BMW Z4 заслужено е смятан за един от най-красивите съвременни роудстъри. Неговият чар в голяма степен се дължи на редовите шестцилиндрови мотори.
През 2002 година BMW Z4 наследи своя дребен и заоблен предшественик Z3. От 2006 година моделът се предлага и в рядката версия Coupé. Новото поколение на модела дебютира през 2009 година и със своя метален сгъващ се покрив вече не оставя избор между роудстър и купе, а съчетава качествата и на двата типа каросерии.
Двигател: BMW Z4 е автомобил за истински ценители, а именно те оценяват по достойнство великолепния звук и фините маниери на редовите шестцилиндрови двигатели. Новите турбоагрегати с четири цилиндъра без съмнение разполагат дори с повече тяга, но изумителната лекота, с която трилитровия „шестак” набира обороти е нещо, което няма как да не разтопи сърцето на един почитател на BMW. Дали агрегагът със заводски индекс N52 е във вариант с 258 или 265 к.с., няма абсолютно никакво значение. С малко по-слаба тяга, но също толкова очарователен звук е версията 2.5si с 218 к.с. За моделите от първата генерация са препоръчителни редовите шестцилиндрови мотори с 2,5 литра обем (192 к.с.) и трилитровия мотор с 231 к.с.
Каросерия: Интериорът на първата генерация се придържа към доста пуритански стил. Тук кокпитът е тесен и без никакви глезотии – напълно в духа на един истински роудстър. Новият модел е значително по-благороден, но не по-малко автентичен.
Изработка: Специално при моделите от по-старото поколение изработката на места е доста небрежна. Проблемите с електрическата система също се срещат по-често от средното за класа ниво. Новото поколение със заводски индекс E89 прави огромен скок по отношение на качеството и вече не идва от американския завод в Спартанбърг, а от германския Регенсубрг. Типично за BMW обаче акуратността на изработката в двигателния отсек и багажника не е на върхово ниво.
Безопасност: BMW Z4 се отличава с много добра спирачна система и добро оборудване за безопасност. През зимата все пак е добре да се внимава с управлението на този модел със задно задвижване.
Ходова част: Старото поколение на модела е изключително пъргаво, но вози твърдо. Наследникът вози значително по-добре, но заради увеличеното тегло не е толкова добър по отношение на водимостта.
Кой двигател ви препоръчваме
За истинските фенове единственият възможен отговор на този въпрос е редови шестцилиндров мотор с атмосферно пълнене. Спортният звук, прекрасните маниери на работа и мълниеносната реакция при подаване на газ са удоволствие за сетивата. Принципно препоръчителни са всички шестцилиндрови агрегати, но 2,5-литровият вариант се характеризира с известен недостиг на тяга при ниски обороти. От 2011 година насам версиите 20si и 28si се задвижват от четирицилиндрови турбоагрегати. Те може и да не звучат толкова вдъхновяващо, но осигуряват страхотна тяга и са по-икономични.
От коя година да е моделът
Който желае да притежава класически пъргав роудстър с пуритански дух, ще остане доволен и от по-стария модел, произвеждан до 2009 година. За всички останали актуалното издание на модела е по-добрият избор. Важно уточнение за заклетите фенове на атмосферните редови шестцилиндрови машини: до 2011 година BMW Z4 не се предлага с турбодвигатели.
Кое ниво на оборудване е подходящо
Както подобава на един роудстър, кожените тапицерии винаги са добра идея. На върхово ниво се представят както новата осемстепенна трансмисия, така и седемстепенната кутия с два съединителя. Старата секвенциална трансмисия (SMG) с нейното неудобно управление и сътресения при превключване не е особено добра инвестиция. Практичният ветробран е смислена екстра.
Каква е цената
Притежанието на BMW Z4 не е евтино удоволствие, дори когато автомобилът е втора ръка. Даже и късните екземпляри от по-старата серия е трудно да бъдат намерени за под 15 000 евро. За модел от новото издание ще трябва да си подготвите най-малко 20 000 евро.
Колко е надежден
Експертите от Dekra твърдят следното: Veni, vidi, vici (дойдох, видях, победих) е казал навремето Юлий Цезар. Актуалното издание на Z4 може да каже същото за себе си - моделът заема водещото място по надеждност в своя клас. Ако при проверките въобще се появят проблеми, то обикновено става дума за дреболии. Поради това притежателите на BMW Z4 имат привилегията да не се вълнуват от почти нищо, освен от радостта от шофирането.
Честота на повредите
Категория 1 до 50 000 км
(значително по-добре от средното ниво)
Категория 2 до 50 000 - 100 000 км
n/a
Категория 3 до 100 000 - 150 000 км
n/a
Индекс на Dekra за повредите*
По-добре или на средното ниво от всички проверени автомобили