Сравнение на два изключителни роудстъра - нека видим кой ще победи...
Досега разпределението на ролите беше пределно ясно – Boxster за сериозните спортисти, а Z4 за почитателите на спокойните разходки и демонстрацията на изискан стил. Новото издание на роудстъра на BMW обаче отново разбърка картите...
Казват, че един добър филмов сценарий трябва да започне с експлозия и оттам-нататък сюжетът постепенно да ескалира. Ами хубаво, да взривяваме тогава… Със своето жизнерадостно пукане, хълцане и дрезгав вой Porsche Boxster дава ясен знак, че за задвижването му се използват именно контролирани експлозии на гориво-въздушна смес. В крайна сметка характерният звук е неотменима част от всеки добър спортен автомобил и въпреки изказваните неведнъж съмнения относно вокалните способности на четирицилиндровия турбоагрегат, най-новото издание на Boxster с означението 718 си остава истински спортист – особено пък в това яркожълто оцветяване…
За разлика от него, новият Z4 се представя в подчертано приглушено, матовосиво лаково покритие Frozen Grey Metallic. В интерес на истината, определението „сиво” в случая е вярно само в буквалния смисъл – иначе матовите отблясъци подчертават превъзходно вълнуващата комбинация от изпъкнали и вдлъбнати повърхнини, елегантни чупки, остри ръбове и куп детайли, издаващи природата на един истински хищник. На фона на кротките, сякаш нерешителни форми на предшествениците от първия Z3 до последния Z4 с неговия твърд сгъваем покрив, стилистиката на новото поколение дава ясна заявка за офанзивната природа на роудстъра от Мюнхен. Това разбира се важи в особена степен за топмодела M40i, насочен от BMW директно към ловните полета на Porsche.
По принцип класическата схема на роудстър с разположен отпред двигател не е докосната от баварските инженери. И това е чудесно, особено в идеалния случай, когато под дългото торпедо се протяга трилитровата редова шесцилиндрова машина. В сравнение със 718 и неговия централноразположен двигател, водачът в Z4 седи по-близо до задния мост и малко по-високо над пътя, което на подсъзнателно равнище създава впечатлението, че Z4 изисква малко повече настойчивост на влизане в завоите. В Boxster водачът се чувства по-силно ангажиран и по-близо до събитията, а изпъкналите калници също помагат на ориентацията и насочването в завоите.
Boxster – всичко си има цена
Не може да се отрече, че и най-малкият модел в гамата на Porsche съдържа цялата есенция на марката. Налице е всичко – от класическите кръгли контролни прибори с централен оборотомер, през разположения отляво на волана контактен ключ до практически перфектната позиция на тялото върху прилепващите като ръкавица спортни седалки. Към тази забележителна основа се прибавят многобройни симпатични, полезни и скъпи екстри, които увеличават цената на тестовия екземпляр с около една трета над базовата за модела. Ясно е, че много от тези неща струват скъпо и изискват доплащане и при конкуренцията, но за разлика от Z4 M40i, чиято цена по принцип е по-ниска, при Boxster S трябва да доплатите солено за предните LED светлини, за отопляемите спортни седалки с кожена тапицерия, за сензорите за паркиране и дори за адаптивното окачване, спортните спирачна система и диференциал, както и за автоматичната трансмисия.
Паралелно с това личат осезаеми празнини по отношение на оборудването за безопасност и системите за асистенция на водача (липсва въздушна възглавница за коленете, head-up дисплей и функции за автоматично спиране и паркиране), а ниско разположеният екран на мултимедията и управлението на функциите с множество малки бутони могат да се окачествт най-меко като „изискващи известно привикване”. Функциите в баварския роудстър се управляват много по-лесно и бързо с помощта на познатия въртящ се контролер или просто с гласови команди, докато големият централен дисплей и изцяло цифровите контролни прибори с възможност за индивидуално конфигуриране предоставят изобилна и лесна за възприемане информация.
И двата модела разполагат с добре подплатени, солидно и прецизно изпълнени текстилни сгъваеми покриви, които с натискане на бутон се прибират изцяло зад седалките в рамките на няколко секунди, а в затворено положение изолират идеално аеродинамичния шум. И в двата модела водачът и неговият спътник са настанени дълбоко зад силно скосените челни стъкла, а вдигнатите странични прозорци и аеродинамичните дефлектори предотвратяват завихрянето на въздуха и дават възможност за комфортно пътуване и разговор под открито небе дори със скорост около 100 км/ч. По-доброто предложение за всесезонен кабриолет тук определено е Z4, защото неговото мощно отопление с възможност за фино регулиране на температурата (допълнителнo се предлага и отопление на волана) може да се справи дори с доста мразовити външни условия. И при затворен покрив баварецът е малко по-тих и комфортен, а преминаването през неравностите по платното при него е доста по-меко дори в режим Sport Plus. Boxster с неговите 20-цолови колела (срещу доплащане) не успява да постигне подобно ниво на комфорт при нито един от режимите на окачването, но като цяло поведението му е достатъчно добро и за неприятно друсане и дума не може да става дори по наистина лоши пътища. От друга страна той не е толкова стоически стабилен колкото Z4 при движение направо по аутобана, а сътресенията от напречните фуги при него успяват да стигнат чак до волана. Иначе 718 успява да реализира на практика всички предимства на компановката с централноразположен двигател и впечатлява с безупречно динамично поведение, с оптимално сцепление, идеално разпределение на тежестта и никаква инертност в реакциите. Boxster влиза в завоите с прецизност и желание, дава пълна обратна информация, при наличие на достатъчно тяга остава стабилен в граничния режим и ускорява с чудесно натоварване на задните колела на изхода. Преминаването между пилоните на змейката се извършва с лазерна прецизност. Във всичко това няма и най-малка следа от напрежение, а евентуалните грешки в завоя се извиняват с леко приплъзване на предницата. Задният мост може да стане игрив, но само ако много настоявате… Като цяло 718 е един наистина прецизен спортен уред, който разполага с всичко необходимо, за да се представи достойно независимо от конкурента срещу него.
Z4 – повече кабриолет, отколкото спортен
Това проличава ясно в директното сравнение с новото открито BMW, което поддържа почетна дистанция спрямо съперника си от Porsche както в слалома, така и на полигона с последователна смяна на лентите и в постиженията на затвореното трасе. Спортната кормилна уредба с променливо предавателно число при бавареца реагира още по-директно, но вкарва и повече безпокойство в поведението ако водачът не успява да следва прецизно идеалната траектория. По-високото тегло (със 131 кг) и по-широката каросерия (с 6 см) на Z4 също са ясни индикатори, че въпреки сериозния прогрес на фона на предходните поколения, моделът на BMW си остава повече спортен кабриолет, отколкото расов спортист. Нещата придобиват по-сериозен характер едва в режим Sport Plus. От друга страна това не е съвсем вярно...
В името Bayerische Motoren Werke централно място заема моторът – така е и при Z4, въпреки че е разположен под предния капак. Редовият шестцилиндров агрегат с принудително пълнене е истинска радост за сетивата с невероятната си тяга, брилянтните си работни маниери и звука, който постоянно те кара да настръхваш и превръща в празник и най-сивото ежедневие. Трилитровата машина поема газта с невероятен апетит, набира светкавично обороти и още при 1600 об./мин доставя 500 Нм на коляновия вал. Така човек винаги е в състояние да ускори, подкрепен от интелигентната и мека работа на осемстепенната автоматична предавателна кутия. Срещу цялото това великолепие задвижващият тракт на Porsche може да противопостави единствено изявения си афинитет към оборотите и малко по-добрите на динамични показатели. Въпреки боксерната конфигурация на цилиндрите с нейния теоретично оптимален баланс на масите, четирицилиндровият мотор с 350 к.с. работи малко неравномерно на ниски обороти, придърпва осезаемо при движение в натоварен трафик, а спортната изпускателна система (срещу доплащане) генерира по-скоро шум, отколкото звук. Нищо чудно че твърдите почитатели на марката все още тъгуват за прекрасния характерен тембър (и не само) на предишния шестцилиндров атмосферен агрегат. Не може да се отрече, че модерният 2,5-литров турбомотор предлага по-висока мощност и въртящ момент при по-нисък разход на гориво (средно 10,1 вместо 11,8 л/100 км 98Н в тестови условия), но с това аргументите в полза на даунсайзинга сякаш се изчерпват. Шестцилиндровият двигател на BMW се задоволява средно с 9,8 л/100 км (от по-евтиния 95Н) при същите условия на експлоатация. Разбира се, тази икономия не играе никаква роля в общия ценови баланс.
По отношение на ценовите равнища Boxster си остава истинко Porsche, чието конфигуриране може бързо да взриви планираните финансови рамки. Моделът на BMW е значително по-изгодна от ценова гледна точка покупка, която освен това предлага повече комфорт, по-изискани маниери на работа и по-добро оборудване за безопасност – Z4 просто не е толкова спортен, колкото съперника си от Щутгарт. Феновете на Porsche могат да се успокоят с факта, че Boxster държи първенството по отношение на динамичните показатели, но големият бум в това сравнение определено отива в актива на баварците.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
1. BMW
Със своя феноменален редови шестцилиндров мотор версията M40i на новия Z4 е един наистина сполучлив роудстър, който оставя в историята нерешителността на своите предшественици и съчетава отлично високото ниво на комфорт с чудесна динамика.
2. PORSCHE
По отношение на брилянтното си поведение на пътя Boxster S си остава ярък представител на марката Porsche, но на тази висока цена моделът би трябвало да предложи по-добър двигател и по-богато оборудване и системи за асистенция.
Teкст: Бернд Щегеман
Снимки: Ханс-Петер Зойферт