Средно квалифициран монтьор може да превърне обикновен автомобил в електрически
Калифорнийската фирма Electric GT предлага напълно комплектовани електрически задвижващи агрегати за самостоятелно вграждане. И то оформени така, че дори феновете на вътрешното горене няма да бъдат затруднени от прехода.
Изминаха повече от три години, откакто електромобилният бранш за първи път отбеляза присъствието на фирмата Electric GT. Тогава, през лятото на 2016 г., майсторите от Калифорния представиха едно преоборудвано като електромобил Ferrari 308. Наполовина изгорялото преди това Ferrari (моделът е популярен от сериала „Магнум”) получи от Electric GT силов тракт с мощност 246 кВт / 335 к.с. и максимален въртящ момент 475 Нм с три електромотора и една 46-киловатчасова акумулаторна батерия. Всичко това беше допълнено със спортно настроено окачване, съвременни спирачки, петстепенна трансмисия от Porsche, както и с оформен наново интериор. За пет секунди електрическият италоамериканец ускоряваше до 60 мили в час (96,6 км/ч), максималната му скорост надхвърляше 290 км/ч, а пробегът на електричество – 209 километра (по данни на Electric GT).
Електрически заместващ двигател с форма на V8
Оттогава калифорнийската фирма реализира и един електрозадвижван Fiat 124 Spider и работи върху Toyota Land Cruiser от сериите FJ40 и FJ60. В хода на тези дейности на хората от Electric GT им хрумнала идеята да възприемат концепцията за заместващи двигатели на големите американски производители и да я адаптират за електрическо задвижване. Заместващите двигатели (crate engines) са мотори, доставяни от автомобилните производители отделно, опаковани в сандъци. Обикновено биват монтирани в по-слаби автомобили. Този принцип е разпространен най-вече при състезателите по драг рейсинг. А дали не би могъл и да заинтересува клиенти, които искат да преустроят автомобила си от задвижване с ДВГ към електрическа система?
С това обаче креативността на екипа около Ерик Хъчисън далеч не била изчерпана. Защото в Electric GT стигнали до мисълта да оформят електромотора и периферията му така, че да изглеждат като двигател с вътрешно горене. И по-точно – като пълнокръвен V-образен агрегат с осем или повече цилиндъра, независимо от това дали се използват един или два електромотора. Американската фирма обещава „решение от типа plug-and-play с голяма мощност, което почти не изисква поддръжка”, може да бъде вградено без проблеми от „средно квалифициран монтьор” и е подходящо за многобройни различни модели автомобили. В скоро време един стар VW Bus ще бъде преоборудван с електрически заместващ мотор, същото ще бъде направено и с класически модели Mustang и Bronco на Ford
До 243 к.с. и максимални 461 Нм
Стандартно в пакета с дължина около 86 см (един смол блок V8 е дълъг около 74 см) се използват електродвигатели AC 50 – тоест части, които са сравнително разпространени при преустроените за електрическо задвижване автомобили. По желание се доставят аналозите AC 51 или HyPer9. Вариантът с един електромотор има мощност 104 кВт/ 142 к.с. и отдава максимум 325 Нм. В таблицата с данните на двумоторното изпълнение фигурират 179 кВт / 243 к.с. и максимални 461 Нм.
В електрическия V-образен мотор, чийто корпус е изработен с 3D принтер, вече се съдържа почти цялата необходима техника: електромотор(и), управляваща електроника, зарядни устройства, датчици, релета и компютърни системи. Липсват само нужните за закрепването в различни модели монтажни елементи, но в Electric GT вече са проектирали някои от тях, а други могат да бъдат изработени по заявка на клиента. Задвижващият блок е „конструиран, изработен и тестван предварително”, заявяват производителите.
Монтаж в пет стъпки
Клиентите обаче трябва да монтират електромотора сами; те поемат и отговорността за акумулаторната батерия. Все пак Electric GT доставя упътване за монтаж. Процесът трябва да протече по следната схема: Първо, окаченият мотор се спуска към каросерията и се скачва с предавателната кутия, преди охладителната система и сноповете кабели да бъдат свързани с интериора. Следват проводниците към акумулаторния пакет и към куплунга за зареждане, охладителната помпа и топлообменникът – после „нещото” вече би трябвало да може да работи. Като допълнителни принадлежности се предлагат електрически компресори за климатик и отоплители.
Интересното е, че Electric GT препоръчва моторът да бъде скачван с механична предавателна кутия и за целта вече предлага адапторни елементи. Разбира се, при избора на трансмисия трябва да се внимава тя да е подходяща за високия въртящ момент на електрическия задвижващ блок. Electric GT съветва да се избягват автоматичните трансмисии – понеже изискват допълнителна хидравлична помпа и поради „неефективността на преобразувателите на въртящия момент”. Ако някой има нужда от помощ при монтажа, може да я получи от екипа на Electric GT. Или да се обърне направо към специализирана сервизна работилница по свой избор.
Цената на електрическите заместващи двигатели на Electric GT все още не е известна, но се очаква да бъде съобщена до края на годината.
Заключение
Електромотор под формата на V8, който може да бъде вграден в множество различни модели – възможно е Electric GT да са успели да обединят със своя заместващ двигател най-доброто от няколко свята. Монтажът обаче едва ли е толкова лесен, колкото изглежда според описанието. А и всеки трябва сам да се погрижи за акумулаторната батерия. Но във всички случаи този пакет не е лишен от привлекателност – и от потенциала да стане пазарен хит.
Текст: Томас Харлоф
Снимки: Electric GT