Как двата престижни SUV модела от средния клас оправдават високата си цена
Със своите бензинови мотори и системи мек хибрид наскоро модернизираните SUV модели от средния клас Audi Q5 45 TFSI и Volvo XC60 B5 са изцяло в руслото на днешната мода. И двата автомобила с по около 260 к.с. и постоянно двойно предаване са универсално талантливи, но пък скъпички спътници за всекидневието. А кой от тях предлага повече срещу парите на клиента, ще разберем от измерените стойности и присъдените точки.
Всъщност един бегъл поглед към числата невинаги ни приближава към целта. Така е и в този случай – според числата от данните Audi Q5 45 TFSI и Volvo XC60 B5 AWD са толкова близки, че двата SUV модела биха могли да бъдат сметнати за почти еднакви елитни автомобили. Искате примери? Габаритната дължина и междуосието се различават само с няколко милиметра, а и при широчината и височината Q5 и XC60 са извънредно близки.
Прикачният товар също е идентичен, а при мощността на двигателите разликата между Audi (265 к.с.) и Volvo (250 к.с.) е само 15 к.с. Дори броят на продажбите на германския пазар през миналата година не е много различен: 20 395 срещу 14 563 в полза на Audi Q5. Тъй че предстои да видим дали и в края на този сравнителен тест дистанцията между Q5 и XC60 ще е само няколко точки.
Не толкова близки обаче са цените – в това отношение моделът на Volvo на пръв поглед изглежда доста солен. Понеже автомобилът в нашия тест е в изпълнение R-Design, XC60 B5 AWD струва в Германия най-малко 60 950 евро. Q5 45 TFSI Quattro с ниво S Line се предлага за от 55 500 евро нагоре – и с това той вече набира няколко точки повече. Наистина, R-Design разполага с извънредно богато оборудване, включващо наред с друго система за навигация, 19-цолови колела, спортно окачване и интеграция на смартфон с CarPlay – но все пак остава впечатлението, че Volvo предлага един доста скъп автомобил.
Освен това шведите предизвикват леко объркване и с означението на модела: под названието B5 AWD може да се крие както бензинов вариант с 250, така и дизелов с 235 к.с. При Audi подобна двузначност се проявява при двойното предаване – Q5 45 TFSI Quattro не притежава пълноценна система за задвижване на четирите колела, както би могло да се съди по названието. При Quattro Ultra, точно както и при системата Instant Traction на Volvo, задният мост се включва само когато е необходимо.
TFSI е по-доброто задвижване
Разбира се, това няма особено отражение върху всекидневното шофиране. Дори и на покрита със сняг настилка и двата автомобила блестят с добро сцепление и сигурно поведение на пътя. Освен това при Q5 менюто от режими на движение включва и режим за офроуд.
Иначе в този тест задвижването на Audi се проявява като значително по-жизнено. Двулитровият TFSI, подобно на четирицилиндровия агрегат на Volvo, разполага със система мек хибрид със стартер-генератор с ремъчен привод. Обикновено системата работи на заден план и става забележима само при плавно потегляне в старт-стоп режим. Все пак се наблюдават малки неразбирателства между двигателя и трансмисията с два съединителя, но те не са така изявени, както при по-старите бензинови Q5.
Доста по-тромаво действат двигателят и силовото предаване на Volvo – в този случай това вероятно е и въпрос на системи. Зад названието Geartronic се крие осемстепенна автоматична трансмисия с хидравличен преобразувател на Aisin, която още поради работния си принцип проявява склонност към по-спокойна смяна на предавките. Volvo очевидно гледа на ръчните намеси с неудоволствие, затова те са възможни единствено посредством лоста на трансмисията, но не и с планки на волана.
Освен това самите действия със закърнелия до малък израстък лост дразнят водача дори след стотния път – защото той не само е неудобен за ръката, но всеки път трябва да го бутнете два пъти, за да заеме нужното положение. Как това може да се прави по-лесно и по-просто, показва Audi със своя приятен за хващане лост и ергономичните планки за ръчни намеси в работата на трансмисията.
По-добрите динамични показатели също бяха измерени при Audi – не само защото автомобилът достига без ограничения 240 км/ч, докато Volvo дръпва юздите при 180 км/ч. Тук обикновено се казва, че на практика това не играе роля при шофирането. Фактически обаче при висока скорост на аутобан Q5 се управлява по-спокойно – включително и благодарение на солидния запас от тяга за изпреварване. И понеже освен това при разхода на бензин не бяха измерени съществени разлики, германецът излиза доста напред в оценките за задвижването.
А това, че моделът на Audi доминира и по отношение на динамиката на пътя, едва ли ще изненада някого. Неговите системи за безопасност позволяват малко повече свобода и той се носи по завоите по-чевръсто и по-леко, отколкото забележимо по-тромавото Volvo.
Комфортно Audi
Повече точки XC60 съумява да набере в традиционната силна дисциплина на Volvo – безопасността, – въпреки че и тук не успява да се наложи над също извънредно сигурния Q5. Оборудването за безопасност и в двата автомобила е на еднакво и много високо ниво. Тук е налице почти всичко, което се предлага и в по-високите класове – отчасти обаче срещу солидно доплащане. Но въпреки че измерените на тестовия полигон стойности за спирачния път са почти идентични, с малко по-издръжливата си на натоварване спирачна уредба Audi успява да спечели още малко точки.
Това не му е особено необходимо, защото като цяло Q5 приключва този сравнителен тест със значителна преднина – не на последно място и при комфорта на возене. В сравнение с подскачащия XC60 той поема неравностите доста по-приятно, създавайки впечатление за спокойствие и уравновесеност. При Volvo освен по-нервното като цяло окачване смущава и малко грубият заден мост, който понякога се държи леко невъзпитано. Причината тези слабости да не дразнят твърде много във всекидневието се крие в превъзходната мебелировка и хармоничния, излъчващ благополучие интериор на шведския автомобил.
Във вътрешността си Q5 изглежда не чак толкова стилен, но също разполага с висококачествени седалки на първия и втория ред. При него функциите се управляват значително по-лесно, макар че и тук много неща се правят през централния сензорен екран. Но менютата му са по-малко заплетени и по-лесно могат да бъдат обхванати с един поглед към екрана. Не толкова убедителна впрочем и при двата автомобила е работата със ставащото все по-важно гласово управление – в това отношение някои от елитните конкуренти са по-напред от Audi и Volvo.
Накрая Q5 се оказва с доста по-голяма преднина от очакваната – той е малко по-талантливият от двата универсални таланта.
Заключение
1. Audi Q5 45 TFSI Quattro (642 точки)
Значителната преднина в точките не оставя място за съмнения: Q5 е по-хармоничният, по-зрелият, по-чевръстият и при това по-евтиният елитен SUV модел в този тест.
2. Volvo XC60 B5 AWD (576 точки)
По отношение на комфорта на возене и качествата на задвижването XC60 изостава от съперника си. В негова полза говорят атмосферата на благополучие в интериора и извънредно индивидуалният Volvo стил.
Текст: Хайнрих Лингнер
Снимки: АхимХартман