През април 2024 г. Bentley ще прекрати производството на внушителния W12 двигател – след повече от 100 000 изработени бройки. Скъпият мотор е принуден да отстъпи пред електрическите планове на Bentley.
В един момент трябва да настъпи краят – дори за двигател паметник като W12 от концерна VW. Bentley вече обяви края на производството. През април 2024 г. трябва да бъде произведен последният дванайсетцилиндров агрегат на британците. Тогава в Bentley ще са направили над 105 000 бройки – също и за други марки от концерна. Британците виждат себе си като марката, произвела най-много дванайсетцилиндрови мотори изобщо.
Ако все пак искате да поръчате Bentley с двигател W12, имате време до декември 2023 г. да го направите. След това няма да се приемат повече поръчки. W12 се изработва от екип от 22-ма специалисти. Те ще бъдат преквалифицирани и ще получат нови задачи в Bentley след отпадането на W12. Производствените съоръжения за W12 ще намерят място в цеха за V8 и V6 хибридни задвижвания.
Краят на W12 мотора можеше да се предвиди, тъй като дванайсетцилиндровият агрегат изобщо не отговаря на стратегията на британците за електрификация. Освен това производството на W12 се смята за изключително скъпо. Двигателят е конструиран чрез комбиниране на два агрегата VR6. Така че W12 всъщност не е истински W-мотор с три реда цилиндри, а по-скоро двоен VR с четири цилиндрови групи. W12 първоначално е разработен за студията Nardo – спортен автомобил, създаден съвместно от VW и Italdesign между 1997 и 2002 г., който така и не е влязъл в серийно производство.
Гастрол по върховете
Първото серийно приложение на W12 в концерна VW е през 2001 г. в Audi A8. Като шестлитров двигател с атмосферно пълнене той отдава 420 к.с. и 550 Нм. Дванайсетцилиндровият мотор влиза в употреба във Phaeton от 2002 г. VW Touareg също се предлага с двигател W12 между 2004 и 2010 г. Моторът е част от инвентара на Bentley от 2003 г. Извън империята на VW дванайсетцилиндровият агрегат е гостува единствено в различни модели на холандския производител на спортни автомобили Spyker.
В Bentley Batur дванайсетцилиндровият мотор е в най-мощната си версия (750 к.с., 1000 Нм).
От 2015 г. два турбокомпресора с отработили газове помагат на W12 да придобие повече мощност. Тъй като турбокомпресорите не се побират в двигателния отсек на Audi A8, което по това време все още се предлага с W12, компанията от Инголщат увеличава работния обем до 6,3 литра, за да изстиска от дванайсетцилиндровата машина 500 к.с.. След като W12 отпада от всички други модели, в концерна VW го монтират само в Bentley.
В най-високата си конфигурация, разработена специално за ограничения до 18 екземпляра Bentley Batur, шестлитровият битурбомотор генерира 750 к.с. и 1000 Нм въртящ момент. За актуалните Bentley Speed версии на Continental, Bentayga и Flying Spur в техническите характеристики фигурират 659 к.с. и 900 Нм.