Вход

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

Имало едно време: Част трета

03.11.2008 01:19 1
1
2571835977
Туит

Преди години всичко беше по-добро – автомобилите бяха по-леки и по-приятни за шофиране. И със сигурност онези избледнели в паметта модели бяха по-икономични. Дали всичко това е вярно и къде в действителност е прогресът, ще изясни сравнението между представители на различни поколения от три марки. В първата част на поредицата ams.bg ви представи сравнение между BMW 2002 tii и 118i, във втората - между Audi Quattro и TT Coupе Quattro, сега е ред на финалния двубой между Mercedes 560 SEL и S 500.

Съхраняване на природните ресурси, опазване на околната среда, социална отговорност – всичко сякаш е взето от програмата на Зелените (които тогава още не съществуваха като партия), но всъщност е написано в първия проспект на новата S-класа от 1979 г. Най-отпред, тъй да се каже, като преамбюл. И то не само като декларация за намерения, а като солидни факти – с 14 процента по-ниско въздушно съпротивление, намален с 12 процента разход, по-ниско с до 280 кг тегло в сравнение с предшественика. Как ви се струва – флагманът на Mercedes, служебният автомобил на канцлера Хелмут Кол и на безброй корпоративни величия и партийни функционери в ролята на знаменосец на екологичните движения?

Най-големия

Все пак трябва да отдадем дължимото на смелостта и прозорливостта на маркетинговите стратези, тъй като обратът в пропагандираните ценности съвпадна точно с втората петролна криза (1979/1980). И понеже малката революция на Mercedes не изискваше от големите шефове отказ от вътрешен простор, комфорт, сигурност и темперамент, в течение на 12 години това поколение стана най-успешната от всички S-класи с 818 063 произведени екземпляра. Дебютиралият през 1986 г. 560 SEL с достигаща до 300 к. с. мощност имаше репутация на най-добрата лимузина в света – ни повече, ни по-малко.

И до днес върховият модел на марката излъчва стил, достолепие и непоклатима солидност. Още с първото влизане в тапицирания със скъп велур интериор обаче става ясно, че разработването му датира отпреди повече от 30 години – позицията на седене е висока, воланът – голям, а челното стъкло – стръмно и близко до водача. Лявото странично огледало все още трябва да се нагласява на ръка, но за сметка на това вече е налице техника за безопасност в лицето на ABS, а срещу доплащане – две въздушни възглавници и едно електронно устройство срещу приплъзване.

Много повече неща обаче излъчват духа на механичната, а не на електронната ера – например тежкият ход на сервоуправлението, споделящото всяка неравност окачване със стоманени елементи, не съвсем гладко превключващата четиристепенната автоматична трансмисия с къси предавки и клиновиден лост, както и сравнително слабо натовареният, но в никакъв случай не и безшумен V8 с по два клапана на цилиндър. Въпреки че през есента на 1987 г. катализаторната версия получава по-голяма мощност (279 к. с.) и въртящ момент (430 Нм), дръпването при подаване на газ изглежда по-малко енергично, отколкото при един добре работещ TDI. Особено по участък с много завои автомобилът се проявява като такъв, какъвто изглежда – улегнал и масивен.

Друга категория

И при тази двойка съвременният модел (S 500) е в по-тежката категория, но от 200-та килограма в повече при шофиране не се усеща нищо. Дори напротив – по отношение на прецизността и лекота на управление петметровият крайцер спокойно може да се състезава с по-малки и по-спортни модели. И докато ветеранът винаги леко се съпротивлява на командите, младокът никога не чака втора покана, за да се впусне в галоп. Шепнещо тихият, плуващ върху въздушни възглавници великан се шофира спокойно, но без загуба на контакт с пътя, а човекът върху съобразената с динамиката и предлагаща масаж шофьорска седалка държи нещата под контрол само с два пръста на волана, разчитайки на огромен запас от мощност и помощта на цял куп системи за подпомагане, станали възможни едва с настъплението на електрониката. А след като успя да постигне съчетание между комфорт и сигурност на пътя, стремителното развитие на високите технологии вече се кани да разреши конфликта между мощността и разхода на енергия.

И наистина – със същата увереност, с която равномерно работещият четириклапанен V8 с идеално превключващ седемстепенен автоматик изпреварва своя предшественик, новият голям Mercedes потвърждава универсалното си превъзходство и на бензиностанцията. По време на общото пътешествие S 500 изминаваше 100 километра само с 9,9 литра бензин, докато старата S-класа гълташе с над три литра повече. Още по-добре изглеждат нещата при сегашния базов модел S 320 CDI, който при същите условия се задоволява с 6,6 литра дизел, т.е. два пъти по-малко от консумацията на ветерана. С оглед на сравнимите динамични характеристики става дума за действително невероятен прогрес - и то тъкмо при модел от висшия клас.

Можем да възприемем всичко това и като доказателство за иновационния потенциал на най-стария автомобилен производител в света, който винаги е разбирал традициите не като съхраняване на пепелта, а като предаване по-нататък на огъня – дори ако това означава, че в не твърде далечно бъдеще под предния капак на S-класата вече няма да работи двигател с вътрешно горене.

Текст: Бернд Щегеман
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт

 

Оценка

Mercedes 560 SEL

Mercedes 560 SEL

Вярно е, че 560 SEL остарява с достойнство, но особено по отношение на разхода, комфорта и сигурността той значително отстъпва на днешната S-класа.

Mercedes S 500

Mercedes S 500

С оглед на сравнимите динамични характеристики става дума за действително невероятен прогрес.


Технически данни

Mercedes 560 SEL Mercedes S 500
Работен обем --- ---
Мощност 205 кВт (279 к. с.) 285 кВт (388 к. с.)
Максимален
въртящ момент
--- ---
Ускорение
0 – 100 км/ч
7,8 сек 5,7 сек
Спирачен път
при 100 км/ч
--- ---
Максимална скорост 242 км/ч 250 км/ч
Среден разход
на гориво в теста
13,0 л. 9,9 л.
Базова цена 127 335 марки 94 129 евро
Коментари

Ivan
Защо нищо не се споменава за дизайна страрата S(W126) класа още вълнува а новите минават и заминават особенно W220. Само няколко години след като е слязла от конвейра хората вече я намират за грозна и отблъскваща. Освен това старите коли и след 50 години при добра подръжка ще са в движение. Виждали ли сте някой да ремонтира компютри от 60те години същото ще стане и с по-новите коли, а то вече и става електрониката след 10 години тотално започва да се срива и разни "гъзари" си купуват БМВ 7ма серия E65 za 8000 евро :)

comments powered by Disqus