Малко по-различният луксозен автомобил на Mercedes глези своите пътници с много пространство и комфорт на учудващо ниски цени.
Фактът, че Mercedes R-класа никога не е бил предназначен за Стария континент, а за влюбения в големите автомобили пазар на САЩ, проличава и при най-новото поколение – в Европа моделът претърпя неуспех. Тъкмо това обстоятелство обаче го прави изгодно луксозно предложение на пазара за употребявани автомобили. Там той се конкурира ценово дори със значително по-малката С-класа комби (Т-модел).
Двигател: Заслужават внимание само две възможности – да изберете трилитровия дизел с голям въртящ момент и малък разход или да предпочетете гръмкия лукс на големия бензинов V8. Той постига всичко друго освен рекорди по икономичност, но с плавното разгръщане на мощността си и с глухо боботещия си глас е особено подходящ за този комбиподобен колос. Шестцилиндровите бензинови мотори се затрудняват да придадат подобаваща динамика на R-класата. По-добре е автомобилът да е екипиран и с двойно предаване. Сцеплението върху сняг на версията със задно предаване (предлагана от 2007 г.) е доста посредствено.
Каросерия: В първото поколение обзавеждането с грамадни „капитански” кресла беше причината R-класата на Mercedes да притежава само четири вместо пет основни места. От 2007 г. моделът се продава и в 5+2-местен вариант. Най-отзад обаче няма кой знае колко място над главите. Дългата версия на първото поколение предлага с над 400 литра повече багажен обем от късата.
Изработка: От една страна, R-класата е типичен солиден Mercedes, но от друга, по отношение на детайлите тя отговаря на по-ниските претенции за качество на американците.
Безопасност: Вярно е, че R-класата не е била подлагана на краштест на Euro-NCAP, но тя до голяма степен е изградена върху платформата на Mercedes ML. Първото поколение на този модел получи 4, а следващото – 5 от 5 звезди. Оборудването с въздушни възглавници е богато, а стойностите за спирачния път отговарят на теглото на автомобила.
Ходова част: Ако търсите динамика на пътя, трябва да заобикаляте отдалеч R-класата. Поведението й е сигурно, но тромаво. Голямото комби на Mercedes владее главно три неща: комфорт, комфорт и пак комфорт.
Кой двигател ви препоръчваме
Трилитровите шестцилиндрови дизели във всичките си степени на мощност са идеалният избор за големия и тежък автомобил. Те предлагат достатъчно въртящ момент и за теглене на ремаркета, при това са сравнително сдържани по отношение на разхода. Това не може да се твърди за техните бензинови V6 аналози – те са лакоми и със слаба междинна тяга. За търсещите повече наслада от шофирането еднозначното решение са осемцилиндровите машини. Още първият вариант с 304 к.с. доставя много удоволствие зад волана. От 2007 г. великолепно звучащият V8 развива 388 к.с. и облагородява R-класата до нивото на истински луксозно возило.
Кой тип каросерия да изберете
–
От коя година да е моделът
Добре би било да вземете R-класа, произведена след леката модернизация от 2007 г. – тогава ще получите пет места в базовата версия, а вече серийният спортен пакет AMG донякъде разхубавява малко необичайно оформения луксозен лайнер. Освен това оттогава се предлагат и версии с чисто задно предаване. През 2010 г. настъпи голямото осъвременяване с доста по-красива предна част.
Кое ниво на оборудване е подходящо
Като ще е R-класа, нека да е дългата версия, предлагаща особено голям простор. Освен това в този клас кожените тапицерии и навигацията присъстват по подразбиране. Версиите с чисто задно предаване и недостатъчно сцепление могат да бъдат избор само за онези, които най-много държат на икономиите.
Каква е цената
R-класата се продава учудващо евтино с оглед на нейните размери и двигатели. V8 версия от 2006 г. може да се купи за 22 000 евро. Цените за Mercedes R 320 CDI също са в рамките на поносимото.
Колко е надежден
Мнението на експертите от Dekra: кръстоската между SUV и комби предлага много място за лишено от напрежение пътуване. Въпреки това R-класата е по-скоро рядко явление по европейските пътища. При интерес към Mercedes R-класа потенциалният собственик трябва да провери автомобила за изпускащи/повредени амортисьори, понеже този дефект бива регистриран сравнително често при техническите прегледи. Установен е също голям брой екземпляри с лоши стойности за отработили газове и скъсани маншони за защита от прах.
Честота на повредите
Категория 1 до 50 000 км
n/a
Категория 2 до 50 000 - 100 000 км
(по-добре от средното ниво)
Категория 3 до 100 000 - 150 000 км
n/a
Индекс на Dekra за повредите*
По-добре или на средното ниво от всички проверени автомобили