Дженсън Бътън (McLaren) спечели Гран при на Унгария, а Себастиан Фетел (Red Bull) увеличи преднината си в класирането при пилотите, финиширайки на втора позиция и пред всички свои преки конкуренти.
Пет години след като спечели първата си победа, Дженсън Бътън отново завърши първи на „Хунгароринг” и то в юбилейния си старт номер 200. Британецът водеше много оспорвана битка със съотборника си Люис Хамилтън, но 23 обиколки преди финала световният шампион за 2008 г. се завъртя и провали състезанието си. От това се възползваха Себастиан Фетел и Фернандо Алонсо (Ferrari), които заеха двете меса до Бътън на подиума.
Руска рулетка
Дъждът в Унгария се оказа решаващият фактор за развитието на единайсетия кръг от Формула 1. Надпреварата започна при мокра писта, впоследствие трасето изсъхна и картите отново бяха разбъркани, но за кратко, защото двайсетина обиколки преди края над „Хугароринг” отново заваля. Дженсън Бътън и неговият състезателен екип избраха най-добрата стратегия при тези променливи условия и британецът спечели втората си победа за сезона след Гран при на Канада.
Първоначално определено не изглеждаше, че Бътън ще стигна първи до финала, защото Фетел потегли отлично при загасването на червените светлини, а зад него на момента се залепи втория Люис Хамилтън. Двамата водеха много оспорвана битка за лидерската позиция, като световният шампион за 2008 г. се възползва от една грешка на Фетел във втори завой и оглави колоната. Бътън обаче трябваше да изчака първите спирания в бокса и смяната на интермедиа гумите със супермеките сликовете , за да може също да мине пред пилота на Red Bull, което се случи на завой номер две в 14-ата обиколка.
От този момент нататък изглеждаше, че Хамилтън контролира изцяло развоя на надпреварата, защото авансът му спрямо Бътън достигна осем секунди двайсет обиколки след старта. „Хунгароринг” обаче бе подготвила специална изненада за Люис. Лекият дъжд, който започна да вали по време на последната една трета от надпреварата, направи настилката изключително хлъзгава и Хамилтън се завъртя при спирането за шикана. Бътън се възползва от този факт и моментално мина пред него, но това далеч не бе всичко в битката между двамата пилоти на McLaren. Те на няколко пъти си размениха позициите в рамките на следващите пет тура за ужас на Мартин Уитмарш, като Люис в крайна сметка пак се върна в челото на колоната преди злощастната за него 53-а обиколка.
Грешният избор
В нея Хамилтън бе повикан в бокса за смяна на гуми, но преминаването от сликове към интермедиа се оказа погрешно, защото дъждът спря и трасето отново започна да изсъхва. Това принуди британецът да направи още един стоп, а в този момент дойде и решението на рейс-контрола, което му донесе наказание с принудително преминаване през питлейна. Причината бе, че при завъртането си Хамилтън не изчака автомобилите зад него да го изпреварят, а моментално даде газ, при което принуди Пол ди Реста (Force India) да напусне пистата.
След като конкуренцията на Хамилтън бе елиминирана, Бътън, който за разлика от своя съотборник избра да остане със сликове, опази без проблеми първото си място и спечели втората си победа за сезона. Успехът на бившия световен шампион дойде на възможно най-подходящата писта, защото именно в Унгария той чества старт номер 200 във Формула 1, а точно преди пет години записа и първата си победа на това трасе, тогава с екипа на Honda.
Себастиан Фетел имаше проблеми с интермедиа гумите в началото на надпреварата, но постепенно вдигна оборотите и след като изпревари Алонсо 25 обиколки преди края, си гарантира десетия подиум през този сезон. Третото място на испанеца пък бе до голяма степен под въпрос, защото автомобилът му се държеше ужасяващо със супермеките гуми и той направи едно спиране повече спрямо Бътън и Фетел. Проблемите на Хамилтън, както и стратегическата грешка на Уебър обаче го качиха отново на подиума.
Именно Хамилтън и Уебър направиха най-голямото шоу във финалната част на унгарската Гран при. И двамата решиха да сложат интермедиа гуми, когато на пистата започна да ръми. И двамата обаче сгрешиха, като по този начин позволиха на Фелипе Маса (Ferrari) да ги изпревари. Наказанието на Хамилтън го върна на шесто място, докато Уебър се движеше пети. Дванайсет тура преди края на надпреварата все пак австралиецът сломи съпротивата на Маса, който изпиваше сериозни затруднения със своите гуми, а броени секунди по-късно и Хамилтън изпълни същото упражнение. Последва нова атака на бившия световен шампион, който се възползва от трафика и седем обиколки преди финала все пак излезе пред Уебър и донякъде компенсира грешките си с четвъртата позиция.
Поредицата от трети места на петия Марк Уебър завърши в Унгария, а Фелипе Маса не успя да се възползва от отличната си стартова позиция и остана шести. Това обаче е отличен резултат за бразилеца, защото още в осмата обиколка той се завъртя на втори завой и се удари в предпазните заграждания, в резултат на което пострада задното крило на автомобила му.
В челната десетка
Въпреки проблемите с Хамилтън Пол ди Реста записа най-доброто си класиране досега във Формула 1, финширайки седми. Осмият Себастиен Буеми (Toro Rosso) направи най-големия прогрес в днешната надпревара, тъй като заради наказанието си от немската Гран при бе принуден да потели последен на „Хунгароринг. В зоната на точките попаднаха още Нико Розберг (Mercedes) и Хайме Алгерсуари (Toro Rosso), въпреки че и двамата срещнаха сериозни трудности докато изпреварят единайсетия Камуи Кобаяши (Sauber).
За първи път екипът на Renault остана без точки, тъй като Виталий Петров бе едва дванайсети на финала, а автомобилът на Ник Хайдфелд се запали при излизането на германеца от бокса. Другият ключов пилот, който не стигна до финала, бе Михаел Шумахер (Mercedes GP). Седемкратният световен шампион отпадна в 27-ата обиколка заради проблеми със скоростната кутия, появили се малко след контакта с бившия му съотборник Фелипе Маса.
Гран при на Унгария предложи огромни емоции както на участниците в нея, така и на зрителите. Следващите четири седмици обаче ще бъдат далеч по-спокойни, тъй като предстои лятната пауза във Формула 1. Сезонът ще бъде подновен на 28 август с Гран при на Белгия.