Първият тест в родни условия на мощния електрически SUV с 408 к.с.
Голям пробег, изключително ускорение, забележително кратко време за зареждане – чакането за Audi e-tron определено си заслужаваше. Дойде моментът за първи тест в родни условия на разполагащия с два електромотора с обща мощност 408 к.с. и двойно предаване елитен SUV.
Ето че този дългоочакван момент най-после настъпи. Първият изцяло електрически модел на марката с четирите пръстена на емблема вече е в продажба, включително и у нас. Имахме привилегията да бъдем сред първите, докоснали се лично до качествата на един от най-обсъжданите електромобили през последните години, броени дни след пристигането му в България. Смея да твърдя, че Audi e-tron 55 quattro е един от наистина динамичните автомобили, които съм имал възможността да шофирам в последно време. Ускорението му буквално те залепя за седалката, а управляемостта е направо забележителна. Което всъщност е доста неочаквано на фона на измереното от германските ни колеги собствено тегло на модела, възлизащо на внушителните 2598 килограма. Обективно погледнато тази стойност няма как да бъде изненадваща на фона на факта, че само пакетът акумулаторни батерии с капацитет 95 кВтч тежи 699 килограма, а окачването и на двата моста е със сложна и високотехнологична конструкция, включваща по пет рамена, адаптивни амортисьори и пневматични елементи.
Тежък и все пак неимоверно пъргав
Колкото повече време прекарва човек зад волана на e-tron, толкова повече се засилва усещането, че на създателите на този електрически SUV почти им се удало да надвият законите на физиката. e-tron се управлява по изключително интересен начин, който бихме могли да оприличим на дигитална прецизност. Странично накланяне на каросерията почти липсва, а сцеплението на 20-цоловите колела е сякаш безгранично, при това без значение от вида и състоянието на настилката. Благодарение на ниския център на тежестта и отличния баланс на теглото между двата моста, поведението на това голямо Audi е извънредно неутрално и дори показва изявен спортен уклон.
Тягата, идваща от двата електромотора (този на предния мост е паралелно монтиран и разполага със 135 кВт и 309 Нм; неговият коаксиално разположен „колега“ отзад генерира 165 кВт и 355 Нм). Бързината и прецизността, с които иновативната система за напречно разпределение на въртящия момент между предните и задните колела върши своята работа, също са меко казано впечатляващи. За работата на системата за двойно предаване отговаря силовата електроника на електрическото задвижване, което на практика означава, че тук задвижването на четирите колела реагира до 50 процента по-бързо в сравнение с конвенционалните технологии. Ускорението при подаване на пълна тяга се усеща направо стремително, особено при активиране на Boost функцията, която е налична в спортния режим.
Същинска ракета с електрическо задвижване
В този автомобил ви се иска да опитвате от опиянението на мощното ускорение отново и отново – обстоятелство, което се дължи не само на наличния във всеки един момент чудовищен въртящ момент, но и на безмилостното сцепление с настилката, което осигурява възможно най-ефективно оползотворяване на цялата мощ. Според измерванията на auto motor und sport спринтът от място до сто километра в час се изпълнява за 5,7 секунди. Принципно това е много, но не и изключително добро постижение, като обяснението се крие най-вече в голямото тегло на e-tron. Това обаче по никакъв начин не променя страхотното субективно усещане по време на шофиране. Споменатият вече оптимален баланс на теглото се изразява в конкретни цифри – 49,8 на 50,2 процента е разпределението на масата между предния и задния мост.
Колкото и да е тежък, Audi e-tron е един вдъхновяващ на пътя автомобил. Единствено електромеханичното прогресивно кормилно управление можеше да бъде с една идея по-прецизно – просто защото отчасти му липсва достатъчно конкретна обратна връзка за случващото се между предните колела и пътя.
Интересно е да се отбележи, че независимо от своя динамичен уклон, e-tron остава приятно комфортен дори в режим „Dynamic“. Още по-радващо е, че e-tron позволяза извънредно прецизно като за електромобил дозиране на спирачното усилие, а резултатите от спирачните тестове са повече от отлични. Преходът между (изключително мощното) рекупериране и класическото спиране остава практически незабележим за водача. И понеже стана дума за рекуперирането на енергия, тук си заслужава да споменем няколко доста любопитни момента. На първо място, e-tron е в състояние да регенерира спирачна енергия с интензивност, която превъзхожда почти всички останали серийни електромобили към момента. В допълнение автомобилът разполага и с т.нар. предикативен асистент за ефективност, който например е в състояние автоматично да активира електрическото спиране, когато приближавате зад друго по-бавно движещо се, намаляващо скоростта или спряло превозно средство. Водачът може да регулира степените на рекуперация и сам с помощта на планките на волана, но истината е, че автоматичният режим функционира изключително добре и тази опция изглежда по-скоро като забавна, отколкото като необходима възможност да се намесвате в поведението на автомобила.
Модерна командна централа отвътре
Позицията зад волана е много ергономична и удобна за хора с практически всякаква физика, а качеството на изработката и материалите е на типичното за моделите на марката от тази ценова категория върхово равнище. Атмосферата е позната от други продукти на Audi и е подчертано технократска с големите сензорни екрани, даващи акустична и тактилна обратна връзка при натискане на дадено поле върху тях. Ако структурата на менютата в даден момент ви се стори твърде сложна или отнемаща вниманието ви от пътя, винаги можете да използвате (отлично работещата) система за гласово командване, която разпознава фрази от всекидневната реч.
Остава един много важен въпрос – колко електроенергия изразходва този автомобил и съответно какъв е пробегът с едно зареждане? Audi обещава средна консумация от 22,6 кВтч/100 км според нормите на WLTP, а реално измерената в теста стойност отчете 24,8 кВтч/100 км. Това отговаря на автономен пробег от 380 километра – при наличието на предлаганите като опция камери на мястото на класическите странични огледала, които намаляват коефициента на обтекаемост от 0,27 на 0,26. Няма спор, че тази модерна екстра ви кара да се чувствате като на борда на космически апарат – или поне на изтребител. Но обективността изисква да отбележим, че дисплеите във вратите са доста малки и прекомерно ниско разположени, което кара водача да отклонява погледа си повече от обичайното, а наред с това ъгълът, който заснемат камерите за задно виждане, е значително по-малък, отколкото сме свикнали да виждаме на едни модерни стандартни огледала. Но всичко това е въпрос на вкус – клиентът има свободен избор дали да поръча автомобила си с нормални огледала или да доплати за удоволствието да притежава футуристичните камери. Едно и сигурно – с или без тях, е-tron е един от най-добрите електрически автомобили, влизали в серийно производство досега.
Фактът, че един тежащ 2,6 тона автомобил може да бъде толкова динамичен и чевръст на пътя и едновременно с това – толкова ефективен, изглежда почти невероятен, но е истина. Революционните камери на мястото на страничните огледала не са най-удобното решение за нормална всекидневна употреба.
ОЦЕНКА
Каросерия
+ Много място в интериора
Голям и функционален багажник
Върхово качество на материалите и изработката
Идеален баланс на теглото
– Оскъден обзор от мястото на водача
Ергономията не е докрай интуитивна
Много високо собствено тегло
Комфорт
+ Приятна возия
Удобни седалки
Фантастичен акустичен комфорт
Силни аеродинамични шумове
Двигател/силово предаване
+ Моментално, стремително ускорение
Отлично използваеми степени на рекуперация
Фини маниери на задвижването
Поведение на пътя
+ Чевръсто и неутрално поведение на пътя
Много добро сцепление
Сигурно усещане в завои
– Обратната връзка от кормилната уредба е по-скоро слаба
Безопасност
+ Много добър спирачен път
Огромен набор от асистиращи системи
Много добри LED фарове
Надеждни спирачки
– Малките дисплеи на мястото на страничните огледала на моменти създават неудобство на пътя
Екологичност
+ Придвижване с нулеви локални вредни емисии
Ниско ниво на шум
– Акумулаторните батерии не са пример за грижа към околната среда
Разходи
+ Разумна, обоснована цена
– Много на брой, скъпи опции
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Мирослав Николов