У нас работи едно от най-модерните предприятия за автомобилни компоненти в света.
„А този контролен панел е за Porsche Panamera”, обясняват любезните домакини, посочвайки една от мострите във фоайето, където са изложени уреди за управление на климатици от арматурни табла на известни марки. Намираме се в завода на Behr-Hella Thermocontrol (BHTC) в Икономическа зона София – Божурище. Денят на отворени врати е повод да се запознаем с дейността и перспективите на едно открито преди по-малко от година предприятие и да се почувстваме невероятно близо до най-големите в автомобилния бранш.
Behr-Hella е сравнително млада фирма, основана през 1999 г. като джойнт-венчър с равно участие на компаниите Behr и Hella – големи доставчици на компоненти за автомобилната промишленост с общ годишен оборот около десет милиарда евро. BHTC конструира и произвежда уреди за контрол и управление на автомобилни климатични инсталации, датчици, силова електроника за вентилатори и нагреватели, както и необходимия за управлението и контакта човек-машина софтуер.
Избор в полза на България
Седалището и основният завод на Behr-Hella е в Липщат, Германия, филиали работят в Китай, Индия, Япония, САЩ, а в близко бъдеще и в Мексико. Като втори център в Европа се очертава заводът в Божурище, открит официално през май 2015 г. Предприятието е първото в Икономическа зона София – Божурище, допреди построяването му там е имало голо поле. Решението за инвестицията е взето сред двегодишно проучване, като изборът е включвал седем европейски страни. Аргументите в полза на България са членството на страната в ЕС, плоският данък, средищното географско положение между Европа, Азия и ОНД, валутната стабилност, близостта до Германия и макар за някои да звучи изненадващо – добрата професионална и езикова подготовка на кадрите в техническите университети, както и подкрепата от страна на правителството.
„Много малки, средни и големи компании, производители на автомобилни компоненти, вече инвестираха в България. Ние също оценяваме потенциала на страната в тази област и това е причината да инвестираме тук. Сигурен съм, че и други ще видят този потенциал и ще ни последват“, казва Мартин Ниланд, генерален мениджър на BHTC за България. Той има дългогодишен опит на мениджърски позиции в компании като сръбската Falke, Kodak Graphic Communications в София и германските URSA и BSN Glasspack.
Клиенти са всички големи фирми в автомобилния бранш
Заводът на BHTC в Божурище произвежда панели и системи за управление и контрол на автомобилни климатици. Основните клиенти на компанията са производители като Daimler, BMW, Audi, групата Volkswagen, Volvo, Renault, MAN, Scania. Интерес предизвиква не само свръхмодерната техника, която може да се види в халетата, където външният посетител задължително влиза с манта и заземени калцуни за предпазване от прах и статично електричество. Не по-малко интересен е и фактът, че в българския филиал работят не само служители, изпълняващи монтажни операции в цеховете, но и висококвалифицирани специалисти, разработващи хадруерни конструкции и софтуер. В развойния център, втори след основния в Липщат, в момента се трудят 50 български инженери, като в близките години се предвижда броят им да достигне 100.
За да „отгледа” нужните специалисти, BHTC работи активно с технически учебни заведения. Имат съвместни проекти с Факултета за германско инженерно обучение и промишлен мениджмънт в Техническия университет в София, установено е сътрудничество и с Техническия университет в Габрово. Днес в завода работят около 200 души, като се очаква в близките години броят им да се увеличи двойно. „BHTC е привлекателно работно място с широки възможности за обучение и професионално развитие и така има потенциал да привлича талантливи български специалисти”, смята Станка Хрусанова, директор Човешки ресурси. Компанията се възползва от възможностите за дуално обучение (усвояване на професия чрез работа, като учебното време се разделя между обучение по теория в професионално училище и работа във фирма). Така се решава проблемът с недостатъчната подготовка на изпълнителски кадри.
Модерен робот за хаптически измервания
При оценяването на интериора и уредите за управление на един автомобил винаги играе роля усещането, когато докосвате клавишите или въртите регулаторите. Това усещане зависи от параметри, които могат да бъдат измерени, а в BHTC България с това се занимава един промишлен робот на Mitsubishi от серията MELFA, приспособен за хаптически измервания от германската фирма Battenberg. „Ръката” на интелигентната машина има шест степени на свобода и може да се позиционира в пространството с точност до стотни от милиметъра. Датчиците могат да регистрират сила и въртящ момент с гарантирана точност от 0,1 нютона. Роботът съставя диаграми сила/път и въртящ момент/ ъгъл – на изпитания са подложени клавиши и въртящи се бутони, решетки на вентилационни отвори и други елементи от панелите на BHTC. Системата е много гъвкава и позволява ползването на разнообразни инструменти според потребностите на теста или заданието на клиента.
След посещението в това островче от бъдещето в полето край Божурище започвате да изпитвате известен оптимизъм за перспективите пред българската индустрия като цяло и производството на автомобилни компоненти в частност. А за стотиците служители, които работят тук или ще бъдат назначени, крачката към по-добро бъдеще не е и няма да е свързана с напускане на родната страна.
BHTC България в цифри
ИНВЕСТИЦИЯ: Над 50 млн. лв. В рамките на около три до пет години е планирано ново разширение на завода и се очаква инвестициите да достигнат 100 млн. лв.
ПЕРСОНАЛ: 200 души, 150 заети в производството, 50 инженери в развойния център. По план в рамките на пет години броят на служителите трябва да достигне 500.
НАГРАДИ:
„Инвеститор на 2015 година“ в класацията на Българската агенция за инвестиции, категория „Инвестиция на зелено“
Награда на германската икономика в България 2015, категория „Голямо предприятие“