Daimler форсираха темпото по „електрификацията” на технологиите си и с S 400 Hybrid яхнаха зелената вълна, за да се запътят натам, където Lexus LS 600h отдавна ги очаква. Безмилостният ни сравнителен тест трябва да покаже дали новопоявилият се мек хибрид от Щутгарт има шансове да се пребори с утвърдилия позициите си пълен хибрид от Япония.
Те все още са някъде по прашните рафтове или се търкалят из занемарените тавани и усойните мазета. Става дума за всички онези издания от типа „Направи си сам”, които дълги години бяха същинска библия за технофилите от всички краища на света. Онези, които възприемаха техническата еволюция като магия, с блеснали очи попиваха всеки ред, посветен на идеите за задвижвани с атомна енергия самолети, захранвани с електрическа енергия автомобили и всякакви други футуризми.
Опит срещу ентусиазъм
За съжаление изданията с подобна тематика днес са рядкост, а и отдавна не са, каквито бяха. Ако някое от култовите заглавия от миналото съществуваше в едновремешната си форма, то със сигурност щеше да посвети поне няколко обширни материала с впечатления от Lexus LS 600h. И с право. Привържениците на високите технологии със сигурност дълго време ще стоят с ококорени очи и зинали усти при споменаването на комбинация от бензинов V8 двигател, работещ в два режима електромотор, куплиране на задвижващия тракт с планетарна трансмисия и възможност за шофиране само на електричество. Срещу тази гигантска и пикантна порция японски технологичен деликатес премиерата на първия хибриден Mercedes изглежда като обикновен германски шницел: прост, но всъщност чудесен.
Със своя 3,5-литров бензинов V6, S 400 се придвижва тихо и плавно, а при натискане на необичайно тежкия педал на газта получава допълнителен тласък от 160-те нютонметра на помощния електроагрегат. Mercedes не е в състояние да се задвижва само от електрическа енергия (именно затова спада към категорията на така наречените меки хибриди), за сметка на това обаче системата му е доста ефективна и сравнително лека с теглото си от 75 килограма. За да спестят място, инженерите от Щутгарт са интегрирали електромотора в непосредствена близост до хидротрансформатора на седемстепенната автоматична трансмисия, като наред с това дебелият около пет сантиметра синхронен мотор от ZF изпълнява ролята на стартер и алтернатор. Подобно на Lexus, S 400 също притежава система за рекуперация на кинетичната енергия при отнемане на газта и при спиране. Капацитетът на монтираната в двигателния отсек литиево-йонна батерия се равнява на 0,9 киловатчаса.
При спирачно усилие до 0,15 g електронно управляваният спирачен педал въздейства на генератора и едва след това по хидравличен път се задейства класическата спирачна система. Резултатът е точно толкова синтетичен, колкото звучи и на теория – и не само хората със спортен маниер на каране биха имали основание да си пожелаят конвенционални, но по-ефективни спирачки. И двата автомобила спират от 100 км/ч за 39 метра, което в най-добрия случай може да се нарече задоволително, но не и особено добро постижение. На моменти грубо работещата Start-Stop функция също показва потенциал за сериозни подобрения.
Две думи няма
Да видим как стои въпросът със ускорението. Дали подсиленият с петнайсетте киловата на електромотора V6 агрегат с 279 конски сили (с променена цилиндрова глава и работа в икономичния цикъл на Аткинсън) оставя черни линии по асфалта при потегляне? Отговорът е не – динамичните показатели не са много по-различни от тези на по-евтиния с около 10 000 лева S 350. Но пък, от друга страна, не са и много по-слаби от тези на LS 600h с неговите внушителни 445 коня обща максимална мощност. Който е очаквал, че сумистът на Lexus ще удари в земята предложението на Daimler благодарение на двете си огромни сърца, ще остане разочарован.
Макар че на хартия разликата в динамиката на двата автомобила се свежда до десети от секундата, задвижването на LS впечатлява положително по всички параметри. До този извод биха достигнали дори хора, които по принцип са заклети привърженици на добрите стари ценности в двигателостроенето. Няма как да не останете респектирани от маниера, с който 394-те конски сили на бензиновия V8 и 224-те к. с. на електромоторите работят заедно, достигайки обща мощност от 445 к. с. Човек остава с впечатлението, че цяла армия от висококвалифицирани инженери са работили дни и нощи, за да подобрят още повече синхрона на задвижващия тракт – като започнем от стартирането само с помощта на електромотора и плавното потегляне на ток, преминем през напълно неусетното включване на бензиновия двигател и стигнем до финото дозиране на оборотите от страна на планетарния механизъм. Възхитително постижение, което заслужено получава максималната възможна оценка. Към това би следвало да добавим и факта, че за разлика от V6 машината на Mercedes, V8 моторът на японците звучи превъзходно дори при пълно натоварване.
Ясно, че осмакът на Lexus остава в сянката на цялата тази хибридна еуфория, но би било несправедливо да пренебрегнем превъзходното му представяне и изобилието от модерни технологии като електрическо управление на валовете на всмукателните клапани и комбинираното впръскване с два инжектора – един за директно и един за впръскване във всмукателните колектори в зависимост от условията на работа. Така петлитровият V8 може да работи ефективно и сравнително икономично предвид характеристиките си. Планетарният механизъм също се справя много добре с работата си и успява винаги да подбере правилните обороти. Благодарение на него са възможни мощни ускорения без преминаването на 2000 об./мин, даже при бързо магистрално темпо двигателят рядко поддържа над 2500 об./мин. Едва когато настъпите газта до пода, стрелката на оборотомера почва да отчита стойности около и над 6000.
Скъпо, но качествено
Подобни експерименти обаче изглеждат не съвсем на място в луксозна хибридна лимузина с цена около 230 000 лева, която между другото е екипирана серийно с почти всичко, което може да си представите, включително пневматично окачване, аудио и навигационни системи от висок клас, тапицирани с кожа вентилируеми и отопляеми седалки и така нататък, и така нататък. От Lexus би било добре да направят още някои фини настройки по ходовата част, тъй като върху къси неравности 19-цоловите колела предизвикват доста резки сътресения.
По-евтината с около 50 000 лева, но и доста по-скромно оборудвана S-класа също е със серийно пневматично окачване и със своите 17-цолови колела осигурява значително по-приятно и комфортно пътуване, макар за съжаление по-шумната от необходимото работа на ходовата част понякога да разваля частично усещането за летящо килимче. Последното може да се преживее лесно, когато човек се отпусне в може би най-добрите опционални седалки на планетата, включи масажната им функция и се отправи към желаната цел, подпомаган от буквално неизброимите асистиращи системи.
В момента S-класата предоставя без преувеличение всичко, което автомобилната индустрия може да предложи към днешна дата, включително система за превантивна безопасност, адаптивен темпомат с поддържане на дистанция и възможност за аварийно спиране, асистент за следене на мъртвия ъгъл на зрителното поле и какво ли още не – уви, голяма част от тези полезни опции се доплащат, при това скъпо. Когато става дума за обзавеждане, дори разточителният Lexus има какво да научи от S-класата. Японците биха могли да подобрят и някои други съществени детайли. Например климатичната инсталация е далеч от абсолютно незабележимо работещата система на Mercedes, а някои бутони изглеждат неуместно евтини. Неприятна подробност е и малкият 390-литров багажник, който е принудително стеснен от никел-металхидридната батерия (за сравнение S-класата побира до 560 литра).
По-лекият с 360 килограма S 400 изразходва значително по-малко гориво (жив по-долу), с помощта на по-прецизната си кормилна уредба се води значително по-динамично в остри завои, по магистрала също остава по-спокоен от LS 600h. От своя страна Lexus притежава неоспоримо предимство в сцеплението благодарение на двойното си предаване. Mercedes печели този тест по точки и заслужава похвала за силното си навлизане в света на хибридите. Ценителите на технологиите на бъдещето обаче все още имат всички основания да се възхищават и на това, на което е способен LS 600h.
Текст: Йорн Томас
Снимки: Росен Гарголов
Разходът на гориво зависи от стила на каране
В сравнение с повечето лимузини от луксозния клас с бензинови двигатели, S 400 Hybrid и LS 600h действително изглеждат доста икономични. В градския трафик двата автомобила печелят ценни капки гориво благодарение на функцията Start-Stop и системите за рекупериране на спирачната енергия. При пълзене из задръствания в стил „тръгни-спри”, Lexus е в състояние да се придвижва само на ток и при такива условия изразходва едва 8,6 литра на 100 километра.
При висока скорост обаче ползите от хибридното движение остават съвсем скромни, а от един момент нататък се равняват на нула. При Mercedes прави впечатление, че дори когато се движи без помощта на електромотора, бензиновият му V6 е настроен доста икономично. Длъжни сме обаче да кажем цялата истина: в сравнение с изпитваното по същото време и при същите условия BMW 730d с нормален дизелов двигател, и двата хибрида нямат никакви шансове и харчат осезаемо повече.
Оценка
1. Mercedes S 400 Hybrid - 511 точки
Със S 400 Hybrid марката Mercedes навлиза по впечатляващ начин в лигата на хибридните автомобили. Технологията намалява разхода дискретно, но ефикасно и без излишни компромиси. Комфортът и качествата на електронните асистиращи системи са на върхово равнище. И все пак – един добре направен дизелов двигател може би продължава да бъде по-добрата алтернатива.
2. Lexus LS 600h - 465 точки
Великолепните маниери на работа и смазващата тяга на задвижването будят въодушевление точно колкото и майсторския синхрон между различните компоненти от сложната технология. По отношение на функционалността, комфортът на пътуване, управляемостта и цената обаче, LS 600h изостава по точки зад Mercedes.
Технически данни
1. Mercedes S 400 Hybrid - 511 точки | 2. Lexus LS 600h - 465 точки | |
---|---|---|
Работен обем | --- | --- |
Мощност | 279 к. с. при 6000 об./мин | 394 к. с. при 6400 об./мин |
Максимален въртящ момент |
--- | --- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
7,7 сек | 6,9 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
39 м | 39 м |
Максимална скорост | 250 км/ч | 250 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
10,7 л | 12,9 л |
Базова цена | 180 474 лева | 229 950 лева |
XTS
Мерцедеса си е мерцедес, ама,ако трябва да избирам Лексуса е автомобила, който ми харесва повече(мое мнение)!
BMW
mnogo mi e 4udno kude e audi za bmw-to e nai ikonomi4no s class i ls600 sa s dosta naprednala texnologia do tuk dobre a audi kakvo za nego sigurno izpolzva novia mnogo ikonomi4en i texnologi4en Dvigatel ot vw :D ili nai veroqtno otnovo 6te napravqt antireklama :D
боб с наденица
Хибридната технология е компромис, а не икономичните дизелови двигатели. Рано или късно петролът ще свърши и хибридите ще загинат. Колите ще се карат на био дизел от водарсли, а електромобилите ще бъдат скъпи за обикновения човевк. Акумулаторите съдържат ценни суровини и материали, който оскъпяват значително.
Bob
Харесва ми как завърши статията и това, че BMW 730d ги бие по икономичност, но все пак Лексъс и Мерцедес са с технологии на бъдещето, а не компромис и макар за момента бавареца да е по-икономичен след някоя и друга година от централата на BMW ще съжаляват, че не са разработвали и внедрявали новите хибридни технологии в техните лимузини.
Анонимен
BMW 730d е автомобила другото е компромис
Atanas
Определено Лексуса е по-добрия автомобил!
Aнонимен
ZA MEN LEXUS E NOMER EDNO
Tom
Докато Мерц. си пуснат серийно своя ''супер'' хибрид през 2012г. може да стане потоп :)А Лексус до тогава да ивадят още 1-2 модела....
Tom
Докато мерц. си пуснат серийно "супер" хибрида Леж
КИСО
Тази истъркана фраза отдавна е смешна!!! Ако Lexus са пионери в хибридните технологии то тогава Mercedes си е чисто чавдарче:) Нека не забравяме кой създаде първия хибрид и то 4*4 а той и до момента е най-интелигентния автомобил в света създаден от човека серийно ..Lexus LS-600 h e нахакан със свръх технологии каквито няма дори и в S класата.. Японците отдавна показаха как се правят коли на бъдещето и продължават да го правят докато конкурентите им ще ги догонват и ще пишат глупости.
Zaro
уважаеми господа аз мисля,тук става вапрос за два много квалитетни автомобила.за това хората са каза ли мерцедес и останалите.благодаря ви.
Ценител
Добре ще бъде за градската среда, за озона, с тези "електроцентрали", но за да не ни липсва рева на двигателите (ауспусите)дано да направят и съответните по избор звукови генератори- за спортен вой или за тежкарско мъркане на лимузина.А и да "плашиме" пешеходците, особено пешеходките!Хаха!
Ценител
Тестовете не се четат само а и се анализират, понеже доста подвеждат-неволно,но и за съжаление и умишлено!Например в някои немски тестове има следните (неизмерими технически)показатели-"Чувство за качество на материалите"!!! и "Усещане за пространственост на купета" и някои други подобни! Сигурно се сещате, кои тествани марки получават максималния брой точки и кои-минимален (все пак да има и за тях нещо), хаха.
Велизар
Господа коментатори на хибридната технология, можете ли да ми оборите мнението, че хибридната технология, поне във вида си който виждаме тук, НЕ е икономически изгодна за крайния клиент! Пример: Литиево йонните батерий имат живот изразен в брой цикли на зареждане и разреждане около 500- 600! След това капацитетът им пада драстично! От друга страна никел-метал хидридните батерий трябва да бъдат напълно разредени преди следващо зареждане, впротивен случай капацитетът им отново пада драстично и стават неефективни! И Лексуса и Мерцедеса зареждат и разреждат батериите си частично, т.е. няма пълно разреждане и последващо зареждане, следователно живота на въпросните батерий е достатъчно къс за да бъде наречен икономически необоснован, поне за крайния купувач! Смятам, че един тягов литиево йонен акумулатор с капацитет 0,9 киловатчаса, колкото е един оловно киселинен 12v 75AH не би струвал по- малко от 1000 евро (марков), какъвто притежава Мерцедесът! За Лексуса и дума не може да става за икономическа обосновка, неговата батерия е много по скъпа! Петнадесетте киловата, които получава немецът от електрификацията си, са под 10 процента от мощността на ДВГто му! Той едва ли печели повече от 1 литър на 100 километра въпросната система Изводът е ясен: Производителят хваща крайния клиент в капана на следпродажбения и последващ следгаранционен сервиз! Нека имаме пред вид, че батерията, управляващата електроника и изпълнителната част съвсем не са евтини и неенергоемки, и увреждането на природата, за което са допринесли, съвсем не е безпредметен фактор!
Baro
Приятел сигурно си чувал че всички автомобилни критици говорят за едно нещо на което му се вика ЕРГОНОМИЯ!Работата не е да се направи някакво извънземно табло с безброй много копчета и превключватели а да е направено по-семпло и по-лесно за обслужване за да не може водача да си отделя времето за боравене с копчетата а да си шофира нормално и всичко да му е пред очите изчистено но не и просто в никакъв случай.А относно хубридите.1 Мерцедес не е марка в ранга на Тойота да го подчертаем а на Лексус а относно и пълния хибрид та Мерцедес току що навлизат в тази област и в бъдеще мисля че ще играят важна роля в създаването на такъв тип автомобили.Пример ти давам за двигателя на F700 DiesOtto което е ясен пример че Мерцедес вече са доста развити в тази област и би трябвало да е така но не само с Мерцедес и Лексус а и с всички останали марки тъй като глобалното затопляне и изчерпването на нефта е неизбежно!
Георги
Другарю Вини дайте линк най после! Стига сте взимали информация от сайтове които само вие знаете. След като сте го правили би трябвало да нямате проблем с изпращането на линк? Иначе излиза, че само хвърляте някакви цифри, които трябва да се взимат за чиста монета.
до Baro
Не виждам с какво мерцедеса може да избута лексус точно при хибридните технологии защо нямат конкурент на тойота приус тогава ми защото немогат да направят пълен хибрид. Нормално е лексуса да е по-скъп все пак е пълен хибрид за разлика от мерцедес и може в определени моменти да се движи само на електричество и в градски условия винаги ще дава по-нисък разход. 50000 лв в този клас не са чак такава фрапираща разлика ако сложим същите екстри на лексуса при мерцедеса а в този клас те са доста скъпи двойното задвижване и тн разликата ще стане доста малка, лично на мен мерцедеса ми е доста скучен особено в интериора.
Baro
Здравейте!Реших да добава това коментарче и да се питам как изведнъж щом немците не са най-добрите в автомобилната индустрия както е дадено в този сравнителен тест немската марка Мерцедес избутва настрани пионера в областта на хибридите Лексус при случай,че японците имат дългогодишни опити при хибридите?А и не съм съгласен със следното:Дори и в този клас автомобили разликата от 50 000 е абсурдна висока при случай,че тази сума е 25% от стойността на автомобила!Относно за повечето серийни екстри на Лексус при Мерцедес ако се заплатят едва ли ще стане толкоз скъпа колкото Лексуса при случай,че получа една идея повече лимузина на по-достъпна цена.
Георги
Дай линк! Аз не мога да намеря конфигоратор на S400. Направо и двете за да сравня. След като си го правил няма проблем нали? Видях, че можеш да поръчаш на S600 титанови джанти и вътре кожи от алигатор да не си ги сложил тях. С две думи хората които са писали в подкрепа на лексуса се аргументират, че багажник няма, литиево йона батерия няма, гори 15 литра, а се води икономично и еко и че не са големи разликите в техниката с мерджана. Аргументите на някои от феновете на лексуса са на лична основа, обиждат и пишат мнение , че дадена германска марка е по-добра от друга незнаейки, че ползват еднаква техника. Това се казва всезнайковщина и демагогия.
До Георги от Вини
Във всеки сайт на автомобилен производител има конфигуратор и ценова листа в PDF формат. Простата сметка се прави с отворена ценова листа (за да виждаш цената на автомобила, стандартното оборудване и цените на опциите) и отворен конфигуратор в уеб браузъра. Първо сравняваш стандартното оборудване на двата модела, като записваш всичко, което Лексуса има, а Мерцедеса няма (и обратно, защото на Лексуса също му липсват някои дребни неща, присъстващи в стандартното оборудване на Мерцедеса). След това отваряш конфигураторите и ценовите листи, почваш да запълваш оборудването на моделите и пресмяташ цените, докато двата автомобила не се изравнят по оборудване. Понеже германец е авторът на този тест, използвай немските представителни сайтове на марките с техните ценови листи и конфигуратори. И ако 50 хил. ти звучат много, тук говорим за лимузини, чиито опционални комфортни седалки с масажна функция (примерно) струват колкото чисто нова Шкода Фабия, а адаптивният темпомат - колкото High-End аудиосистема в Audi да речем. Не говорим за VW Golf и Ford Focus, при които 50 бона се равняват на още един хечбек, специфично за тези два автомобила и техните опции 50 хил. са нищо!
верно ли?
Тук някой хора изтрелват някакви неща, които самите те не могат да обяснат. Единият изчислил, че нещо било една трета ама имало и 2 трети. Другият От къде знае, че само БМВ имало потенциал да ги догони? WV продава повече автомобили, има по-голям финансов ресурс, разполага с най-големите развойни центрове. BMW и Мерцедес заедно с американците работят заедно по хибридните си модели. Но GG твърди без да има и най малкия факт, че BMW имали инжинерния ресурс. Може би не знае, че технологиите им са единтични или това него интересува? Теста не е коя кола има повече конски сили, а както каза някой от по- горе да замърсява и харчи по малко. S600 е много по мощен от ЛС600, но тук се сравнява разход на бензинови хибриди.S400 има технически характеристики близки до Лексуса, но не е скъп.
GG
Абе адолф курбер ли си къв си какво са стигнали бенца ве тоя лексус излезе преди сумасти време па тея плиткоумни шваби чак сега успяха да скалъпят ПОЛУхибрид с някакви си мизерни конски сили еми не са немците на върха на авто технологиите иска им се ама само със самочуствие не става и ако някой немски производител пръв успее да скалъпи автомобил с алтернативно задвижване това според мене в никакъв случай няма да са мерцедес още по малко пък фолксваген/ауди(те наскоро откриха комън рейла) ще требе да почакаме ами най вероятно това ще са БМВ те според мен единствени имат потенциала и инженерния ресурс да направят това а и като им гледам моторите винаги са най икономични в класа си.
До Вини от Георги
Как изчисли, че мерджана имал с "1/3 от това което имал Лексуса", а " останалите 2/3 са опции с доплащане". Казваш елементарна сметка било? Къде е този конфигуратор в който мерцедеса S400 изпреварвал значително 8 цилиндровият лексус? Освен златни кюнци да си му конфигурирал? Покажи откъде имаш данните и ако са така, ще ти се извиня.
Вини
Мнението ми беше, че Йорн Томас тотално е объркал оценката си по отношение на ценовата разлика. Лексуса за 230 хил. предлага огромно количество стандартно оборудване, а Мерцедеса за 50 хил. по-малко предлага едва 1/3 от това, което има в Лексуса. Останалите 2/3 са опции с доплащане, солидно доплащане при това. Елементарна сметка (направена с конфигуратор от немските представителни сайтове на марките, по немските цени) показва, че при еднакво оборудване на двата модела, цената на Мерцедеса чувствително прескача тази на Лексуса.
admin
Извиняваме се за изтритите коментари. Това не е следствие от съдържанието им, а от спама, който борихме през последните няколко дни. Приемаме винаги критиката, стига да няма обиди и лични нападки, така че чувствайте се свободни отново да изразите мнението си.
Вини
Моят също е изтрит . . интересно е как изведнъж започнаха да цензурират градивна критика, която преди време приемаха......
дасд
хм, странно, изтрили са ми негативния коментар. И тука ли има цензура ?
Муерте
Защо лъжат тези немци? Лексуса в това си оборудване е 270 000 лв с ДДС с рециклирани материали от китаски щайги за зеленчуци. И тези хибриди са пълна глупост докато не ги направят нормални за експолоатация. Ел. мотор с бензинов мотор- пълна глупост! или само едното или другото.
Кирил
Със 5-литров двигател V8 много трудно ще бъдат по икономични от малкия бенц. Тук идеята е луксозни лимузини, които харчат малко и замарсяват малко. Догодина се очаква и първият дизелов хибрид на Мерцедес. Е-клас 250 cdi хибрид ще гори 4,5 литра нафта и ще разполлага 225 коня и 600Nm. Leksus одавна трябваше да сложи литиево йонен акумолатор, а не да почива на старите ларви като монтират никел-металхибридни батерии. В Лексуса са жертвали багажника ако ще ходите в командировка с този автомобил трябва да ползвате задните седалки.
Адолф Грубер
И двата автомобила са невероятни, лексус е пионер в хибридните технологий и ги призвежда от доста време. Това е първото подобно возило на бенц и ето че са ги стигнали с един ''скок'' на много по малка цена и разходи 6 срещу 8 цилиндъра 50 хиляди по малко и разликите са повече от нищожни по отношение на динамичните показатели. Лексус предлага повече в случая но срещу по-голяма цена, казано по просто лексус се на играха и трябва да се борят с немеца. Но както се оказва в днешно време винаги има още един избор, често пъти той е най практичния и 730д предлга компромиса между лукс, мощ и икономичност а като прибавим и катализторите, филтрите за твърди частици и т.н. може би бавареца е ''чист'' поти колкото тях.