Актуалното издание на Ghibli е първият автомобил в историята на Maserati, в който по желание на клиента може да се монтира дизелов двигател
Maserati? Дизел?! За повечето корави почитатели на легендарния италиански производител на елитни автомобили подобна комбинация първоначално ще прозвучи неуместно, скандално, може би дори обидно. Обективно погледнато, такава реакция е обяснима – името Maserati неизменно е свързвано с едни от най-изисканите творения на италианската автомобилна индустрия, а „профанизирането” на един мит от подобна величина с присаждането на простосмъртно дизелово сърце е някак си... неправилно, или поне така казва гласът на емоциите.
Какво смята обаче разумът? Концернът Fiat има големи планове за марката Maserati и предвижда да увеличи продажбите й до обеми, които в пъти надхвърлят най-големите досегашни успехи в тази насока. Това обаче няма как да се случи само с предлагането на автомобили за абсолютни ентусиасти. Стратезите на Maserati отдавна са наясно, че за да се позиционира успешно един нов автомобил от сегмента на Ghibli на пазара в Европа, той се нуждае от дизелов мотор. Така моделът би могъл да достигне до много по-широк кръг от хора, при които афинитетът към изтънчения италиански дизайн върви ръка за ръка с прагматизма. Затова в Maserati се решиха на революционна стъпка, пускайки в продажба първия дизелов двигател в историята си.
Дизел, но какъв!
Ябълката на раздора в този автомобил се олицетворява от V-образен шестцилиндров агрегат, работещ по принципа на самовъзпламеняването. Моторът се произвежда в завода на VM Motori (компания, която отскоро официално се присъедини към състава на концерна Fiat) в град Ферара. Основните му характеристики звучат обещаващо – три литра работен обем, 275 к.с., 600 нютонметра и стандартен разход от 5,9 л/100 км. Вече нямаме търпение да проверим на практика най-важното: усеща ли се на пътя този автомобил като истинско Maserati или... не съвсем.
Съчетанието от огромната тяга на 600-те нютонметра на дизеловия V6, автоматичната осемстепенна трансмисия с хидравличен преобразувател на въртящия момент и спортната изпускателна уредба е не просто сполучливо – то е грандиозно. Още на празен ход V6 моторът боботи като нещо средно между могъщ бензинов осмак и задвижващия агрегат на масивен плавателен съд, ускорението е енергично при всякакъв стил на шофиране, осемстепенният автоматик сменя предавките плавно и бързо, докато четирите крайни тръби на ауспуха съпровождат спринта с глух басов звук.
И сякаш всичко това не е достатъчно – едно натискане на бутона Sport вдясно от скоростния лост кара Ghibli не само да изцежда докрай всяка предавка, но и да надава плътен рев, който окончателно ще ви накара да забравите, че под предния капак работи дизел. Ако решите да се възползвате от ръчния режим на превключване и започнете да сменяте предавките с елегантните алуминиеви планки на волана, ще получите допълнителен съпровод от дрезгавото прокашляне на автоматично подаваните порции междинна газ. Е, някои скептици сигурно все пак ще натъртят, че по-голямата част от този спектакъл е създадена изкуствено с помощта на двата саунд генератора между накрайниците на изпускателната уредба – което е факт. И какво от това – историята почти не познава друг случай, в който звукът от един дизелов двигател да създава толкова горещи емоции. Оттам нататък това как точно се е стигнало до такъв блестящ краен резултат, надали има особено значение.
Класическа италианска елегантност
Формите на Ghibli са радост за окото не само на почитателите на италианския стил, а на всеки ценител на елегантните форми. По-късо с 29 сантиметра и по-леко със 100 килограма от големия си брат Quattroporte, дългото пет метра Ghibli не притежава нито една извивка, нито един ръб, който да не хармонира идеално с традициите на марката. Като се почне от монументалната радиаторна решетка и се премине през плавно извитите калници, включително малките хриле, за да се стигне до лекия аеродинамичен ръб отзад. У нас цената на Ghibli Diesel започва от малко над 130 000 лева.
Срещу тези пари клиентът получава висококачествен, но издържан в семпла стилистика интериор. Меката кожа се редува с чисто напасвани вложки от дървесина с открити пори. Не липсва и класическият за Maserati часовник в традиционен стил. Мястото, особено на предния ред седалки, е в изобилие, ергономията като цяло също е на добро ниво – с определени изключения, засягащи логиката в управлението на менютата на инфоразвлекателната система с голям сензорен екран на централната конзола. От Maserati не са си позволили слабости и по отношение на товарния обем – дълбокият багажник побира цели 500 литра. Биксеноновите светлини, самоблокиращият диференциал на задния мост и прекрасно работещата осемстепенна автоматична трансмисия ZF също са част от серийната екипировка.
С повече комфортни, отколкото спортни настройки, тежащото два тона Maserati се държи неутрално в завой и може да бъде направлявано прецизно благодарение на достатъчно директната си кормилна уредба. Липсата на система за задвижване на четирите колела при изпробваната версия съвсем не е необходимо да се възприема като недостатък – комбинацията от „живата” задна част на Ghibli и гигантски въртящ момент е чудесна предпоставка за забавни контролирани дрифтове – което от своя страна е изцяло в съзвучие с очакванията от едно Maserati.
А някои казват, че дизеловите автомобили били скучни...
Заключение
Maserati Ghibli Diesel
Maserati? Дизел?! Може! Двигателят на Ghibli Diesel звучи грандиозно, хармонира много добре с автоматичната трансмисия на ZF и разполага с могъща тяга. Автомобилът доставя истинско удоволствие при шофиране, има неповторим италиански стил и като цяло се вписва твърде добре в традициите на марката. Автомобилът е една различна и наистина качествена алтернатива на популярните модели от върховия сегмент на средния клас.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Мирослав Николов