Astra Sports Tourer, Megane Grandtour и Octavia Combi в сравнителен тест
След хечбека и седана сега при нас дойде и комби версията на Renault Mégane. Тя побира до 1504 литра, примамва купувачите с привлекателен дизайн. Но дали Grandtour е по-добър от Skoda Octavia Combi или Opel Astra Sports Tourer?
Случвало ви се е, нали? Току-що сте заредили на бензиностанция с ресторант и комплекс за почивка и бързате през глава отново да излезете на магистралата, точно в центъра на задръстването? Въпреки че само един поглед към картата на навигацията, където магистралата е маркирана с червено, щеше да ви спести дългото чакане в колата? Такива изображения винаги са налице в Mégane благодарение на данните за трафика в реално време. Да, има за какво да се ядосваме. Обстоятелството, че двамата колеги изпитатели в Octavia и Astra също са заседнали сред морето от автомобили, не е кой знае какво утешение. От друга страна обаче, задръстванията имат своите предимства. Например ако целта ни е да анализираме на спокойствие базираната на тъчскрийн инфо-развлекателна система на име R-Link 2.
После можем да открием например в кое подменю се настройва полезният head-up дисплей, колко лесно се активират многобройните системи за подпомагане на водача или как може да се настрои потребителският интерфейс. Съвсем като при таблет с почукване с пръст може да се достигне до всяка функция: DAB, масаж, климатик.
Уха, казвате си, ту някой програмист доста си е блъскал главата. Хубаво е, че системата е налице серийно при всички Mégane Grandtour dCi 130. Но дали в Renault са били наясно с риска да отблъснат консервативната публика с многообразието на своя R-Link? Нервиращо е освен това, че когато промените мащаба на картата, навигационната система всеки път след няколко метра го връща до близката перспектива.
Нищо, сега няма да се ядосваме Все пак тестовият автомобил, версия Bose Edition за 28 390 евро, предлага функции, които се възприемат добре от всички. Например удобните, добре оформени седалки, включително светли декоративни шевове, красива светлинна лента в централната конзола, аудиосистемата Bose с DAB и CD плейър и хромова украса тук и там. Да не говорим за външната визия. Да, в Renault полагат много усилия да подобрят двоя имидж.
Дизелът на Renault е тих, но слаб
Така, трафикът отново се отпушва и 150-конната Skoda дръпва напред. Шансовете да я стигнем не са никак големи. С по-дълги предавки и по-слаб мотор от своите конкуренти, най-мощният засега дизелов Mégane се ускорява бавно и дори при по-високи обороти не показва особено силна тяга. Това се потвърждава и от измерените стойности. За спринт от 0 до 130 км/ч моделът на Renault със 130 к.с. се нуждае от 3,8 секунди повече от Octavia. Също толкова посредствени са стойностите и за междинно ускорение. И това – при идентични въртящи моменти за всички комбита – 320 Нм. Все пак обаче никой мотор в това сравнение не работи по-равномерно и тихо от малкия 1,6-литров дизел на Renault.
Това добре хармонира с обстоятелството, че от въздушния поток и контакта с асфалта не се чува почни нищо и че комфортната ходова част поема меко повредите по пътната настилка. Но, за съжаление, върху къси вълнообразни неравности или по-лош път меките настройки водят до вертикални движения, които не всеки понася добре. И накрая, слабата обратна връзка и индиректната работа на кормилната уребда стават причина в Mégane рядко да изпитвате спортни желания.
За класическия купувач на комби обаче много по-важно от напречната динамика би трябвало да е предлаганото място. А тук дългият 4,63 м френски модел върши добра работа. Въпреки динамичната линия на покрива на пътниците не им липсва простор; конструкторите са помислили и за по-големи кутии за дребни предмети (браво!), а багажният обем е съвсем подобаващ – от 521 до 1504 литра. Освен това Renault предлага вградена в подвижния под клапа за разделяне на багажника, кутии под пода (50 литра) и сгъваща се облегалка на седалката до водача. Така с вас могат да пътуват предмети с дължина 2,7 метра. Същевременно ниският праг на багажника (590 мм) улеснява товаренето. На Grandtour му липсва единствено проход за дълги товари.
Opel – неспокоен, но силен
Такъв може да предложи (срещу доплащане) като цяло по-просторната и по-дълга с осем сантиметра Astra. В добавка Opel предлага срещу немного пари система от релси и куки за багажника. Но пък Astra не разполага с кутия под пода. Все пак ролната щора може да се прибере отдолу напряко върху комплекта за аварийна поправка на гуми. Видът на голата ламарина, кабелите и хлабавите куплунги би трябвало да покаже на всеки собственик, че неговият Opel (във версия Innovation за 28 060 евро) далеч не навсякъде изглежда толкова хубав като покритото с пиано лак арматурно табло. Както Renault, така и Skoda, са оформили местата за багаж значително по-качествено. Затова не се учудваме и на шумовете от контакта с пътя, които се долавят особено ясно откъм задния мост.
С това вече сме при ходовата част. В сравнение с Mégane тя е отчасти неподатливо твърда, предава тласъци при движение по магистрала и се успокоява едва с пълен товар – впечатляващите 560 килограма. Лекият Opel печели от своята директна и спонтанно реагираща кормилна уреда, която може да ви изкуши за по-енергично и повдигащо настроението шофиране.
За това не липсва и нужната тяга. Макар и само с шест конски сили по-мощна от френския автомобил, Astra се откъсва с лекота наред, без да показва слабост. Все пак предавателната кутия можеше да действа и малко по-плавно. Затова пък 1.6 CDTI се увенчава с корона при разхода – 6,1 л/100 км. Mégane и Octavia консумират с една идея по-малко.
Похвала заслужава също богатото и същевременно серийно предлагано оборудване за безопасност на Astra Innovation. Системата на Opel за телематични услуги и помощ при аварии OnStar например присъства на борда, също като разпознаването на пътни знаци, асистента за спазване на лентата и активния спирачен асистент. Ако към тях бъдат поръчани по избор адаптивните LED матрични светлини (1450 евро) и първокласните ергономични предни седалки (685 евро), Sports Tourer ще съзрее като чевръст и сигурен спътник, който се управлява и контролира без проблеми благодарение на изчистеното си арматурно табло.
Skoda печели точки във всички области
Така стигаме до Skoda Octavia, която, както опитният читател вече подозира, отново засрамва двамата си конкуренти. Почти във всеки раздел от теста комбито с оборудване Style и цена 28 550 евро излиза начело. Това става възможно благодарение на теглещия мощно във всички оборотни диапазони двулитров TDI мотор в комбинация с прецизно превключваща трансмисия, както и на изобилното предлагано пространство за пътници и багаж. В този клас 610 до 1740 литра са безспорно най-доброто предложение – и то въпреки по-късата с 4,3 см в сравнение с Astra каросерия. Жалко само, че допустимият полезен товар е само 514 килограма.
Същевременно малките, за някои може би еснафски нещица са тези, които отличават както обикновено солидно изработената Skoda. Като се започне от страничните въздушни възглавници отзад и достатъчно големите места за дреболии, продължи се с непретрупаните с нищо излишно контролни уреди и разбираемата логика за управлението на функциите и се стигне до различни мили жестове, като регулиращите се дюзи на климатика отзад, джобовете за отпадъци, практичната многофункционална ниша (за якета и т.н.) и интелигентно конструираната кутия под пода. Тук в краен случай могат да се приберат дори напречните елементи от багажника на покрива.
Това, за което действително може да бъде упрекната Skoda Octavia, са два дразнещи момента. Първо, стегнатата, отчасти почти тропаща ходова част, която във взаимодействието си с незабележимо, но прецизно работещата кормилна уредба става източник на ненужна дисхармония. И второ, сравнително бедното оборудване.
Това води до отнемане на най-много точки. Но накрая Skoda успява да заслужи първото място. За пореден път. Сигурно вече сте наясно и с това.
Текст: Михаел фон Майдел
Снимки: Ахим Хартман