Първи километри зад волана на най-динамичния модел в гамата на Audi Q5
След като в рамките на известен период от време марката от Инголщат се наложи да се справи с определени проблеми във връзка с хомологирането на част от моделите си съобразно новата методология за измерване на разхода и вредните емисии WLTP, сега Audi настъпва на пазара с цяла флотилия от нови динамични модели, носещи традиционната добавка “S” в началото на означенията си. Тази моделна офанзива се случва в годината, в която марката чества четвърт век от появата на първия спортист от култовата серия RS. Докато расовите машини на Audi Sport GmbH продължават да залагат на традиционно изключително мощни бензинови турбодвигатели, една голяма част от техните по-цивилни S-деривати преминават към един новаторски и изключително интересен подход по отношение на задвижващия тракт, включващ шестцилиндров дизелов мотор, съчетан с 48-волтова бордна мрежа и иновативна система за принудително пълнене.
Принудително пълнене с турбокомпресор и електрически задвижван компресор
Всъщност монтирането на дизелов двигател в S-модел само по себе си е доста интересна идея поради няколко причини. На първо място, TDI двигателите са прочути с успешното съчетаване на мощна тяга и умерен разход на гориво. Така че от гледна точка на европейските вкусове, модел със спортен уклон и мощен дизел под капака изглежда като твърде смислено решение, особено за хора, които изминават голям годишен пробег с автомобилите си. Не е за пренебрегване и имиджовия ефект, който несъмнено създава подобно решение – представянето на толкова много модели със спортен характер несъмнено ще направи комбинацията „TDI плюс удоволствие от шофирането“ още по-привлекателна за мнозина. SQ5 стана един от първите S-модели, сдобили се с шестцилиндровия TDI двигател под предния си капак. Трябва да отбележим, че особено за SUV със замисъла на Q5 подобен тип задвижване изглежда като съвършеното допълнение към характера на автомобила. Моделът серийно разполага с 48-волтова бордна мрежа, която обуславя работата на няколко иновативни технологични решения, може би най-ключовото измежду които е така нареченият електрически задвижван компресор, или накратко EAV. Основната цел на EAV е да сигурява мощен подем при ниски обороти. Наред с изключително динамичното ускорение, електрически задвижваният компресор предлага и многократно използваема Boost функция при рязко форсиране. По този начин електрически задвижваният компресор почти елиминира явлението, известно като „турбодупка“, осигурявайки бърза реакция при подаване на газ и мощно ускорение във всяка ситуация.
Времето за реакция на електрически задвижвания компресор е под 250 милисекунди, пиковата му мощност се равнява на седем киловата, а максималните му обороти достигат 70 000 в минута. Boost функцията на електрически задвижвания турбокомпресор работи до достигането на 1650 оборота в минута от страна на двигателя. Благодарение на двойното принудително пълнене, включващо електрически компресор и задвижван от отработилите газове турбокомпресор, двигателят разполага с огромен въртящ момент от 700 нютонметра, който остава константен в диапазона между 2500и 3100 оборота в минута. Електрически задвижваният компресор подпомага TDI двигателя във всякакви ситации, когато енергията от отработилите газове не е достатъчна за осигуряването на моментален прилив от въртящ момент – например при потегляне или при ускоряване от най-ниските работни режими на задвижващия агрегат.
Външно електрически задвижваният компресор силно наподобява на турбокомпресор и е монтиран директно на двигателя, непосредствено зад межденния охладител на сгъстения от турбокомпресора въздух. През по-голямата част от времето той е отделен от системата за турбопълнене с помощта на байпасен клапан. Когато обаче нуждата от мощност стане голяма поради силното натискане на педала на газта, а същевременно енергията, осигурявана от турбокомпресора е недостатъчна, байпасният клапан се затваря и вмукания въздух постъпва директно в електрически задвижвания компресор. Сгъстеният по този начин въздух постъпва директно в горивните камери.
Изключителна тяга при ускорение
Всичко това звучи много интересно на теория, но е време да проверим как се усеща на практика. Накратко, трилитровият агрегат реагира с направо необикновена за турбодизел спонтанност дори при най-ниските обороти, а теглителната му сила е просто фантастична. V6 моторът хармонира много добре с осемстепенната автоматична предавателна кутия с хидравличен преобразувател на въртящия момент, която умело съчетава ефективността с комфорта и динамиката. Особено интересно е да се проследи друга интересна функция на задвижването, а именно кратковременното придвижване с изключен двигател в режим без натоварване. Отговарящият за работата на тази технология ремъчен стартер-генератор върши работата си направо виртуозно, като на практика водачът разбира за изключването на задвижващия агрегат и повторното му стартиране единствено по зеления светлинен индикатор на дигиталното приборно табло зад волана. Радващо е също така да се отбележи, че разходът на гориво е почти сензационно нисък за автомобил с тегло над два тона и мощност почти 350 конски сили.
Забележително чевръст на пътя
Тестовият автомобил беше снабден с практически целия предлаган от марката технологичен арсенал по отношение на ходовата част – от пневматично окачване до спортен диференциал. При нужда системата за постоянно задвижване на четирите колела quattro е в състояние да изпраща до 85 процента от въртящия момент към колелата на задния мост, а системата за намаляване колебанията на каросерията дава допълнителен принос за впечатляващата стабилност във всякакви ситуации. Съвсем естествено, автомобили като този са конструирани повече за бързо шофиране по шосета и магистрали, отколкото за безмилостно пришпорване в тесни завои, но си заслужава да се отбележи, че за автомобил с относително висок център на тежестта Audi SQ5 притежава забележително пъргава и спонтанна управляемост. Иначе пневматичното окачване напълно очаквано осигурява прекрасен комфорт при пътуване, който заедно с ниското ниво на шумове в купето позволява почти неусетно изминаване на дълги разстояния.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Мирослав Николов