Компактният ван на Opel с ненатрапваща се външност привлича с вътрешни достойнства и малко дефекти при прегледите.
С Meriva още през 2003 г. хората от Opel добавиха към гамата още един ван, позициониран под Zafira. Малкият брат, разполагащ само с пет места, е базиран на Corsa C, но върху четири метра и нещо обща дължина предлага далеч по-голямо изобилие от вътрешен простор и задна седалка, която умело се съобразява с личните потребности на пътуващите. Едва във второто си поколение от 2010 г. Opel Meriva получи срещуположно отварящи се задни врати.
Двигател: Богатата моторна гама, позната от Corsa, включва бензинови двигатели в диапазона от 87 до 125 к.с., а от 2006 в продължение на три години се предлагаше и спортна версия OPC със 180 к.с. Дизелите имат работен обем 1,3 и 1,7 литра, както и различни варианти на мощност (от 75 до 125 к.с.), като едва с модернизацията от 2006 г. филтърът за твърди частици става част от базовото оборудване на всички агрегати. Малко преди смяната на модела Opel предложи версия на 1.4-литровия мотор с 90 к.с., пригодена фабрично за работа с пропан-бутан (LPG).
Каросерия: Вторият ред с плъзгащи се надлъжно и напречно странични и потъваща средна седалка прави просторната Opel Meriva изключително адаптивна. С лекота и за секунди моделът на Opel се превръща от петместен автомобил с все още прилично място за краката в четириместен, в който пътуващите отзад спокойно могат да се изтегнат. Към това се добавя и добре използваемото пространство за багаж с обем от 350 до 1410 литра. Удобният достъп и повишената позиция на седене привличат също и мнозина възрастни кандидат-собственици. Дебелите колони обаче ограничават обзора в завой.
Изработка: Прагматична като целия автомобил. Интериорът изглежда солидно, но на пипане не създава впечатление за особено високо качество.
Безопасност: При пазарния дебют за ESP и въздушни възглавници за глава трябваше да се плаща допълнително. През 2003 г. Opel Meriva получи четири от пет звезди в краштеста на Euro NCAP. От април 2005 г. системата ESP е част от серийното оборудване. При по-стари модели трябва да се внимава за износване в спирачната система.
Ходова част: Meriva се управлява сигурно, окачването работи прилично, стига да не става дума за стегнатия OPC. Важно е да хвърлите един поглед към шарнирните връзки по кормилната уредба и към маншоните, предпазващи от прах.
Кой двигател ви препоръчваме
При бензиновите мотори 1.4 е достатъчен за движение по къси маршрути. Разполагащият със 125 к.с. 1.8 работи сравнително неравномерно, а 1.6 със 100, по-късно 105 к.с. предлага най-добрия компромис. Автоматизираната механична трансмисия, наричана Easytronic, (за 1.8) не повишава разхода, но и не предлага комфортното превключване на автоматик с хидравличен преобразувател. При дизеловите мотори по-добрият избор са common rail дизелите (CDTi) с 1,7 л работен обем – защото слабостта при потегляне на малкия 1,3-литров дизел е твърде осезаема.
Кой тип каросерия да изберете
–
От коя година да е моделът
При Opel Meriva има реални шансове да придобиете добре поддържан екземпляр от първи собственик пенсионер – защото ванът е доста популярен и сред по-възрастните автомобилисти. Промените при модернизацията през 2006 г. почти не се забелязват, но оттогава дизеловите мотори са снабдени серийно с филтър за твърди частици.
Кое ниво на оборудване е подходящо
До 2005 г. системата ESP не се вграждаше серийно, а дори и след това въздушните възглавници за глава не присъстваха по подразбиране. Обикновеният (сериен от 2006 г. за Edition и др.) и автоматичният климатик също са фигурирали в списъците за поръчки, подобно на остъкления люк на покрива, кожените тапицерии, ксеноновите светлини и светлините, следящи завоя. Заслужават препоръка и датчиците за паркиране отзад, както и отоплението на седалките.
Каква е цената
За най-ранните екземпляри няма долна граница. Ако не са изминали повече от 60 000 километра, моделите отпреди 2005 г. се предлагат за 4000 евро. За автомобил, произведен малко преди смяната на модела през 2010 г., ще трябва да предвидите около 9000 евро.
Колко е надежден
Мнението на експертите от Dekra: При извършваните от Dekra технически прегледи Opel Meriva показва солидни резултати, а равносметката за дефектите се движи около средното за класа на вановете. С увеличаване на пробега зачестяват случаите на износване при шарнирните връзки на кормилните щанги, спирачките и маншоните за защита от прах.
Честота на повредите
Категория 1 до 50 000 км
(на средно ниво)
Категория 2 до 50 000 - 100 000 км
(на средно ниво)
Категория 3 до 100 000 - 150 000 км
(на средно ниво)
Индекс на Dekra за повредите*
По-добре или на средното ниво от всички проверени автомобили
rusi
dovolen sam kato cialo ot opel meriva 1.6 benzin,elasti4en dvigatel