Марк Жене, Дейвид Брабам и Алекс Вурц спечелиха тазгодишното издание на „24-те часа на Льо Ман”, а техните съотборници в екипа на Peugeot Себастиен Бурде, Стефан Саразен и Франк Монтани направиха победата на френския производител двойна. Серията от пет поредни успеха на Audi приключи, след като миналогодишните първенци Риналдо Капело, Том Кристенсен и Алан Макниш финишираха на трета позиция.
През 2007 година Peugeot се върна в „Льо Ман” със заводски подготвен автомобил с амбицията да добави трета титла, към спечелените две през 1992 и 1993. Още тогава 908 HDi FAP демонстрира впечатляваща скорост, но технически проблеми попречиха на отбора да спре победния ход на Audi. Миналата година Peugeot отново разполагаше с по-бързия автомобил, но серия от грешки провалиха състезанието на французите. При третия си опит обаче екипът на Peugeot бе напълно безапелационен.
Проблеми на старта
77-ото издание на „24-те часа на Льо Ман” започна по ужасяващ начин за френския тим. Още преди да изтече първия час Педро Лами, който бе в екипаж с Кристиан Клийн и Никола Минасиан, засече частния Peugeot 908 HDi с номер 17 на Pescarolo Sport при излизането си от бокса. Въпреки удара португалецът се върна моментално на пистата, но задната му лява гума бе спукана и остатъците от нея нанесоха сериозни повреди на автомобила, включително и счупена маслена помпа.
Механиците на френския тим изгубиха цели седем обиколки, за да възстановят Peugeot 908 HDi FAP със стартов номер 7, което на практика остави Лами, Клийн и Минасиан извън битката за първото място. Другият пострадал екипаж - на Анри Пескароло, изостана само с един тур заради критичната ситуация на питлейна и имаше отличен шанс да атакува подиума. По време на четиринайсетия час обаче Беноа Трелюер катастрофира тежко на „Есес” и частният Peugeot 908 HDi FAP на Pescarolo Sport отпадна.
Без конкуренция
Междувременно заводските машини на френския производител поддържаха прекрасно темпо. Монтани, Саразен и Бурде, които отговаряха за автомобила с номер 8, бяха без конкуренция и водеха уверено колоната, но по време на шестия час Бурде пое към бокса заради повреда. Само десет минути бяха нужни на механиците, за да отстранят проблемите в задната лява полуос, но междувременно екипажът на Peugeot със стартов номер 9 - Жене, Брабам и Вурц, излезе начело.
Това бяха всички проблеми за автомобилите на Peugeot. До края на състезанието 908 HDi FAP се държеше прекрасно и освен че демонстрира типичната за френския прототип скорост, бе и изключително издръжлив. Нещо, с което отборът далеч не можеше да се похвали през миналите две години. Благодарение на комбинацията от скорост и надеждност Жене, Брабам и Вурц спечелиха първата победа за Peugeot на “Сарт” от 1993 г. насам, а Бурде, Саразен и Монтани завършиха втори, на обиколка зад тях. Техните съотборници в автомобила с номер 7 наваксаха част от изоставането си от грешката в бокса и минаха покрай карирания флаг с шести резултат.
Наследникът се предаде
А какво се случи с Audi? Немският производител атакува тазгодишното издание на „Льо Ман” с нов прототип – R15 TDI. За разлика от предшественика си R10 TDI обаче той демонстрира изненадващо своенравие. Технически проблеми преследваха трите екипажа, като единствено миналогодишните победители Алан Макниш, Том Кристенсен и Риналдо Капело имаха шанс да се борят за по-предно класиране. Двата автомобила на Peugeot в челото обаче бяха недостижими и пилотите на Audi R15 TDI №1 трябваше да се задоволят с третото място. Със 77-ото издание на „Льо Ман” приключи и победния ход на Audi, който от 2004 г. досега бе неизменно на върха.
Другите два заводски автомобила на Audi дори не попаднаха в челната десетка. Лукас Лур, който заедно с Майк Рокенфелер и Марко Вернер отговаряше за Audi R15 TDI №2, катастрофира на завоите „Порше” по време на седмия час след предполагаема техническа повреда, а Бернар, Дюма и Према (Audi R15 TDI №3) останаха седемнайсети. За сметка на това пилотите на Колин Колес, които използваха миналогодишните R10 TDI, завършиха на престижната седма и девета позиция, за да покажат на фирмения отбор, че новият R15 TDI се нуждае от много работа.
В задни позиции
Бензиновият автомобил на Lola Aston Martin остана зад трите дизелови прототипа, които окупираха подиума. Ян Шаруз, Томаш Енге и Стефан Мюке завършиха на четвърта позиция, на девет обиколки зад победителите. Оливие Пани, Никола Лапиер и Сохеил Аяри, които представяха Oreca AIM, допълниха челната петица.
В LMP2 категорията Porsche спечели поредната си победа благодарение на Team Essex и RS Spyder (Елгаар, Колар, Поулсен), а в GT1 и GT2 триумфираха съответно Corvette Racing с Corvette C6.R (О’Конъл, Магнусен, Гарсиа) и Risi Competizione с Ferrari F430 (Мело, Кафер, Сало).
Тази година на стартовата решетка в Льо Ман имаше и български представител. Пламен Кралев и неговият екип Endurance Asia Team минаха под карирания флаг, но не бяха класирани, тъй като не покриха 70% от дистанцията. Серия проблеми с Porsche 997 GT3 RSR попречиха на българина и двамата му съотборници Дарил О'Янг и Филип Есно да се борят с конкуренцията на Ferrari в GT2 категорията.
анонимен
Хахаха, наистина са като българския национален отбор, даже и емблемата с лъва е почти еднаква :)
анонимен
Ауди доказаха че най-добрите и победата на Пежо от миналата година е случайна.Качество им липсва на французите уважаеми LION само с фантазия не става 9 победи за 11 години как ти струва, не е зле нарича се доминация, мачкане, размазване, както ти харесва!
анонимен
Тези от пежо са нещо като българския национален отбор по футбол. Под всякаква критика, но през лятото на 94... чудо и някой хора само за 94-та си мислят. Същата работа и с пежо, една година биха многогодишният шампион и сега 10 години ще разнасят, че през еди колко си години победили ауди.
анонимен
Ауди имат 9 победи за 11 години. Единствено порше имат по- добри резултати. Франсетата трябва да се научат да правят по надежни автомобили (не само състезателните). Иначе нека има някаква дребна пречка пред ауди, то вече не е интересно да бият толкова години.
анонимен
Siver Lion, господата от Audi не са шваби... Баварци са. Швабите правят Mercedes. :)
анонимен
dear LION, za da skusasch nechii zadnik trebva da si KORAVVV... otpred.A fransetata ne sa ...
Siver Lion
Peugeot...Motion & Emotion и дано в другия Льо Ман скъсат задниците на ,,премиум,, и ,,най добрите,, и ,,пълни с инженерни решения,, Шваби...А ако редакторите на сайта се питат защо пиша по този начин да излезнат на пътя и да видят дали ще им направи впечатление наглото и безотговорно шофиране на повечето млади шофюори каращи ,,премиум,, автомобили с немски произход.Аз лично харесвам ауди,но не и тъпото мнение на хората зад волана на тази кола,че ауди и по принцип немските коли са най добри и всеки безотговорно може да изпреварва и да бъде фактор за предизвикване на ПТП.
tony
moje da biqt,ama pri awtomobilite audi sa dosta po-napred,te ne mogat i da se srawnqwat,se pak audi e premium marka a pejo za po-normalni hora
anto
Съгласен цъм с Jouri.
Jouri
Германците май позаспаха на стари лаври,докато двигателистите на Peugeot работеха здраво и минаха покраи тях бес да ги усетят.И резултатът е,че от няколко години автомобилният им дизел е по добър по всички показатели.
tisho
Прав си Киро,приемем поправката :)
Кирил
Тишо, Peugeot 908 HDi винаги е бил по-бързият автомобил, но не и по-издръжливия. Тази година обаче французите почти нямаха проблеми. Да видим дали ще останат в Льо Ман и догодина.
tisho
те и миналата година си бяха по-бързи,само пилотски грешки ги лишиха от победата г-н ади
audi
Нека направят 5 поредни победи, тогава ще говорим.
tisho
Пежо доказаха,че когато става дума за дизел и за автомобили са the Best,евалата!