Дали SUV моделът на Mazda е подобаващо издръжлив и траен?
При появата си преди пет години CX-5 беше първата Mazda с новия дизайн. SUV моделът бързо се превърна в най-продавания автомобил на марката. Как обаче бестселърът се справяше по време на 100 000-километровия маратон? Почти без проблеми, ако поровете не се бяха влюбили в СХ-5.
Беше нощ. И беше пролет. А яркосиният автомобил беше нов в неговия ловен район. Никога преди не беше виждал такава кола. Това беше любов от първо хапване – вакуумният тръбопровод към турбокомпресора беше наистина вкусен. Влечението на пора към нашата Mazda CX-5 не остана мимолетна връзка за една нощ, а за съжаление, продължи и по-нататък. Вследствие на първото рандеву на пора му светеха очичките, а на Mazda – различни предупредителни лампички на арматурното табло. Автоматичната трансмисия започна да работи със сътресения и шикозният нов SUV се отправи, накуцвайки, към сервиза за смяна на маркуча.
Оттогава насетне Mazda CX-5 2.2 D трупаше километър след километър и много похвали в дневника на теста. Управлението на функциите – типично по японски – е логично и просто. Темпомат, чистачки, светлини – дори при първия контакт активирането на една функция не е никаква загадка. Не всички производители могат това така добре. Отклоняващите се ксенонови прожектори с надеждно работещия асистент за къси/дълги светлини също бяха хвалени от всички. Единствено управлението на навигацията и малкият й екран, както и сложното меню на радиото, според много водачи имат нужда от подобряване. Най-вероятно такова е било и заключението на Mazda, тъй като при осъвременяването през 2015 г. системата беше изцяло заменена.
Mazda CX-5 2.2-D очарова с елестичния си дизел
Най-съществената част от записките в дневника обаче се отнасят за мотора. Голям удар. При разработването му хората от Mazda следват напълно различен принцип от всичките си конкуренти. Четирицилиндровият мотор Skyactiv пренебрегва даунсайзинга и се гордее с 2,2 литра работен обем и каскадно пълнене (с голям и малък турбокомпресор), но и с изключително ниска за дизел степен на сгъстяване от 14 : 1. Двигатели от този тип сгъстяват в съотношение 16 до 18 : 1. Веднага песимистите започнаха да вещаят: „С толкова ниско сгъстяване изобщо няма да пали през зимата.” Но моторът палеше. Винаги.
А каква е целта на всичко това? Mazda обещава по-добро смесване на горивото с въздуха, което води до по-хомогенно изгаряне без високотемпературни зони. Това намалява азотните окиси и саждите. Така Mazda може да си спести скъпия акумулиращ катализатор за азотни окиси, понеже покрива изискванията на стандарта Euro 6 и без него. Единствено по рода си решение, което очевидно работи много добре.
Дори ако водачът е равнодушен към екологията, той ще бъде очарован преди всичко от еластичното разгръщане на мощността на двигателя със 175 к.с. Тягата от 420 нютонметра ни най-малко не започва внезапно и рязко, както сме свикнали при обикновените турбомотори. Благодарение на двустепенното сгъстяване дизелът тегли без излишни ефекти, но много мощно и плавно. На някои изпитатели такъв характер се харесва по-малко, но на други – много повече. Във всеки случай никой не се оплака от липса на мощ.
Висок разход в теста
Но пък доста хора недоволстваха от лакомията на синия автомобил. При комфортно каране по обикновено шосе Mazda CX-5 2.2 D поне се доближава на литър разстояние до посочения от производителя разход от 5,5 л/100 км. Но много по-често SUV моделът изпадаше в запой. В края на теста дневникът отчете средно 9,3 л/100 км. Защо? И други подобни модели влачат собствено тегло от 1649 килограма, търкалят широки гуми с размер 225, но може би нямат автоматична трансмисия и двойно предаване – което при Mazda CX-5 бива включвано при необходимост от ламелен съединител – и челната им площ е по-малка. Последното е проблем при всички SUV модели. Определящото за въздушното съпротивление произведение от челната площ (А) и коефициента на обтекаемост Сх при CX-5 е равно на 0,86. За едно също толкова мощно и тежко комби, като Mazda 6, тази стойност е 0,59. Поради това с увеличаване на скоростта разходът на SUV модела нараства непропорционално силно в сравнение с разхода на по-аеродинамичното комби. При постоянна скорост 130 км/ч на равен участък в горивните камери на CX-5 се впръскват около осем литра на 100 км – с около два литра повече, отколкото при комбито, – при 160 км/ч разходът е вече десет до единайсет литра. А при 200 км/ч? По-добре не питайте.
Иначе шестстепенният автоматик подхожда идеално на мотора с голям въртящ момент, превключва меко и без сътресения. Все пак предавателното число на последната степен би могло да бъде по-„дълго” – силният мотор би го понесъл спокойно, – за да може оборотите при високи скорости да станат по-ниски и разходът да намалее. При 130 км/ч коляновият вал се завърта 2400 пъти в минута.
Mazda CX-5 импонираше с чевръсто поведение на пътя
Но нека се върнем към дневника на теста. Първата сервизна проверка беше чисто рутинна, датчикът за налягането на отработилите газове беше сменен като част от сервизна акция на производителя. Поради производствен дефект той можеше да подава толкова фалшиви сигнали, че да се стигне до симптоми, които тепърва ни предстоеше да опознаем. На първо време обаче моделът на Mazda навърташе своите километри, без да привлича вниманието с нищо. Най-много да получи някоя забележки заради подскачащите, лишени от усет реакции на окачването. Отчасти тази критика беше насочена към големите 19-цолови колела с гуми 225/55, които се движат по-некомфортно през къси издутини, дупки и напречни коловози от по-тесни гуми с по-високи бордове. Иначе Mazda CX-5 печелеше симпатии с чевръстото си поведение на пътя и безупречния комфорт на окачването – особено върху лоши и изкорубени пътища ходовата част неутрализира много от неравностите. Най-бързо каращите обаче забелязваха лек стремеж към презавиване при бързи маневри за избягване на препятствия. От Mazda вече са преодолели този недостатък с по-твърди гумени елементи по задния стабилизатор и променена настройка на ESP.
Критики предизвика и недобрият обзор назад. Дизайнът в наши дни диктува по-тесни задни прозорци, както и висока и изкачваща се нагоре линия на пояса. Това наистина може да изглежда много шик, но значително увеличава мъртвата (невидима) зона косо назад. При паркиране все пак помагат камерата за заден ход и възпроизвежданият на монитора кръгов обзор от датчиците за паркиране, но по време на движение случващото се в мъртвата зона остава невидимо. Тук би помогнал асистентът за наблюдение, който се доставя след обновяването на модела. Слабо утешение е, че съществуват автомобили – като Range Rover Evoque, Mercedes GLA или Mazda CX-3 – при които обзорът назад е още по-затруднен.
Трикратна смяна на датчика за налягане на отработилите газове
Така отминаха още две сервизни проверки, безброй безпроблемни командировки в Германия и в чужбина, докато на 69 007-ия километър контролната светлина за двигателя не съобщи за нова повреда и моторът не започна да работи в авариен режим. Причина отново беше датчикът за налягане на отработилите газове. Три дни по-късно лампата светна отново. Сервизът смени вакуумния маркуч към турбокомпресора, вероятно поради нахапване от пор. Значи, смяната на датчика за налягане малко преди това е била излишна? Никога няма да узнаем. Но и това не беше всичко. 21 000 км по-късно следващият – а може би същият? – пор отново перфорира маркуча към същия датчик, който покрай това беше сменен отново заедно с маркуча. Според вносителя това не е било необходимо, но сервизът имаше свое виждане по въпроса.
За да не оставате с впечатление за чести посещения в сервиз, веднага ще отбележим, че като цяло Mazda CX-5 2.2 D се движеше надеждно. Тя посети състезанието „Миле Миля” в Италия и дори беше допусната като съпровождащ автомобил на световноизвестната Пиаца дел Кампо в Сиена, пресече няколко пъти Алпите, кръстосваше из Франция, Холандия, стигна до Монако – и благодарение на мощния си мотор и много добрите седалки се отличи като чудесен автомобил за дълги пътешествия. Само малкият 58-литров резервоар ограничаваше ненужно пробега по бързи маршрути – понякога лампичката за резерва светваше след по-малко от 500 километра.
Mazda CX-5 със солидни материали и висок комфорт на пътуване
Далечните пътувания бездруго са запазен периметър на Mazda CX5. Голямото и добре обмислено товарно пространство с почти равен под и хитроумното, задействащо се откъм багажника освобождаване на разделената задна облегалка (40 : 20 : 40) доказват добрите полезни качества. Двойният под помага да бъдат прибрано голямо количество дреболии, а самостоятелно сгъващата се средна част на задната облегалка позволява лесно транспортиране на дълги и тесни товари, като например ски. Идеално за пътуване със семейството. Добре би било обаче местата за дребни предмети в пътническата кабина да са повече.
И след като сме в кабината – нека кажем, че от самото начало тя впечатлява с висококачествени и чисто обработени повърхности. Удивително е колко малко следи са оставили изминатите 100 000 километра. Разбира се, тук-там в багажника има няколко драскотини, но арматурното табло и облицовките на вратите след две години все още изглеждат почти като нови. На черните кожени седалки също не им личи изминатият пробег.
Положителна обща равносметка за CX-5
Така че в края на теста Mazda CX-5 2.2 D оставя много добри впечатления. Експертната оценка установява овехтяване от 48,2 процента, а дневникът на теста съдържа множество похвали, пет обичайни проверки в сервиза, но и три нови датчика за налягането на отработилите газове и от време на време някое нападение на пор. Дали всичките нови датчици за налягане действително са били необходими, вече не можем да установим по безспорен начин. За продупчените маркучи обаче не следва да обвиняваме модела на Mazda, той нямаше шансове срещу поровете. Досадните животни вече напразно ще чакат своята синя любима, тя никога няма да се появи отново в техния ловен район.
Малко преди публикуването на този материал в редакцията за първи път се появи обновената Mazda CX-5. При мащабното осъвременяване хората от фирмата са се насочили съзнателно и към слабостите, проявили се в маратонския тест на auto motor und sport. Например амортисьорите са преработени изцяло, вследствие на което модифицираният CX-5 се движи с много повече усет и еластичност въпреки непроменения размер на гумите.
Съвсем нови са също навигацията и радиото, които вече имат седеминчов монитор и се управляват логично с въртене и натискане на кръгъл бутон на централната конзола. С него могат да се настройват и някои добавени системи за подпомагане на водача, например базираният на камера асистент за спазване на лентата, който може да работи с три степени на интензивност, или основаната върху радар система за регулиране на дистанцията в комбинация с темпомат. Видим прогрес са предлаганите по желание изцяло светодиодни фарове с асистент за къси/дълги светлини, безстепенно променяща се интензивност и далечен обхват. С това специалистите от Mazda са отстранили малкото забелязани слабости. Тъй че не би било изненадващо, ако CX-5 и занапред остане един от най-търсените модели на марката.
Така читателите оценяват Mazda CX-5
Вече десет месеца шофирам дизелов CX-5 със 175 к.с. и автоматик. Прави впечатление високият разход в града и на аутобан – 8,8 л/100 км. Дори при постоянна скорост от 120 км/ч на равна магистрала в Холандия Mazda CX-5 гълташе 7,5 литра. Дразнещи са високият праг при качване и вибрирането на страничните огледала при висока скорост. Превъзходно място в кабината, чудесни седалки. Досега не съм имал проблеми.
Удо Кубицки, Есен
Карам CX-5 със 175-конен дизел и автоматик вече 30 000 километра. Досега не е имало повреди, разходът е около 7,5 л/100 км, главно на аутобан. Нищо не тропа и не скърца, белите кожени седалки с функция за запаметяване са много удобни и изглеждат като нови. Върху перфорираната кожа човек почти не се поти през лятото. Навигацията, за която доплатих 500 евро, е поне толкова добра, колкото предишните ми навигационни системи Comand и Professional, само въвеждането на данните е по-сложно. Добър комфорт и чудесни динамични показатели при неособено шумен мотор. Идеална кола за ваканции с голямо товарно пространство, също и във височина. Заключението ми е, че срещу 41 000 евро автомобилът е много добра алтернатива на по-скъпите BMW X3 или Mercedes GLK при същото предлагано място и съпоставима изработка. Не съжалявам, че смених марката.
Клаус-Петер Трукса, Бексбах
От две години притежаваме CX-5 с двойно предаване и дизелов мотор със 150 к.с. и вече сме изминали 39 892 километра без никакви повреди. Особено положителна оценка заслужават двигателят, превключването на трансмисията, ходовата част, разходът (седем литра), светлините, усещането за простор, оборудването, багажникът и цената. Забележките ни са по повод на твърде малкия резервоар (58 л), доста късите долни части на седалките и тънкия мокет при краката. Навигацията е чудесна (TomTom), радиоприемането можеше да е и по-добро. Качеството на изработката е отлично, автомобилът изпълнява нашите очаквания изцяло и напълно.
Франк Крюгер, Ландау
След продължителни сравнения между Mazda CX-5, Audi Q5 и Volvo XC60 взехме решение в полза на Mazda с дизелов мотор (150 к.с.). След като вече изминахме 10 000 километра, можем да направим следните заключения: Загадки при управлението на функциите, много добра изработка, чудесно положение на седене, много тих дизелов мотор с добра тяга (също и при теглене на ремарке няма загуба на мощност), много място в кабината, разход от 5,8 до 6,5 л/100 км. Не ни хареса работата на спирачките, понякога забавеното поемане на газта, вибрациите на предния капак от 140 км/ч нагоре, липсата на регулиране по височина на седалката до водача и лесно надраскващите се прагове. Но това са оплаквания при много високо ниво на претенции.
Роберт Нистлер, Мюлдорф на Ин.
Предимства и недостатъци
+ Добро качество на материалите и изработката
+ Щедро предлагано място
+ Много добри ксенонови светлини
+ До голяма степен интуитивно управление на функциите
+ Седалки, подходящи за дълги пътувания
+ Ефикасна климатична инсталация
+ Ниско ниво на шумовете
+ Сигурност на пътя
+ Много добро сцепление
+ Чевръста управляемост
+ Прецизна кормилна уредба
+ Уверено мощен двигател
+ Добре настроена автоматична трансмисия
+ Багажник с променлива конфигурация
+ Много добри динамични показатели
+ Силни, издръжливи спирачки
– Висок разход, особено при бързо шофиране по аутобан
– Окачването действа грубо при къси и твърди удари
– Бавно стартираща командна система MMI с много бутони и накъсана гласова информация
– Бавно загряващо отопление на седалките
– Забавено стартиране след автоматично изключване на двигателя
– Ограничен обзор косо назад
– Скъпи екстри
– Бързо износване на спирачките
Заключение
Може би, евентуално, по всяка вероятност... Както и да разсъждаваме, факт е, че проблемите с датчика за налягане на отработилите газове и влюбените порове принудиха Mazda CX-5 да посещава твърде често сервиза и попречиха на по-доброто класиране на модела. Независимо от това автомобилът е един изключително приятен компактен SUV с чудесен мотор.
Текст: Йоахим Делекер
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт, Дино Айзеле
Dimo Petrov
Предимства и недостатъци + Силни, издръжливи спирачки – Бързо износване на спирачките WTF ?