Американският родоначалник на племето на големите ванове предлага много място и гъвкави седалки, но като употребяван автомобил – и дълъг списък с дефекти.
Наистина имаше времена, когато щом в някой разговор за автомобили се споменеше думата „ван”, хората имаха предвид Chrysler Voyager, защото той беше един от първите представители на тази порода. Днес нещата далеч не са толкова прости – с многобройните алтернативи изобщо и при Voyager в частност. Вярно е, че той все още съществува – в петото си поколение и с марката на Lancia, – но като употребяван автомобил може да бъде препоръчан само условно. Независимо от факта, че на стари години моделът е придобил и някои нови умения.
Двигател: Въпреки че в тази автомобилна категория се предпочитат дизеловите мотори, до 2011 г. Chrysler запази в гамата си един бензинов V6. В четвъртото поколение (до 2007 г.) асортиментът се състоеше от по два бензинови и дизелови агрегата (от 121 до 193 к.с.); във Voyager номер пет той в крайна сметка се ограничи до 2.8 CRD със 163 к.с.
Каросерия: До четвъртото поколение включително Chrysler Voyager винаги се предлагаше в два варианта с различна дължина: късия, около 4,80-метров стандартен модел, както и импозантния Chrysler Grand Voyager (над пет метра). Всички версии имат на борда си три реда места, но с различна подредба (с отделни седалки или общо канапе на задния ред) в зависимост от оборудването. Важно: едва от моделната 2005 година Grand Voyager разполага с променена дънна платформа, която позволява на седалките да потъват в пода („Stow’n’go“).
Изработка: Въпреки че до 2007 г. включително предназначените за Европа модели слизаха от конвейерите на Steyr в Грац, Австрия, изработката и материалите на Voyager постоянно бяха критикувани като прекалено лоши. В това отношение нищо не промениха и европейските поддоставчици.
Безопасност: Ахилесовата пета при вана на Chrysler е фактът, че въпреки дебелите като предпазен щит ламарини моделът многократно е правел впечатление с лоши резултати от краштестовете на Euro NCAP, последният от които се проведе през 2007 г. (версия с десен волан без въздушна възглавница за коленете). Като Lancia обаче Voyager успя да заслужи четири звезди през 2011 г.
Ходова част: От само себе си се разбира, че предлаганият накрая само в дълга версия Chrysler Voyager не блести с подчертано добра управляемост. В замяна на това той предлага приличен комфорт и сигурно поведение на пътя.
Кой двигател ви препоръчваме
Всъщност въпросът има лесен отговор: на един американски ван най му отива един хубав бензинов мотор с шест цилиндъра. Най-малко. За съжаление, цените на бензина в Стария свят отдавна объркват сметките при моторите и карат повечето купувачи да предпочитат произведените в Италия дизелови двигатели на VM (с 2,5, по-късно 2,8 литра работен обем). На онези, които не пътуват много, може да се препоръча като по-евтин и четирицилиндровият 2,4-литров бензинов мотор със 150 к.с., който беше част от гамата на модела до 2007 г. включително (четвъртото поколение).
От коя година да е моделът
Добро оборудване и обширно пространство предлагат всички поколения на Chrysler Voyager; от 2005 г. за Grand има и потъващи седалки най-отзад. Ако разгледаме отчетите на Dekra и резултатите от краштестовете, би трябвало да препоръчаме без уговорки единствено сменилия марката си модел на Lancia от 2011. По принцип важи простото правило: колкото по-нов, толкова по-добър.
Кое ниво на оборудване е подходящо
Chrysler Voyager се доставяше с три варианта на оборудване (последно LX, Touring и Limited). От петото поколение (2008) ESP, системата за контрол на налягането в гумите, както и предните и страничните въздушни възглавници и страничните завеси за трите реда седалки са постоянно в наличност независимо от нивото. По желание се предлагат тризонов климатик, въртящи се седалки от средния ред и електрозадвижвани плъзгащи се врати.
Каква е цената
Въпреки че като нов Chrysler Voyager не можеше да се нарече изгодна покупка, като употребяван автомобил той се продава доста евтино. Наред с равносметката за дефектите, високите разходи за поддръжка също намаляват остатъчната му стойност.
Колко е надежден
Мнението на експертите от Dekra: В четвъртото си поколение някогашният пионер в сегмента на вановете е единствено автомобил за любители на марката или любители монтьори. Още след малък пробег в отчетите се открояват негативно лоши спирачки, корозирали спирачни тръбопроводи и проблеми с предния мост. Повредите по двигателя и трансмисията също не са рядкост при Chrysler Voyager. Поради това при огледа трябва да проверите нивата на маслата, а при пробното шофиране да се ослушвате за нетипични шумове.
Честота на повредите
Категория 1 до 50 000 км
n/a
Категория 2 до 50 000 - 100 000 км
(значително по-зле от средното ниво)
Категория 3 до 100 000 - 150 000 км
(значително по-зле от средното ниво)
Индекс на Dekra за повредите*
По-добре или на средното ниво от всички проверени автомобили