Ако се съди по градския дребосък от голямата автомобилна империя на Mercedes, малките автомобили невинаги означават ниски цени и разход на гориво.
От първоначално планираната фамилия от модели Smart в крайна сметка остана само двуместният ForTwo, чиито ограничени размери и капацитет го правят типично градско возило. Второто поколение на модела (от 2007 година) се отличава с повече зрялост в стилистиката и изпълнението в сравнение с предшественика си, но поради нарасналата дължина (2,70 вместо 2,50 метра) вече не е толкова удобен за напречно паркиране.
Двигател: В задната част на Smart ForTwo от самото начало работят трицилиндрови мотори в различни варианти по отношение на мощността, като неособено икономичният 0,8-литров турбодизел бе оборудван с модерен филтър за твърди частици едва през 2009 година. Еднолитровият бензинов агрегат се предлага в атмосферно изпълнение с 61 и със 71 к.с., като по-мощният вариант е за препоръчване – на незначително по-висока цена получавате значителни предимства по отношение на динамиката и никаква разлика по отношение на разхода на гориво. Със система за принудително пълнене моторчето става доста по-жизнено, но и чувствително по-скъпо – особено във версията Brabus с 98/102 к.с. и високо ниво на оборудване. При всички варианти за трансмисия се използва доста опърничав полуавтоматичен механизъм.
Каросерия: Smart ForTwo предлага изненадващо много място и удобнo настаняване за двама възрастни, а обемът на багажника може да се нарече приличен, имайки предвид предназначението на модела - от 220 до 340 литра. Част от него при популярния вариант Cabriolet се отнема от електрозадвижвания гюрук и двете подвижни греди на покрива, които се прибират в задния капак
Изработка: Въпреки доста семплите материали, използвани в интериора, Smart ForTwo запазва качествата си при дългогодишна употреба. Малки проблеми създават нарушените настройки на предните светлини, грешните съобщения за различни дефекти от автодиагностиката и хлабините, предизвикващи шумове от кормилната колона.
Безопасност: След сериозните проблеми, възникнали при първото поколение, второто издание е оборудвано серийно с безкомпромисно действаща ESP и с функция за подпомагане на водача при внезапно спиране BAS, но въздушните възглавници са само две. Структурата на пътническата клетка обаче е извънредно стабилна.
Ходова част: Късото междуосно разстояние, голямата височина на каросерията и ниското тегло са фактори, които дори при малко по-комфортно настроеното окачване на второто поколение не помагат за постигане на приемливо равнище на комфорт и стабилност при движение в права посока – най-малкото при преодоляване на по-дълги разстояния. Крайно препоръчителното сервоуправление е част от допълнителното оборудване подобно и на много други удобства в Smart.
Кой двигател ви препоръчваме
Базовият двигател в гамата е достатъчен за покриване на къси разстояния. Пътуващите често и на по-дълги отсечки е по-добре да се ориентират към еднолитровия турбомотор с 84 к.с. Аргументите в полза на мудните и неособено икономични дизелови мотори са малко.
Кой тип каросерия да изберете
Електрозадвижваният мек гюрук превръща Smart ForTwo в извор на удоволствие и в един от най-изгодните като цена кабриолети на пазара на нови автомобили. За употребяван открит модел обаче трябва да си приготвите между 1000 и 2000 евро над цената на обикновените версии.
От коя година да е моделът
Най-добре е да се насочите към модел след есента на 2008 година, когато в базовите бензинови двигатели беше внедрен т.нар. Micro Hybrid Drive (mhd) с функция старт-стоп.
Кое ниво на оборудване е подходящо
Сервоуправлението е задължително за лесно паркиране. Освен това е добре да търсите модел със странични въздушни възглавници, климатична инсталация и аудиосистема.
Каква е цената
Моделите от актуалното поколение вървят на цени от около 4000 евро нагоре, а по-малко търсения дизелов модел може да се намери и за по-малко.
Колко е надежден
Експертите от Dekra твърдят следното: Надеждността и качеството на изпълнението на второто поколение на градския модел се представят над средното за класа в техническите прегледи. Екземплярите с пробег под 100 000 километра се радват на много малко проблеми във всички основни звена и агрегати, но е добре да проверите работата на клаксона и на спирачните светлини (повреден превключвател). Иначе проблемите при Smart ForTwo се ограничават до спорадични проблеми с индикациите на системата за бордова диагностика OBD и дефектите в светлините.
Честота на повредите
Категория 1 до 50 000 км
(по-добре от средното ниво)
Категория 2 до 50 000 - 100 000 км
(по-добре от средното ниво)
Категория 3 до 100 000 - 150 000 км
n/a
Индекс на Dekra за повредите*
По-добре или на средното ниво от всички проверени автомобили