Предимството на тези автомобили е в изоставането – VW Passat Blue TDI изостава от средностатистическия съвременен автомобил по емисиите на азотни окиси, които отделя, а BMW 320d Efficient Dynamics Edition е далеч назад по отношение на количествата въглероден двуокис. Директно сравнение между двата модела.
И все пак тя се движи! В продължение на над 100 километра стрелката за нивото на горивото върху арматурното табло на Passat не помръдна и на микрометър, подавайки информация за пълен догоре резервоар. Сега най-после тя се помръдна лееекичко и това, което изглеждаше като перпетуум мобиле, отново започна да прилича на реален енергопотребител. Реален, но доста необикновен. Както VW Passat Blue TDI, така и BMW 320d Efficient Dynamics Edition демонстрират на тестовата отсечка показатели на разхода на гориво от друго измерение. Само допреди няколко години подобни постижения бяха по силите единствено на шепа немощни джуджета в най-малкия автомобилен клас.
Гандалф Белия
Използването на определението „немощен” по адрес на 320d спокойно може да ви навлече реакция, сравнима с това, което би се случило, ако в Бавария забранят бирата. Вярно е, че свръхикономичният вариант с емисии на СО2 от 109 грама предлага само 163 вместо обичайните 184 к.с., но и те са предостатъчни, за да изстрелят белия седан от място до 100 км/ч за 8,1 секунди. В началото на 90-те години с такива показатели на ускорението можеше да се класираш сред спортните автомобили, но днес времената са други и основната част от технологиите са впрегнати в мерки за снижаване на консумацията на гориво.
Да вземем например аеродинамиката. Намаленият клиренс, автоматично затварящите се щори зад предната решетка, относително тесните гуми с размер 205 и оптимизираните като въздушно съпротивление 16-цолови алуминиеви колела допринасят за намаляване на загубите при сблъсъка с насрещния въздушен поток. Разбира се, във всичко това има много здрав смисъл, защото негативното влияние на атмосферното съпротивление има решително значение дори при движение извън магистралите. Но докато резултатът от формулата Сw x A (коефициент на въздушно съпротивление по челна площ) при „тройката” демонстрира отлична стойност от 0,59, волфсбургският Blue TDI няма в арсенала си нищо подобно – ако изключим напълно идентичните гуми Michelin с намалено съпротивление на търкаляне. Липсва дори промяна в клиренса и на този фон коефициентът на челно съпротивление от 0,67 не е изненада.
320d oбаче не спира дотук и добавя автоматична старт-стоп система и специално центробежно махало (виж карето по-долу), което в съчетание с шестстепенната трансмисия спомага за постигане на доста по-ниски оборотни режими на работа на двигателя. В крайна сметка загубите от вътрешно триене на всяка машина зависят пряко от оборотите – колкото по-ниски, толкова по-добре. Още от малко над 1000 об./мин четирицилиндровият дизел ускорява плавно и без затруднения във високите предавки, но водачът трябва да привикне с необичайно ниското равнище на оборотите и да го използва – нелеко предизвикателство, имайки предвид миниатюрните (и лесни за пропускане) стрелки, препоръчващи смяната на предавките на арматурното табло.
Запазена марка
В това отношение Passat се справя по-добре – на многофункционалния му дисплей блести ярко и ясно както актуалната предавка, така и препоръката за превключване. На фона на това липсата на изключително ефективната при движение в градски условия старт-стоп система звучи като шега. Докато инсталираната в багажника малка химическа фабрика се труди (с впръскване на добавка AdBlue) за почти пълното елиминиране на типичните за дизеловите мотори азотни окиси, моторът продължава бодро да бръмчи по светофарите. И въпреки това той отделя почти 50 пъти по-малко количество NОx от своя баварски конкурент – подобна технология BMW предлагат срещу доплащане само при шестцилиндровия си дизел.
Сред факторите със съществено отражение върху разхода на гориво остава теглото, но в тази дисциплина и двамата конкуренти се причисляват към леката категория в средния клас със своите 1,5 тона. Актуалният Opel Astra с дизелов двигател тежи повече... В същото време ролята на килограмите не бива да се надценява, защото спестяването на 100 килограма наднормено тегло би довело до 0,2-0,3 литра икономии в средния разход на гориво.
И все пак колко икономични всъщност са двата дизела с впръскване сommon rail? Ако се карат сдържано – страшно икономични. При внимателно отношение към педала на газта на отсечката за измерване на минималния разход на auto motor und sport 320d успява да опровергае не само заводските данни по ЕСЕ, но и да слезе под границата от 4 л/100 км. Много полезно в тази насока се оказва четливото и пределно ясно аналогово показание на моментния разход, благодарение на което водачът може да балансира оптимално натиска върху педала на газта.
Passat изненадва с минимално по-висок разход, поглъщайки само 0,2 л/100 км повече от своя съперник и разбивайки на пух и прах своята официално декларирана от производителя ЕСЕ стойност от 5,1 л/100 км. При нормален режим на шофиране моделът от Волфсбург също се справя отлично и харчи шест литра на 100 километра – с 0,3 литра повече от баварския си конкурент. В съчетание с побиращия 70 литра резервоар за гориво това означава автономен пробег от 1167 километра или че бензиностанциите по отсечката между София и Залцбург ви губят като клиент. Не бива да се забравя обаче, че отличаващият се със спокойна работа двулитров двигател на VW е с 20 к.с. по-слаб от малко по-грубичкия като маниери продукт на баварските моторни заводи – Passat изостава чувствително в ускорението и леко по отношение на еластичността. Важно за хората, които пътуват често по автомагистрала, e да знаят, че 320d има не само по-висока с 18 км/ч максимална скорост (228 км/ч), но и се държи по-скромно и по отношение на преразхода на гориво при повишаване на скоростта.
Принципни различия
Принципните различия в характера и поведението на двамата съперника на пътя са известни отдавна и много лесни за описание – докато Passat (oсобено при наличие на адаптивни амортисьори) е изключително комфортен и просторен семеен автомобил, „тройката” е ориентирана към активните хора зад волана, предлагайки им своето превъзходно в прецизността си управление и динамично държание на пътя с цената на известни ограничения по отношение на багажното пространство и комфорта на возене.
Основата за лекото надмощие на модела на BMW в генералното класиране обаче следва да се търси в по-доброто оборудване за безопасност и по-ефикасните спирачки. 139-те метра на Passat в спирачния тест на настилка с различна степен на сцепление (μ-split) попадат директно в рубриката "Без коментар" и дори по-ниската цена на модела на Volkswagen не е в състояние да го изведе напред в класирането. В това отношение "тройката" контрира ефективно с по-ниските си разходи за поддръжка и по-доброто оборудване, превръщайки се в най-успешната в момента комбинация от удоволствие от шофирането и икономичност, предлагана на пазара.
Текст: Александер Блох
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт
Центробежни елементи за намаляване на оборотния режим
В серийното оборудване на 320d Efficient Dynamics Edition инженерите на BMW са включили специален центробежен елемент, вграден в двумасовия (демпферен) маховик на турбодизеловия двигател.
Неговата задача е да погасява възникващите при много ниски обороти неравномерни колебания, благодарение на което двигателят може да се използва ефективно с около 400 об./мин по-ниско от обичайния оборотен режим. При това зоната на натоварване се измества (главно поради намаляването на вътрешното триене) и заедно с малко по-дългата настройка на предавателните числа се отразява положително върху разхода на гориво и количествата на отделените емисии.
При 1000 об./мин „тройката” се движи без следа от досадното придърпване и позволява използване на доста по-широк оборотен спектър – достатъчно е водачът да се възползва активно от тази възможност и да следва индикатора, препоръчващ смяна на предавките на арматурното табло.
Оценка
1. BMW 320d Efficient Dynamic Edition - 507 точки
В този тест „тройката” не позволява на Passat да победи, разигравайки главните си козове – вътрешен простор, полезен товар, цена и експлоатационни разходи. 320d Efficient Dynamics Edition впечатлява с изключително нисък разход, много добро поведение на пътя и високо ниво на безопасност във всяко едно отношение.
2. VW Passat Blue TDI Comfortline - 505 точки
Passat се осланя на прагматичните си силни страни, на комфорта и на своя икономичен турбодизелов двигател с добри маниери на работа. Второто му място в това сравнение се дължи на по-слабите от тези на баварския модел динамични характеристики и на прекалено дългия при ?-split спирачен път.
Технически данни
1. BMW 320d Efficient Dynamic Edition - 507 точки | 2. VW Passat Blue TDI Comfortline - 505 точки | |
---|---|---|
Работен обем | --- | --- |
Мощност | 163 к.с. при 3250 об./мин | 143 к.с. при 4200 об./мин |
Максимален въртящ момент |
--- | --- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
8,1 с | 9,7 с |
Спирачен път при 100 км/ч |
39 м | 39 м |
Максимална скорост | 228 км/ч | 210 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
5,7 л | 6,0 л |
Базова цена | --- | --- |
Бро
Това са двата най-хубави, здрави и икономични автомобила в този клас правени някога!
Анонимен
Ей, това трябва да е високо експертно мнение! Важното е, да се изкаже мнение за автомобила ако си имал реален досег с такъв. Хубаво е да уточниш какво е посредствен.
Про
Колкото и да правят тези коли все са грозновати, посредствени и скучни. Немската кола е като немската жена, може да е физически здрава и дисциплинирана, но лесно можеш да я объркаш с крава.
Aнонимен
С Бавареца един англичанин беше постигнал 3,7L/100 при средна около 90 км/ч.(по Европейските пътища и с изключен климатик)!!!
Aнонимен
В предпоследното изречение "който иска да икономисва няма да даде 50-70к" си абсолютно прав. На момента е очевидно, че никой не може (или не иска) да създаде достатъчно евтин икономичен (и екологичен) автомобил - правят го просто, за да се покажат колко са еко. Причината, обаче, не е нито в немската преса, нито в немците въобще. Тя е в това, че все още "някои" имат далавера да продават свършващия петрол. Като свърши, ще паднат и цените. :) Между другото се возих на дълъг път в BMW-то. Пластмасовото не е толкова дразнещо отвътре, а и разхода си го биваше - 4.6 при написани на вратата на тестовия автомобил 4.1. Не се стараехме да икономисваме, така че е възможно да се достигне 4.1. Странно се кара, заради по-дългите скорости. Там където си свикнал да си на 4-а ти е малко раничко за нея...
Aнонимен
Tove koeto imah predvid e kolko izkutveno oskupeni sa niakoi marki.Predvid ka4estvoto na materialite i dvata ekzempliara i predobladava6tite plastmasi ne samo v interiora a i v eksteriora, niakak si ne se vruzvat cenite ot 50K za Passata i mnogo po visoki za plastmasovoto BMW. Na fona na tova nesuotvetsvie mejdu cena i premium ka4estvo...niakak neadekvatno e da se govori za skupa tehnologia s koiato otnovo da se opravdava zavi6enite ceni. Ako niakoi iska da ikonomisva taka ili ina4e niama da dade 50-70 K za kola..popravi me ako gre6a..vsi4ko e propaganda na nemskata presa
Aнонимен
Я се скарай сега на всички, които имат мнение на базата на това, което са прочели! Икономичноста се постига с технология, а последната е скъпа! Няма как да стане това, което си мислиш, а докато чакаш да падне небето нахрани всички останали, дето дръзват да пишат без да са ги карали!
Aнонимен
ti koi ot dvata avtomobila si karal che da tvurdish che sa strahotni...Samo pogleni nadutite im ceni, a sled tova gledai koia kolko e ikonomi4na..Ikonomi4nostta i dostupnata cena triabva da vurviat raka za raka
Aнонимен
В този тест става въпрос за екология и нови технологии, не за това кой как вози и кой какво е карал. Страхотни автомобили!
Aнонимен
Momci karam passat 6 ot 4 godini. 2.0TDI kupuvan 2006 nov. Mnogo prostoren i burz avtomobil s hubav dizain i tehnika. Samo oka4vaneto da ne beshe tolkova tvurdo i durveno.
Aнонимен
parvo karaite a sled tova pishete vsiakakvi gluposti za kolite razbrahte li tapaci ot snimki nestava komentar
Aнонимен
Колегата е прав. Ако бяха базови модели, нямаше да можем да ги видим, защото мулето щеше да ги закрива на снимките :D
Aнонимен
I dvete sa karuci...spartanskoto e iasno i bez tova