Странична въздушна възглавница намалява тежестта на нараняванията на пътниците с 40%
Немската компания ZF е сериозно загрижена за безопасността на автономните автомобили, тъй като те напълно се вписват в концепта Vision Zero - свят без пътни инциденти и вредни емисии. ZF представи обещаващи разработки на проведения неотдавна симпозиум Airbag 2018 в Манхайм. Една от тях е външна странична въздушна възглавница. Според авторите на проекта тази въздушна възглавница намалява тежестта на нараняванията на пътниците с 40%. Матракът е дълъг около два метра и е с височина близо 50 см и има обем 300-350 литра и се надува в рамките на 60-80 милисекунди.
При създаването на външни въздушни възглавници като допълнителна зона, която поглъща енергия от удари, ZF работи от няколко години. Вече са проведени краш тестове. Автомобилната индустрия все още не е готова да приеме подобни възглавници, но нещата могат да се променят, когато автономните автомобили се появят по улиците.
Между другото, ZF предлага да бъде въведена 3D система за наблюдение на интериора на автомобила, за да се проследи позицията и поведението на седящите в автомобила. Тогава системите за сигурност ще се адаптират към хората в реално време. При външните въздушни възглавници е достатъчен мониторингът чрез лидари, радари и друга техника за автономно управление.
Актуалните мерки за защита на автомобилите се правят с очакването, че водачът и пътниците са фиксирани на ясно определени места. Автономните автомобили обаче дават свобода: човек си обръща стола, премества се в салона, взема "атипични" пози. В допълнение, воланът, който традиционно е вградена възглавница, може да бъде сгънат или да липсва. За да бъде предсказано например къде ще бъде главата на водача в момента на удара, става все по-трудно. Следователно, едно от решенията е чрез външни възглавници.
Нещо остава непроменено - във всеки случай пътникът ще бъде на седалката. Седенето или, както при Volvo 360c, в легнало положение - няма значение. Поради това системите за сигурност трябва да бъдат интегрирани в седалката или разположени около нея. Така ZF измисли "централна" възглавница.
През 2019 г. ще се появи нова въздушна възглавница за коляно от ZF за модели на неназован европейски производител. Тя ще е с 30% по-компактна от всички аналози, благодарение на корпуса с тъкан, който ще тежи много по-малко, което означава, че той ще има положителен ефект върху разхода на гориво.
Интериорът на автономния автомобил все повече се представя като хол, което означава, че хората ще трябва да бъдат защитени в него като в къща. Много компании мислят за външни възглавници, но няма единна визия. ZF, който е изключително търсен доставчик на компоненти, може да играе обединяваща роля на теория. Освен това асоциацията Euro NCAP от 2020 г. възнамерява да разшири и затегне изискванията за автономния транспорт. Например за постигане на пет звезди сегашното ниво на защита на пътниците отзад едва ли е достатъчно.