В четвъртото си издание Volkswagen Polo за първи път се приближи сериозно до играта на Golf. Независимо от безспорните качества на модела обаче, по отношение на надеждността има някои проблеми.
Само десет сантиметра в дължината на каросерията делят Polo IV от Golf III – във всичко останало последното издание на Polo е значително по-напред. През 2001 година VW обнови драматично малкия си модел, дарявайки го с по-добро вътрешно обзавеждане, много по-високо равнище на пасивна безопасност и по-зрели характеристики по отношение на комфорта. Освен това мястото в интериора е достатъчно за удобно пътуване на четирима възрастни.
Двигател: Polo IV бе поредният модел на VW, принуден да влачи със себе си един наследен от 90-те години на миналия век проблем – чувствителни към студовете алуминиеви двигатели. При много ниски температури 1,2 и 1,4-литровите мотори са изложени на опасност от замръзване поради липсата на допълнителен елемент, с какъвто по-голямата част от наличните на пазара Volkswagen Polo би трябвало вече да са оборудвани при сервизните акции на производителя. Въпреки това е добре предишния собственик да се попита дали въпросният елемент все пак е инсталиран. При изпълнение на това условие, добър избор за модела са малките бензинови мотори, като при трицилиндровите е добре да се насочите към по-мощната версия с 64/70 к.с. – тя позволява и спокойно преодоляване на магистрални отсечки. Имайки предвид, че 1,4-литровият бензинов мотор (75/80 к.с.) дава възможност на Polo да се впуска и в по-продължителни пътешествия, можете спокойно да си спестите търсенето на автомобил с редкия 1,6-литров агрегат. При по-скъпите за поддръжка дизелови мотори (смяна на ангренажния ремък на всеки 60 000/90 000 километра) не са рядкост проблемите с турбокомпресорите.
Каросерия: Наред с версиите хечбек с две и четири врати, Polo е предлаган и във версията Fun с повишен клиренс и четири врати. Каросериите на всички версии са добре осигурени против корозия.
Изработка: Приятно меките повърхности в интериора не могат да компенсират честите проблеми на модела с електрическата система – повредени повдигачи на страничните прозорци, дефекти в задвижването на люка на покрива, неизправности в централното заключване и излезли от строя механизми за настройка на предните светлини.
Безопасност: Четири звезди в тестовете Euro NCAP, но ESP дълго бе част единствено от допълнителното оборудване на всички версии с изключение на тези с над 100 к.с. Въздушните завеси също бяха сред нещата, изискващи допълнителна инвестиция.
Ходова част: Volkswagen Polo също не е лишен от проблеми с ускорено износване на елементите от ходовата част – преди всичко при връзките на носачите. Добре е да се погледне и състоянието на спирачните дискове.
Кой двигател ви препоръчваме
Ако не възнамерявате да пътувате често и бързо с Polo, ще останете доволни и от трицилиндровия двигател със 70 к.с., но най-добър баланс между икономичност и динамика осигурява 1,4-литровият бензинов мотор със 75/80 к.с. Дизелите бяха оборудвани късно и само срещу високо доплащане с филтри за твърди частици. Произведените след фейслифта през 2005 година дизелови версии изпълняват еконормата Euro 4, но поради високите разходи за поддръжка дизелите рядко са изгодна покупка. Особен случай е моделът Polo Blue Motion със среден разход в размер на едва 3,8 л/100 км, който е много търсен на вторичния пазар.
Кой тип каросерия да изберете
Наред с версиите хечбек с две и четири врати, Volkswagen Polo е предлаган и във версията Fun с повишен клиренс и четири врати.
От коя година да е моделът
През 2005 година Polo IV премина през основен фейслифт, който личи по детайли като общия прозрачен панел върху предните светлини и мигачите. В технологично отношение обаче промените не са особено задълбочени, поради което нищо не ви пречи да се насочите и към по-ранен модел. Bажно е да подберете дизелова версия, изпълняваща изискванията на нормата Euro 4 (произведена след май 2005 година).
Кое ниво на оборудване е подходящо
Версията на изпълнение Trendline е наистина базова и включва само най-необходимото дори за малкия автомобилен клас. По-пълноценен екземпляр от Volkswagen Polo ще получите от ниво Comfortline нагоре – с климатична инсталация, разделно сгъваема задна седалка и дистанционно управление на централното заключване. Страничните възглавници са предлагани допълнително при всички нива на оборудване.
Каква е цената
Около 3000 евро започват цените за добре гледани екземпляри от първите години на производство с базово оборудване и трицилиндров бензинов двигател. Моделите с 1,4-литров бензинов мотор изискват с около 20% по-висока инвестиция, а вариантите със 75 к.с. след фейслифта (пробег около 60 000 км) могат да се намерят на цени от 4500 евро нагоре. Polo с трицилиндров дизел от същия период струва най-малко 6400 евро.
Колко е надежден
Експертите от Dekra твърдят следното: Предходното поколение на Volkswagen Polo (Typ 9N) се представя по-зле от средното за класа в категориите ходова част/кормилна уредба, спирачна система и електрооборудване. Ако все пак се интересувате от Polo 9N, трябва да обърнете специално внимание на работата на механизма за регулиране на предните светлини, да проверите за хлабини от износване в предното окачване и за прекомерно износени спирачни дискове.
Честота на повредите
Категория 1 до 50 000 км
(по-зле от средното ниво)
Категория 2 до 50 000 - 100 000 км
(по-зле от средното ниво)
Категория 3 до 100 000 - 150 000 км
(на средно ниво)
Индекс на Dekra за повредите*
По-добре или на средното ниво от всички проверени автомобили
123
Колата е пълен боклук, а що се отнася до интериора, количките в БИЛА сигурно са по-широки и удобни