Този дуел има дълги традиции зад гърба си. Кой кара влака този път?
Малко ровене в страниците на историята никога не вреди. От тях разбираме, че през 1983 година „тройката” на BMW, тогава представена от поколението E30, и средната класа на Mercedes в лицето на тогавашния 190 E W201, се срещат за първи път като преки съперници в сравнителния тест на auto motor und sport. От този момент досега моделите на BMW и Mercedes са се срещали помежду си в 31 сравнения, като в най-новото издание току-що обновената трета серия се изправя срещу неизбежната C-класа. Неизбежна, защото Audi A4 – другият именит германски представител в този клас, е в процес на смяна на поколенията, най-новото от които предстои да дебютира на изложението IAA. Затова съревнованието прие формата на класически дуел между BMW и Mercedes.
BMW се представлява от изцяло новия 340i, тъй като към момента на този ексклузивен тест баварците все още не разполагаха с тестови автомобил с по-малък двигател. Сравним с него в гамата на Mercedes е единствено C 400, който обаче се предлага само във версия с двойно предаване и доста внушителна базова цена, която включва 4Matic и трансмисията 7G Tronic. Освен това тестовият образец от Щутгарт е оборудван с допълнителния пакет Exclusive, който като цяло не включва съществени за резултатите от теста елементи.
Подобно е положението и при BMW 340i – освен по-високата цена, в специалното изпълнение Sport Line на „тройката” следва да се отбележи преди всичко двузоновата климатична инсталация с електронно управление. Това допълнително оборудване и осемстепенната автоматична трансмисия (моделът се предлага и с шестстепенна механична) довеждат цената на третата серия до доста високо равнище, което обаче остава под нивото на съперника от Mercedes. И двата автомобила не блестят с прекомерен лукс, но разполагат с големи екрани на навигационните системи на централната конзола, с кожени тапицерии на интериора, както и с обичайното за този сегмент изобилие от електронни системи за подпомагане на водача. Истинският лукс тук се крие под предните капаци на съперниците – двата шестцилиндрови турбодвигателя с мощност 330 к.с. (за пълна точност – 326 при BMW и 333 при Mercedes) категорично отличават 340i и C 400 от сивата тълпа по пътищата.
Нов редови шестцилиндров двигател
Новата редова шестцилиндрова машина с вътрешнофирмено означение B58 е на въоръжение в BMW от момента на обновлението на „тройката”. Двигателят с два турбокомпресора е плод на новата модулна платформа, която вече се използва при три- и четирицилиндровите редови мотори B38 и B48 в други модели на концерна. Става дума за изцяло нов редови „шестак” – събитие, което повишава пулса на всеки почитател на синьо-бялата емблема. Както ще разберете по-надолу, явлението наистина си заслужава вълнението...
Шестцилиндровият турбоагрегат потегля мощно и само след 5,1 секунди 340i пресича границата от 100 км/ч, изпреварвайки C 400 с две десети. Чисто субективно обаче разликата изглежда по-голяма. Двигателят на BMW набира обороти светкавично и леко, всичко се случва с копринена мекота, а звукът му е дълбок и без каквито и да били нотки на напрежение. Осемстепенната автоматична трансмисия е прекрасен партньор във великолепното изпълнение и сменя степените практически неусетно. С едно изключение – при пълно натоварване и в ръчен режим, класическият автоматик си позволява резки смени и демонстрира твърда спортна игра.
В сравнение с всичко това, силовият тракт на Mercedes остава почти незабелязан, но C 400 не е съществено по-бавен от своя съперник. При отчитането на времената за междинно ускорение между 60 и 120 км/ч разликите остават в диапазона на измервателната грешка, но въпреки това С-класата създава впечатление за по-сдържано поведение. Част от причините определено се крият в работата на 7G Tronic, която сменя предавките осезаемо по-бавно. Освен това, V6 агрегатът на Mercedes изразходва малко повече гориво.
Комфортно пневматично окачване
Като цяло двата модела се задоволяват без затруднения с около 10 л/100 км дори при динамичен стил на шофиране – разходът се увеличава чувствително само при продължително бързо шофиране по магистрала. От друга страна, внимателното и сдържано шофиране може да доведе и до поява на седмица пред десетичната запетая в показанията на разхода. Имайки предвид динамичните характеристики на двата модела, човек не би трябвало да недоволства при подобни стойности на разхода – все пак в случая говорим за седани от среден клас с тегло 1,7 тона и максимална скорост 250 км/ч. Споменавайки теглото сме длъжни да отбележим, че на кантара разликите между двата модела се оказват не чак толкова големи. Въпреки системата за двойно предаване Mercedes C 400 тежи само с 35 килограма повече от съперника си от BMW, а и полезният товар при него е със 75 кг по-висок (BMW 451 кг, Mercedes 526 кг).
Въпреки това, на полигона C-класата се усеща по-тежка. Моделът от Щутгарт не влиза толкова спонтанно в завоите, колебанията на каросерията са по-чувствителни, а управлението му изисква по-големи ъгли на отклонение на волана. При 340i всичко това се случва осезаемо по-чевръсто – при това по-чевръсто от поведението на „тройката” преди фейслифта. Новата основна настройка на окачването е по-стегната, което в съчетание с променливите характеристики на спортното управление със Servotronic (допълнително) и адаптивната система на окачването (допълнително) води до изключително активно и динамично, но напълно предвидимо и лесно за контролиране поведение на пътя, което доставя изключително удоволствие зад волана.
Разбира се, има и области, в които С-класата се справя по-добре от своя съперник от Мюнхен – в комфорта на возене например. Пневматичната система на окачването Airmatic е с една идея по-плавна в реакциите си, филтрира отлично и еднакво добре грубите и малките неравности по настилката и би довела до спечелване на раздела за комфорт с още по-голяма преднина, ако „тройката” на BMW не предлагаше по-добрите седалки. Вътрешното пространство при C 400 не е по-голямо – за разлика от това, което човек би предположил при поглед отвън, третата серия предлага също толкова простор за водача и пътниците.
Между другото, това не означава, че двата модела правят чудеса по отношение на обемите в интериора. Положението днес не е много по-различно от това преди повече от 30 години, когато BMW 320 и Mercedes 190 E се срещат за първи път в директен двубой. И ако вече не сте започнали да се досещате – за разлика от резултатите в германския брой 7 на auto motor und sport от 1983 година, 33-тото сравнение се печели от третата серия на BMW.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
1. BMW Серия 3
Със своя хармоничен, мощен и икономичен нов двигател и изключително динамичното си и стабилно поведение на пътя, току-що обновеният 340i печели убедително сравнението с традиционния си съперник. Много точки за „тройката” носи и отличната работа на спирачната система.
2. Mercedes С-класа
В много от дисциплините разликите между С-класата и третата серия се ограничават до малки нюанси, но в крайна сметка сборът им води до осезаемо изоставане по точки от директния конкурент от Мюнхен. Комфортът, осигурен от пневматичното окачване Airmatic на C 400 продължава да бъде еталон в този клас.
International Test Drive 2015
Веднъж годишно главните редактори на изданията от фамилията на auto motor und sport си дават среща в европейския изпитателен център на Bridgestone близо до Рим, за да оценят съвместно най-новите модели на автомобилния пазар. Този път на събитието присъстваха колеги от Китай, Бразилия, Мексико, Испания, Италия, Португалия, Румъния, Хърватия, Швеция, Унгария, Чехия, Германия, Турция и България, а в програмата бяха включени три сравнителни теста, два от които ви предстявяме още в този брой, а с третия ще имате възможност да се запознаете следващия месец. Наред с изпитанията на поведението на пътя на сухо, на полигона с мокра настилка и на високоскоростния овал в центъра на Bridgestone, всички участници в сравненията – хора и машини, преминаха и през маршрут по нормалната пътна мрежа в околностите на италианската столица, където предизвикателствата на зле поддържания асфалт се оказаха достоен съперник на изпепеляващата жега, достигаща на моменти до 40 градуса на сянка.
Текст: Мирослав Николов
Снимки: Ахим Хартман