Първи впечатления от версията А 200 с изцяло нов бензинов двигател
Предишното поколение на А-класата претърпя пълна промяна и направи решителна стъпка в динамично отношение, а четвъртата генерация на най-малкия Mercedes обещава революция със своето увеличено вътрешно пространство, големи сензорни екрани и свръхмодерна система за управление на функциите MBUX.
Кариерата на най-малкия модел на Mercedes може спокойно да послужи за основа на холивудски сценарий - от прочутите скандинавски приключения на революционния пионер през 1997 година и апостолската му роля в демократизацията на ESP, до контрареволюцията през 2012 година, когато комбинацията от авангардна технология и целесъобразен дизайн бе заменена от съчетание на авангарден дизайн и целесъобразни технологии. Раздялата с авангардизма и подовата конструкция тип „сандвич” в крайна сметка се оказа правилен ход, който увеличи значително тиража и подготви основата за бъдещите поколения. Най-новото издание продължава традициите, добавяйки повече системи за безопасност, нови двигатели и свръхмодерна система за управление на функциите в автомобила, с каквато все още не разполага никой друг сериен модел на Mercedes – дори и S-класата.
Новата формула MBUX
В интерес на истината, не е необходимо човек непременно да е част от тъчскрийн-генерацията, за да проумее бързо предимствата на гигантските екрани с възможност за индивидуална конфигурация и значително разширеното гласово управление. Възможно е част от традиционалистите да усетят липсата на някои директни бутони или да отделят повече време за разходки из менютата, а цветовете и графичното изобилие да дойдат малко в повече за други. Но с всичко това се свиква изключително бързо – особено при мисълта и разбирането, че MBUX е също толкова необходима за управлението на океана от функции, колкото и определяща за облика на вътрешното пространство на новата А-класа.
Освен драматично по-модерен, интериорът е станал и много по-просторен – увеличената с 12 сантиметра обща дължина и разширеното с цели 9,5 сантиметра пространство на ниско разположените задни седалки си казват тежката дума. Много добро впечатление правят също комфортните седалки, увеличените възможности за съхранение на вещи в купето, ниският праг и широкият капак на багажника.
Комфортът над всичко
Въпреки семплата конструкция на задния мост, с която версията А 200 се оборудва серийно, моделът се показва в най-добрата светлина на традициите в Щутгарт – спокойно и невъзмутимо поведение с изглаждане на всички неравности по пътя. Липсата на прекомерни динамични амбиции в завоите се дължи и на влиянието на 16-цоловите колела с високопрофилни гуми. Управлението е прецизно и дава добра обратна информация, макар да не достига напълно перфекционизма на актуалните модели със задно предаване на марката.
Повече динамизъм излъчва новият 1,3-литров бензинов турбодвигател M 282, създаден в сътрудничество с Renault. Модерният изцяло алуминиев агрегат е съчетан със седемстепенна трансмисия с два съединителя на Getrag и разполага със система за повишаване на ефективността, която в режим на ниско натоварване изключва два от четирите цилиндъра. Имайки предвид наличието на филтър за твърди частици средният разход от 7,6 л/100 км може да се окачестви като напълно приемлив.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Въпреки типичните за марката Mercedes силни страни като солидното изпълнение, високата безопасност и отличния комфорт, новата А-класа се вписва трудно в традиционните рамки. Комбинацията от трансмисията 7G-DCT и модерния бензинов двигател с филтър за твърди частици и система за изключване на цилиндрите не прави чудеса в динамично отношение, но може да бъде изключително приятна и икономична на дълъг път и спокоен стил на шофиране, а възможностите на MBUX платформата по отношение на гласовото управление, мултимедията и свързаността са фактор, който със сигурност ще привлече нови клиенти за марката.
Teкст: Мирослав Николов
Снимки: Мирослав Николов