Няколко дни преди официалното награждаване на шампионите на БФАС все още не се знаеше кой точно е първенецът в пистовите надпревари и защо изведнъж се появиха „балерини в панталони”. Всъщност, те винаги са били тук, но ние се правехме, че не ги виждаме.
Колкото и да ми се иска точно този материал да хвърли светлина върху хаоса, който цари в българския автомобилен спорт, това няма как да стане. По една, единствена причина – бъркотията е такава, че няма как да бъде обяснена с разумни средства на разумни хора, само тези, които са „вътре в играта” си разбират и обясняват ходовете и продължават да се залъгват, че правят нещо. Всъщност само затъват по-дълбоко в блатото, от което някой ден ще осъзнаят, че няма излизане. Или пък ако се измъкнат ще приличат на нацисти, срещнали Алдо Рейн, но успели да останат живи. Което, както знаят феновете на Куентин Тарантино, означава, че няма да имат начин да скрият миналото си – защото ще са белязани на челото от ножа на споменатия г-н Рейн. Справедливост за всички. Изречение, което явно никога не се е чувало в БФАС.
Пистовият шампионат на България или по-точно надпреварите на затворен маршрут у нас завършиха по скандален начин, т.е както вървяха цял сезон. С поредната махленска разправия, която обаче успя да привлече вниманието на феновете и медиите, въпреки че сюжетът беше доста заплетен. За съжаление, тук главните действащи лица отново се оказаха двама от лидерите в шампионата – Румен Дунев и Илия Царски.
След последното състезание за сезона в Бургас, на което се спряхме в миналия брой на ams, и след като се оказа, че Царски е изчерпал възможностите да оспорва тълкуването на ситуациите между него и Румен Дунев на пистата, Илия поде нова атака – този път изцяло административна. Схемата се оказа сложна, но рискова – Царски претендира, че застраховката на автомобила на Дунев е нередовна, т.е е изтекла, не е платена поредната вноска по нея и Румен се е състезавал без нея. Според документите, които Царски представи в БФАС в началото на декември, застраховката „Гражданска отговорност” на автомобила на Дунев (Mitsubishi Lancer Evo 9 с полска регистрация) е прекратена заради неплащане на две от четирите вноски по нея и така Дунев е карал извън правилата в Бургас, където спечели победата, а с нея и титлата.
Тиз път от БФАС реагираха бързо, дадоха на Дунев срок да представи валидна застраховка или въобще да обясни цялата бъркотия, а инж. Георги Славейков, заместник-председател на БФАС, обяви, че този път няма да има милост: ако Дунев е нередовен ще загуби титлата си за 2009 и ще остане без лиценз за 2010 година.
Напрежението продължи да се покачва още няколко дни, Дунев изпусна първия срок, даден му от БФАС, но на втората сбирка – пред УС по думите на пилота той е показал на „магистратите” валидна застраховка, което решава спора му с Илия Царски. Освен това БФАС се ангажира сериозно с целия скандал, след като прати спешно писмо до застрахователната компания, която се оказа в центъра на спора – „Бул Инс”, за да потвърди или отхвърли валидността на спорната полица на Дунев. Писмото от „Бул Инс”, подписано от директор В. Жиронов официално потвърждава, че полицата за ГО на Дунев е валидна. Всъщност, Царски използва много интересен начин да стартира в своя полза дискусията – като подаде документи за щети след удара му с Дунев на писта „София” и след това е получил от пазарджишкия клон на „Бул Инс” писмо, в което се твърди, че застраховката на другия автомобил е невалидна. Оттам вече тръгна и голямата разправия.
С официалното писмо на „Бул Инс” формално се слага точка на разправията за застраховката на колата на Дунев в последната част от пистовия ни шампионат. Но остават въпроси – защо на административния преглед в Бургас е приета полица на Дунев с номер, същия като на застраховката, която по-късно е обявена за невалидна. Дунев веднага отговори, че има друга, валидна застраховка и оттам нататък вече всички се впуснаха в особеностите на българското застраховане. Интересно е, че не се намери нито един застраховател или пък някоя от комисиите, която да използва този казус, за да го обясни като хората и да го заложи като прецедент за бъдещето. Защото тук на повърхността изскача един от многото проблеми в българския автомобилен спорт – тарифите за ГО на състезателни автомобили са в пъти по-високи от нормалните, има компании, които въобще не искат и да чуят за такива полици и като липсва сериозен контрол преди старта на някои състезания – винаги ще се намерят пилоти, които да се опитат да „спестят” точно този разход. Което е недопустимо.
Реших точно тук да спестим обясненията на двамата пилоти Дунев и Царски, надявам се, че сте ги гледали при Сашо Диков в „Канал 3”. Но не мога да пропусна един фрагмент, чийто автор е Дунев, който обещава интересно бъдеще: „Най-сериозно заявявам, че оттук нататък съм обещал на Илия да карам винаги в неговата група и винаги да го бия, за да не може той никога отново да стане шампион”. Сериозна закана, напролет ще видим как ще започне да се изпълнява.
Но поредната разправия, свързана с пистовите надпревари, отново дава много поводи за размисъл и най-вече за правилата, които същестуват, но не се спазват. Писали сме много пъти за проблема с маршалите по завоите, за трудните взаимоотношения на пилотите, които често се държат като малки деца, а понякога се оприличават на „балерина в панталони”. Когато това ви се стори твърде сурово, веднага следва корекция: „примабалерина в панталони”.
Най-общо казано – в цялата тази разправия невинни няма и вече е крайно време, тук за пример отново ще ползваме пистите, най-силните пилоти да седнат един ден, да си стиснат ръцете и да се разберат, че ще карат и ще се борят помежду си по правилата. След което да дойде най-трудната част – да си удържат на думата. Защото у нас примери за обратното с лопата да ги ринеш. Иначе ще продължим на пълна газ челно към стената, след което, когато от спорта избягат спонсорите и публиката, тези които са останали ще обикалят наоколо като след среща с Алдо Рейн и ще се чудят къде да се скрият. Големи мъже сте, стегнете се и се вземете в ръце.
Текст: Георги Иванов