Представяме ви среща с три от най-динамичните SUV модели в гамата на BMW M GmbH
За привържениците на спортните автомобили в класическия смисъл на това понятие може би изглежда невероятно и дори непонятно, но е факт, че бестселърите в гамата на подразделението за расови мощни машини на BMW – M GmbH отдавна не са нито М2, М3, нито М4, нито М5. Всъщност и при спортните машини на най-голям интерес от страна на клиентите вече се радват версиите, базирани на SUV моделите Х3, Х4, Х5 и Х6. Темата дали и доколко един голям и тежък SUV с неизменния за този тип каросерии сравнително висок център на тежестта може да бъде определен като спортен автомобил продължава да бъде все така спорна, но очевидно M GmbH, както и всички останали професионалисти в света на четириколесните атлети са длъжни да се съобразяват с новите реалности и да предлагат на купувачите такива машини наред с класическите си произведения. И трябва да признаем, че хората от М отдела в Гархинг са взели много присърце задачата да превърнат масивните SUV в истински машини за безмилостно шофиране на границата на физичните закони, правейки възможното, а при модели като Х5 М и Х6 М дори и невъзможното, за да постигнат максимална надлъжна и напречна динамика.
X3 M
Най-важният компонент в модела Х3 М носи означението S58. Това е вторият редови шестцилиндров двигател с принудително пълнене на M GmbH и се явява наследник на агрегата с индекс S55. Въпросният мотор отпразнува дебюта си в Х3 М и Х4 М, а съвсем скоро ще се появи и под капака на дългоочакваните нови издания на М3 и М4. Редовият шестак има работен обем 3,0 литра, максимален въртящ момент от 600 Нм и мощност 480 к.с. в базовия вариант и 510 к.с. при изпълнението Competition. Двата турбокомпресора създават налягане до 2,3 бара, като единият от тях отговаря за цилиндри с номера 1,2 и 3, а вторият – за цилиндри 4,5 и 6. За пречистването на отработилите газове се грижат четири катализатора и два филтъра за твърди частици.
Едва ли ще изненадаме някой с констатацията, че наред с копринено мекия си ход, новият двигател ускорява автомобила с чудовищен устрем, който трудно може да бъде описан само със сухи числа като например времето за ускорение от място до сто километра в час, възлизащо на 4,1 секунди. Още по-впечатляващо е как двутонният SUV в завоите – постижимите стойности за напречно ускорение са почти невъобразими за модел с подобни параметри. При активиране на спортния режим на двойното предаване автомобилът дори демонстрира склонност към леки контролирани пързаляния на задната част – респект! Работата на управлението е белязана от изключителна прецизност, дори спирачната система с огромни двукомпонентни дискове се представя точно както подобава при един спортен модел, независимо от гигантското натоварване, на което е подложена.
Х5 М Competition и X6 M Competition
Ако при Х3 M Competition можем с чиста съвест да кажем, че сме приятно изненадани от динамичните възможности на автомобила, то при неговите големи събратя Х5 М Competition и X6 M Competition всякакво използване на понятия като „приятна изненада”, „добро впечатление” и прочее би означавало чисто и просто да омаловажим удивителния инженерен гений, който са вложили от M GmbH при направата на тези два модела. X5 M и X6 M се задвижват от фамозния осемцилиндров двигател от M5 и M8, който генерира 600 к.с. в стандартния вариант, а версията Performance разполага с 625 конски сили. И двата модела разполагат с всички възможни технологии, които марката може да предложи по отношение на системата за задвижване на четирите колела и активното управление на ходовата част, като резултатът е пътно поведение, което ще остави и най-големите скептици на тема „що е то спортен SUV” без думи. Защото зад волана на тези тежащи доста над два тона мастодонти човек се усеща така, сякаш управлява машина, която е поне с 30 см по-ниска, половин метър по-къса и 500 кг по-лека. Да, възможно е да има SUV, който се държи като истински, пълнокръвен спортен автомобил, и дава възможност да дрифтирате с него или да го карате на писта – стига да пожелаете, естествено. А едновременно с това и двата модела са запазили способността си да се придвижват почти неусетно, когато не изисквате от тях да показват наяве целия си потенциал. Заради завиващия заден мост е доста интересно да се установи, че усещането от управляемостта на Х5 М и Х6М всъщност е много по-пъргаво, отколкото при Х3, маневреността при по-големите модели също е осезаемо по-добра. Честно казано, винаги съм смятал, че съществуването на SUV, който да се чувства в завоите по-добре, отколкото в праволинейна посока, винаги ми се е струвало химера. Е, след Х5 М Competition и X6 M Competition промених мнението си по този въпрос.
Като продължение на фактите, които почти противоречат на физичните закони, следва да добавим и това, че снабдената с технология Brake-by-Wire спирачна система осигурява спирачен път от 32 метра от сто километра в час. Което се усеща поне толкова невероятно, колкото и ускорението на осемцилиндровия битурбо агрегат, който реагира експлозивно при всяко подаване на газ и разполага сякаш с неизчерпаем запас от мощ. 3,8 секунди от място до 100 км/ч, 13,4 секунди от нула до двеста – за любителите на точните цифри.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Всеки от трите M Competition модела успя да ни удиви с това колко страст и инженерен талант е вложил екипът на M GmbH, за да превърне големите SUV модели на марката от Мюнхен в истински машини за спортно шофиране. Х3 М Competition впечатлява най-вече със страхотния си редови шестцилиндров мотор, който скоро ще се появи при новите поколения на М3 и М4. При М Competition и X6 M Competition хората от Гархинг са успели да направят нещо, което принципно се смята за невъзможно от гледна точка на физичните закони – при динамично шофиране тежащите 2,3 тона мастодонти се държат така, сякаш теглото, височината и размерите им просто се стопяват. Тези два модела успяват да обединят в едно най-доброто от света на SUV моделите и спортните автомобили – като резултатът е наистина забележителен. Всъщност фактът, че успешното съчетаване на толкова принципно взаимно изключващи се качества изобщо е постижимо, сам по себе си заслужава респект и напълно оправдава инвестицията в такъв автомобил.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Мирослав Николов