Или защо американците искат да се освободят от историческата немска марка
Световните новинарски агенции, включително Reuters и Bloomberg, съобщиха, че концернът PSA е в преговори с GM за редица стратегически инициативи, включително възможност за придобиване на Opel, който, според някои източници, се оценява на 16,3 милиарда евро. От една страна изглежда, че това са силни конкуренти, но в същото време се знае, че те отдавна работят в тясно сътрудничество и си помагат взаимно. General Motors изпитва затруднения с нерентабилния Opel, а французите имат нужда от стабилна опора в Германия. Ако сделката бъде постигната, а тя ще бъде обявена в рамките на няколко дни, след това балансът на силите на европейския пазар силно и задълго ще се промени.
Сътрудничеството между GM и PSA има дългогодишна. Например, най-новият кросоувър Opel Crossland X е построен върху френската платформа EMP2 и това не е единственото нещо, което е общо. С тях ще се сроди и следващото поколение на Citroen C3 Picasso.
Шефът на Opel Карл-Томас Нойман вероятно ще остане на кормилото - анализаторите оценяват приноса му в развитието на марката.
За GM продажбата на Opel (в допълнение и британката марка Vauxhall) ще означава действителното изтегляне от Европа, както вече това направи с марката Chevrolet. От това на американците ще им стане по-леко, защото концернът губи в Стария континент стотици милиони долари годишно. Вкъщи е много по-удобно. Що се отнася до PSA, той може да завоюва званието производител №2 в ЕС, като получи 16,3% пазарен, пред Renault-Nissan Alliance и ще започне да диша в гърба на VW Group (24,1%). Може би GM ще запази част от акциите на Opel. Източници обаче твърдят, че преговорите са трудни и всичко може да се разпадне във всеки един момент.
Шефът на Opel Нойман призна, че има план за спасяване на марката. Той иска до 2030 г. да превърне Opel в електромобилен бранд, базираан на модулната платформа на GM, върху която е построен хечбекът Chevrolet Bolt.
Оказа се, че членовете му на ръководството на Opel са научили за разговорите с PSA от вестницитe. Освен това европейският клон на GM също не е бил в курса на разговорите в Детройт, че американците в Детройт обсъждат сделка с PSA. За това са уведомили само Карл-Томас Нойман, а той научава информацията на 14 февруари. До този момент той е смятал, че става дума за кръгла маса с французите за задълбочаване на интеграцията, споделяне на събития, но не и за продажбата на компанията. С една дума, в Opel са шокирани. И Нойман съшо е силно изненадан. Той се надява, че неговият план за електрификация на марката ще бъде подложен на гласуване в съвета на директорите през май.
Анонимни източници твърдят, че шефът на PSA Карлос Таварес често се среща с германския канцлер Ангела Меркел. Тя участва активно в процеса, след като преди време Magna и Сбербанк имаха апетити към Opel, но до сделка не се стигна.
Шефът на General Motors Мери Бара отлетя за Германия, за да говори с членовете на борда на директорите на Opel. Преди това тя изпрати писмо до всички служители на фирмите Opel и Vauxhal, с молба за тяхното разбиране и одобрение на евентуална продажба. Бара казва, че сделката "ще подобри положението на двете компании в бързо променящия се европейски пазар", и обещава допълнителни ползи. "Ние ще направим всичко възможно, за да вземем предвид интересите на всички участници в процеса", се казва в документа.
Решаваща роля в продажбата на Opel, според вътрешни хора, може да изиграе китайският партньор PSA: компанията Dongfeng е в състояние да предостави финансова помощ. Съвместното предприятие DPCA, открито миналата есен в Поднебесната империя, е четвъртият завод на PSA с китайците. Той се намира в Чънду.
Според официалната статистика за резултатите от европейските продажби през 2016 сочи, че марките Peugeot, Citroen и DS са реализирали 1 446 052 автомобила. Renault и Daciaса са продали 1496 394 единици. А Opel отчита 979 427 нови регистрации. Лидерът в Европа VW Group достави 3 498 049 нови автомобила (в това число марките Volkswagen, Skoda, Seat, Bentley, Bugatti, Porsche). Бъдещето на британската марка Vauxhall виси на косъм. Вместо това, тя е в очакване на ликвидация и сливане с Opel, след като през миналата година понесе загуби в размер на 257 милиона долара.