С шикозното Audi A1 в класа на малките автомобили повяха ветровете на елитната мода. Вече се търгуват и първите употребявани екземпляри.
Най-малкият модел на Audi, който е на пазара от две години, е базиран върху VW Polo, но притежава самостоятелен, значително по-аристократичен облик. Неговата мисия е да открадне малко клиенти от модното Mini. За целта Audi разчита не само на качество и първокласни материали, но и на безброй стайл пакети. Затова, ако потърсите по-интензивно, ще намерите на пазара за употребявани автомобили двуцветни Audi A1 с панорамен покрив, наперени задни крила и вентилационни дюзи в цвета на автомобила. Само че имайте предвид, че не всяка цветова комбинация може да се продаде по-нататък без проблеми.
Двигател: Моторната гама включва четири агрегата с шест нива на мощност. Базовият е слабоват 1,2-литров бензинов мотор с 86 к.с. Над него се нарежда 1.4 TSI (122 или 185 к.с.), като, естествено, и по-малкият вариант е напълно достатъчен (0–100 км/ч за 8,9 секунди). За привържениците на дизела Audi предлага особено икономичния 1,6-литров TDI (90 и 105 к.с.), както и един 2.0 TDI със 143 к.с. Всички двигатели разполагат с автоматична старт-стоп система. Мощният TSI е комбиниран със седемстепенна трансмисия с два съединителя.
Каросерия: При обща дължина от 3,95 метра Audi A1 предлага обичайното за класа вътрешно пространство. Моделът се продава с две и с четири врати, като за втория вариант, наричан Sportback, се плащат 850 евро допълнително. Той е на пазара от пролетта на 2012 г. и в сравнение с другия е доста по-практичен. Например качването отзад е далеч не толкова затруднително, а и мястото над главите е малко повече благодарение на удължената линия на покрива. Все така малък остава багажникът, побиращ 270 литра.
Изработка: Моделът на Audi се представя в тестовете винаги с върхово качество на изработка и с това е еталон за класа си. Изцяло поцинкованата каросерия е защитена задълго от корозия.
Безопасност: Шест въздушни възглавници, пет звезди в краштеста на Euro NCAP и отлично настроена ESP са налице серийно. Няма обаче никакви системи за подпомагане на водача. Заслужават препоръка силните биксенонови светлини.
Ходова част: По принцип Audi A1 е динамичен модел със стегнати настройки, който предлага удоволствие при шофиране. Ако се каните да изберете още по-стегнатия вариант S Line, помислете добре. При него комфортът на возене страда осезаемо.
Кой двигател ви препоръчваме
Агрегатът 1.4 TFSI със 122 к.с. е мощен и икономичен. При това работи извънредно тихо и равномерно. За динамичните натури, които пътуват много, е най-подходящ двулитровият дизел. Най-икономичен е 1.6 TDI със среден разход (NEFZ) от 3,9 л/100 км.
Кой тип каросерия да изберете
Вземете Sportback. Версията с четири врати е съвсем малко по-скъпа, но предлага – наред с допълнителните врати – повече място над главите и при това изглежда малко по-хармонично. И в двата варианта каросерията е дълга 3,95 метра.
От коя година да е моделът
Audi A1 е на пазара едва от август 2010 г., затова досега не е бил осъвременяван. През 2012 г. се появи вариантът Sportback.
Кое ниво на оборудване е подходящо
Базовото изпълнение Attraction има единствено климатик. Значително по-богато е Ambition, включващо спортни седалки, бордкомпютър, кожен волан, спортно окачване и джанти от лека сплав.
Каква е цената
Добре оборудван 1.4 TFSI Ambition с пробег от 15 000 километра струва от 15 000 евро нагоре. TDI версиите са малко по-скъпи.
Колко е надежден
Експертите от Dekra твърдят, че оценката им за Audi A1 е 1A – победител в класа на мини и малките модели според статистиката на Dekra за употребяваните автомобили. По-чести дефекти са единствено зле регулираните фарове – изобщо, дреболии! С най-малкия член на своето семейство Audi завладява класа на мини и малките автомобили с типичното за марката качество, а малкият пъргавелко с четири пръстена се откъсва на голяма дистанция пред всички конкуренти.
Честота на повредите
Категория 1 до 50 000 км
(по-добре от средното ниво)
Категория 2 до 50 000 - 100 000 км
n/a
Категория 3 до 100 000 - 150 000 км
n/a
Индекс на Dekra за повредите*
По-добре или на средното ниво от всички проверени автомобили