Звучи невероятно, но през 60-те Ferrari 250 GTE 2+2 Polizia е било на редовна служба в Рим
Колко ли хлапета са мечтали един ден да станат полицаи? Само че като пораснат, повечето от тях започват да мислят за опасностите на професията, за заплащането, за работата на смени, и изобщо за куп неща, които постепенно или изведнъж ги отказват. И все пак има някои полицейски служби, където работата поне отчасти продължава да звучи като мечта. Да вземем за пример пътната полиция в Дубай с нейния умопомрачителен автопарк, или пък немалкото количество Lamborghini, използвани от италианските карабинери. Добре де, трябва да отбележим, че последните два примера най-често се ползват повече за респект, отколкото за гонене на престъпници, но все пак...
Зад волана: легендарният полицай Армандо Спатафора
А едно време нещата са изглеждали различно - особено в случая с това Ferrari 250 GTE 2+2. Въпросното прекрасно Coupé е произведена през 1962 година, а в началото на 1963 г. идва на служба в полицията на Рим и до 1968 година се използва усилено. По онова време пазителите на реда в италианската столица имат нужда от подсилването на парка си, тъй като представителите на подземния свят започват да стават все по-проблематични. Вярно е, че през този период полицията ползва предимно автомобили на Alfa, които не са никак бавни, но се появява нужда от още по-мощни машини. И е повече от добра новина, че легендарният производител предлага подходящ за целта модел.
Отговорник за двата доставени автомобила Ferrari 250 GTE 2+2 е Армандо Спатафора. Той е сред най-елитните полицаи в цялата страна и държавата се допитва до него от какво би имал нужда. "Какво по-добро би могло да има от едно Ferrari?", отговорил лаконично Спатафора. И не след дълго паркът на полицията се обогатява с две мощни Gran Turismo от Маранело. Другият екземпляр 250 GTE бива потрошен само няколко месеца след дебюта си като полицейски автомобил, но Ferrari с номер на шасито и двигателя 3999 е живо и здраво и до днес.
243 к.с. и над 250 км/ч
Под предния капак на двете машини работи т.нар. Colombo V12 с по четири клапана на цилиндър, троен карбуратор Weber, 60 градуса ъгъл между цилиндровите редици, и мощност 243 конски сили при 7000 оборота в минута. Трансмисията е четиристепенна механична с Overdrive, а максималната скорост е над 250 км/ч.
За да е сигурно, че полицаите ще се справят подобаващо с управлението на поверените им свръхмощни автомобили, те преминават през специален курс за високоскоростна шофиране в Маранело. Сред изпратените на курса полицаи разбира се е и Спатафора, който получава поверения му автомобил след изключително добро представяне на обучението. И така се заражда легендата - зад волана на полицейското Ferrari, Спатафора арестува цял куп едри риби от подземния свят след яростни автомобилни преследвания.
Полицайското Ferrari никога не е реставрирано
Ако човек се вгледа в черното 250 GTE с каросерия от Pininfarina и тапицерия от изкуствена кафява кожа, е направо невъзможно да повярва, че този автомобил преди 50 години е участвал в безмилостни преследвания на престъпници. Естествено, регистрационните табели с надпид "Polizia", страничните надписи, сините сигнални светлини и дългата антена са недвумислени признаци за предишния живот на автомобила. Допълнителният елемент на таблото пред мястото за пасажера също отличава машината от нейните посестрими. И все пак е забележително да се отбележи, че това 250 GTE е в оригинално, при това безупречно състояние - дори трансмисията и задния мост не са подменяни никога.
Още по-странното е, че след края на кариерата си като полицейския автомобил този прекрасен екземпляр последва съдбата на повечето си колеги на две или четири колела: той просто е продаден на търг. На въпросния търг автомобилът е купен от Алберто Капели от крайбрежния град Римини. Колекционерът отлично познава историята на автомобила и се погрижва за това през 1984 година Спатафора още веднъж да седне зад волана на неговото едновремешно Ferrari на едно планинско рали - и между другото, легендарният полицай постига второто най-добро време в надпреварата.
Сирената и сините светлини все още работят
През годините автомобилът участва в множество събития и изложения и може да бъде видян в музея на полицията в Рим. Капели притежава култовото 250 GTE чак до 2015 година - до днес заради своето специфично първоначално предназначение и историческата си стойност това е единственият частен цивилен автомобил в Италия, който има законното право да използва сини сигнални светлини, сирена и "Squadra Volante"-лаково покритие.
Сегашният собственик на автомобила го е обявил за продажба. В комплект върви пълният комплект документи по проектирането на автомобила и съвестно попълваната през годините сервизна история. Както и куп сертификати за автентичност, както и признанието от страна на Ferrari Classiche от 2014 година, документиращо легендарния статус на единственото запазено полицейско Ferrari в Италия. За цена официално не се говори нищо, но е сигурно, че подобен модел в такова състояние вече е невъзможно да се намери за по-малко от половин милион евро, при това без да притежава и частица от историята на конкретния екземпляр.