсира загубите от преобразуване. На празен ход двигателят се изключва, при ускоряване се подпомага от батерията, която от своя страна се зарежда при определени условия. Тази буферна роля на батерията е част от уравнението и дава възможност не само работната точка на двигателя да се измества във въпросните ефективни зони, но и той да функционира с цикъл на Аткинсън. При тази схема мощността на автомобила се определя от тяговия електромотор, защото на практика той е крайното движещо средство. Освен, разбира се, ако общото захранване, формирано от батерия и задвижван генератор, не създава по-малка мощност от тази на електромотора. За да се намали синтетичното усещане при този вид задвижване, инженерите са настроили работата му така, че да се симулират отделни предавки. При висока скорост електрическите машини се свързват с помощта на съединител, при което се създава пряка, механична връзка със задвижващите колела. Това е от особена важност – както при гореспоменатата система на Toyota, така и тук ефективността значително намалява с нарастването на скоростта и на практика хибридната система се превръща в недостатък. Интересно е да се отбележи, че при още по-висока скорост (над 120 км/ч) системата отново преминава в хибриден режим на работа – вероятно защото дългото предавателно отношение на механичната предавка не позволява работа на достатъчно високи обороти, респективно мощност, за достигане на висока скорост.
.
Електричество в изобилие
.
Серийната хибридна система на Honda се оказа изключително ефективна и функционална в практиката и въвеждането ѝ в модели като CR-V не е изненада. Изненада беше внедряването ѝ в новите поколения на Jazz, който в предишното си, трето, издание се предлагаше само с бензиново задвижване, а във второто използваше старата компановка със CVT трансмисия и електромотор. Същото важи с известни нюанси и за еволюцията на задвижването на HR-V. При SUV модела броят на клетките, респ. мощността на литиево-йонната батерия, е увеличен от 48 при Jazz на 60 (0,9 кВтч), мощността на двигателя с вътрешно горене е нараснала от 98 на 107 к.с., блокът за управление е преместен от багажника в двигателния отсек (това осигурява по-къс токов поток и намаляване на теглото), а тяговият електромотор, който определя и крайната мощност на автомобила при този тип хибридни системи, е усилен от 80 на 96 кВт (253 Нм).
Стилистиката с изчистени форми и качествени материали ви посреща и в интериора на автомобила. Пропорцията между аналогови бутони и дигитални екрани и изображения е балансирана без каквито и да било залитания в една или друга посока. Мястото на задните седалки е колкото в Opel Insignia, пространство за главите има в изобилие, а седалките са оформени комфортно въпреки способността им да се сгъват по специфичен начин. В града и при ниски скорости автомобилът се чувства в свои води, често се движи само на електричество и сменя режимите на работа, без да влошава шумовия комфорт. Моделът не е някакъв страхотен талант по отношение на динамиката; при динамични ускорения задвижването започва да показва сериозно звуково присъствие и да повишава оборотите на ДВГ, които и без да бъдат виждани на оборотомера, се усещат осезаемо. HR-V изисква по-смирено и елегантно шофиране, достойно за стилната му външност, която прилича на функционално оформена и стилна обувка за бягане, а не на нещо екстравагантно, с много чупки, извивки, висока подметка и блестящи цветове, но и с „удобство“, което може да доведе до сериозни травми.
За липсата на предпоставки за травми се грижи богатият набор от системи за асистенция, обединени от общата платформа Honda Sensing. В държави с отстъпки за plug-in хибриди Honda HR-V се предлага на цени, подобни на техните, но в България тази разлика отпада. Базовата цена от 62 000 лв. не изглежда никак ниска, но както отвън, така и в интериора си HR-V показва, че е автомобил, който на практика предлага качество, стилистика, функционалност и оборудване на по-голям модел. Нещо, което е типично и за другите модели на марката, апропо.
.
Текст: Георги Колев
Снимки: Тони Тончев, Honda