Фургончето Fiat Doblo с висок покрив и плъзгащи се задни врати е действително необикновено просторно, но за съжаление, страда от доста дефекти.
Едва в началото на 2001 г. Fiat пусна на пазара конкурент на популярните лекотоварни модели Citroën Berlingo и Renault Kangoo, който се произвеждаше в Турция – от 2010 г. насам вече във второ поколение. В сравнение с двамата французи Fiat Doblò е още по-просторен, но с оскъдната си вътрешна облицовка и опърничава ходова част си остава много повече лекотоварен автомобил дори в пътническия си вариант. В специалния модел Family с повишен полезен товар имаше трети ред седалки отзад, но дългата версия остана запазена за лекотоварния Fiat Doblò Cargo. В края на 2005 г. всички версии бяха осъвременени и получиха по-огладена предна част, по-добра шумоизолация и обновен набор от двигатели.
Двигател: Първоначалната моторна гама се състоеше от слабите и лакоми 1,2- и 1,6-литрови бензинови двигатели (65/103 к.с.) плюс 1,9-литров дизел (63/105 к.с.), който поне в турбоверсията си разполагаше с достатъчно тяга. Скоро към тях беше добавен 1.6 Natural Power, работещ с природен газ. Въведеният при модернизацията 1,4-литров бензинов мотор (77 к.с.) е подходящ предимно за онези, които пътуват по-малко, защото първоначалната цена и фиксираните разходи са значително по-ниски, отколкото при икономичните, но скъпи и снабдени с филтър за частици едва от 2006 г. дизелови варианти.
Каросерия: С грамадното си, почти напомнящо катедрала вътрешно пространство, както и с между 750 и 3000 литра товарен обем Fiat Doblò е без конкуренти в своя клас. Товаренето е облекчено по избор или от конвенционален заден капак, или от двукрил портал; втората плъзгаща се врата отзад вляво обаче се предлага едва от нивото Dynamic нагоре.
Изработка: Извънредно семплите, здрави материали в интериора не дразнят толкова, колкото пропускащата всички шумове каросерия с открити ламарини, от която непрекъснато се носи скърцане и пукане.
Безопасност: Защитата от поднасяне ESP не се предлагаше за първото поколение дори срещу доплащане, а малкото въздушни възглавници често заявяваха за присъствието си с различни функционални дефекти.
Ходова част: Към нервното поведение на пътя и ударите от окачването бързо се добавят разбити опорни шарнири – в случай че предлаганият товарен капацитет често бива използван докрай.
Кой двигател ви препоръчваме
С 1,2-литровия бензинов мотор, както и с 1,9-литровия атмосферен и 1,3-литровия турбодизел Fiat Doblò е подходящ най-много за експлоатация в града. За по-дълги разстояния и при често използване на пълния пътнически и товарен капацитет може да се препоръча като доста по-добър избор 1,9-литровият турбодизел с 85, 105 или 120 к.с. и с филтър за твърди частици. Като по-евтина алтернатива заслужават споменаване само икономичният 1,4-литров бензинов мотор със 77 к.с. или 1,6-литровият Bipower вариант, работещ с природен газ и бензин.
Кой тип каросерия да изберете
–
От коя година да е моделът
Моделите след фейслифта от ноември 2005 г. са външно по-привлекателни, с по-добра шумоизолация и оборудване, а дизелите са снабдени с филтър за твърди частици. По-високата степен на техническа зрялост също е аргумент за фаворизиране на възможно най-новите екземпляри – най-добре от солидния, вече достатъчно представен на вторичния пазар наследник със серийна ESP.
Кое ниво на оборудване е подходящо
За семейства с много деца може да се препоръча версията Family с повишен полезен товар (до 680 кг). Доста привлекателен е и оборудваният с климатик, светлини за мъгла, 15-цолови алуминиеви джанти, електрически странични огледала, дистанционно задвижване на вратите, регулируем волан и CD радио специален модел Trofeo.
Каква е цената
Fiat Doblò Family с 1,4-литровия бензинов мотор, произведен през 2009 г., се продава в Германия за около 7500 евро. По-добре оборудваните специални модели са с около 800 до 1000 евро по-скъпи. Четиригодишен Fiat Doblò Malibu с дизел от 120 к.с. и 65 000 км пробег струва към 10 000 евро.
Колко е надежден
Мнението на експертите от Dekra: Многобройните слабости в областта на ходовата част, управлението на мотора и електрониката изпращат Fiat Doblò далеч назад в статистиката от техническите прегледи. Една от най-честите съществени повреди е неизправна въздушна възглавница. Почти всяко пето Doblò показва дефекти по шарнирите на окачването и кормилната уредба.
Честота на повредите
Категория 1 до 50 000 км
(по-зле от средното ниво)
Категория 2 до 50 000 - 100 000 км
(по-зле от средното ниво)
Категория 3 до 100 000 - 150 000 км
(по-зле от средното ниво)
Индекс на Dekra за повредите*
По-добре или на средното ниво от всички проверени автомобили