Зад волана на динамичното купе с близо 400 конски сили
Mercedes-AMG C 43 Coupe по впечатляващ начин показва, че може да бъде бърз почти колкото С 63, само че без да бъде толкова брутален.
За да няма нежелани обърквания, ще започнем с кратка пояснителна част. Макар „на първо четене“ Mercedes-AMG C 43 и Mercedes-AMG C 63 да се отличават само по една цифра в означението си, която предполага разлика в големината на двигателя, двата модела всъщност са с коренно различни характери. Диференциацията между С 43 и С 63 е сходна с тази между М Performance и М моделите на BMW, респ. между S и RS моделите при Audi. Казано с други думи – пълнокръвните модели на AMG, подобно на автомобилите с означение М и RS при конкурентите, са расови спортисти с гени от моторните спортове и са предназначени както за пътя, така и за писта. Аналогично на споменатите вече М Performance модели на BMW и S моделите на Audi, Mercedes от няколко години предлага на своите клиенти по-мощни, по-динамични и по-спортни версии на базата на своите стандартни серии, добавяйки към тях някои технологии и аксесоари от AMG. Именно такъв е и Mercedes-AMG C 43 Coupe, който е по-скоро стандартна С-класа с голяма мощност, отколкото укротен вариант на екстремния С 63. Или казано с други думи – един много бърз и мощен автомобил за пътуване, чийто нрав е по-скоро спортен, отколкото състезателен.
Застрашителна външност
За радост на почитателите на стила на AMG, външно С 43 всъщност е доста близък до своя задвижван от могъщ четирилитров битурбо осмак събрат. Серийно автомобилът стъпва на 18-цолови колела, но повечето клиенти с положителност ще спрат избора си на предлаганите като опция още по-големи и по-широки варианти. През внушителните джанти надничат не по-малко респектиращи по размер спирачки, а задната част на автомобила се перчи с малък интегриран в капака спойлер и четири ауспухови накрайника. Динамичната осанка на каросерията се допълва от намален клиренс, както и специални брони и прагове, а крайният резултат от всички тези стилистични промени изглежда наистина агресивно.
Комфортен интериор
Интериорът прелива от типичния за марката с трилъча звезда на емблемата комфорт. Като опция тук могат да бъдат поръчани седалки AMG-Performance с функция за подгряване и климатизация. Като алтернатива на стандартното приборно табло се предлага 12,3-инчов комбиниран дигитален прибор, който специално за AMG модела разполага със спортен изглед – при него централното място се заема от голям кръгъл оборотомер, а отстрани могат да бъдат извиквани показания като налягане на турбокомпресора, напречно и надлъжно ускорение, температура на маслото в двигателя и трансмисията и т.н. Спортният AMG волан е скосен в долната си страна и има сензорни полета, вече познати от други модели на Mercedes, маркировка „на 12 часа“, както и тапицерия от перфорирана кожа за по-добър захват. Срещу доплащане се предлага и волан с по-дебел волан с вложки от микрофазер. Всички елементи с кожено покритие в салона (седалки, волан, арматурно табло, панели на вратите) се открояват с контрастни червени шевове.
Богат избор от настройки
Водачът на C 43 има избор между пет основни режима: "Comfort", "Sport", "Sport+", един за хлъзгава настилка, както и свободно конфигурируем на име "Individual". Не е необходимо да шофирате дълго време, за да установите, че дори в комфортен режим окачването AMG Ride Control е доста твърдо, воланът се усеща тежък и директен, спирачките „захапват“ брутално дори при леко докосване на спирачния педал, и изобщо цялото поведение на машината се доближава до спортните автомобили. Което не означава, че машината се държи нервно – даже напротив, в повечето случаи С 43 запазва характерното за автомобилите с марка Mercedes спокойствие, стига да не прекалявате с „хулигански“ прояви. Дисциплината, която подхожда най-добре на този автомобил, е бързото изминаване на дълги разстояния, включително по пътища със завои – за повече настроение.
390 к.с., 520 Нм и много добро сцепление
В рамките на частичното обновление на модела през миналата година трилитровият V6 агрегат се сдоби с нов турбокомпресор с увеличено до 1,1 бара налягане, а мощността е увеличена до 390 конски сили – с 23 к.с. повече отпреди. Максимумът на въртящия момент от 520 Нм се достига при 2500 об./мин и остава наличен чак до 5000 об./мин. Излишно е да споменаваме, че с такива показатели С 43 се усеща отлично моторизиран във всяка една ситуация и постига превъзходни динамични показатели. Благодарение на серийното за тази модификация двойно задвижване 4Matic (тягата се разпределя между предния и задния мост в съотношение 31 на 69 процента) моделът може да се похвали с много добро сцепление, благодарение на което мощта се предава максимално ефективно към пътя. Класическият спринт от място до сто километра в час може да бъде постигнат за забележителните 4,7 секунди, а тягата при всяко по-сериозно настъпване на газта е меко казано впечатляваща. Работата на деветстепенния автоматик AMG Speedshift TCT 9G се променя значително в зависимост от избрания режим на работа – ако изберете „Comfort“, кутията през повечето време се старае да поддържа съвсем ниски нива на оборотите, което реално погледнато подхожда много добре на характеристиките на двигателя с неговата изобилна тяга във всички режими.
Превключите ли на „Sport“ обаче, картината мигновено се променя, а с нея и звуковия фон – в този режим трансмисията задържа предавките значително по-дълго, „връща“ на по-ниска степен при всяка възможност, а концертът от спортната изпускателна уредба преминава от класическа музика към хеви метъл. Между другото, звуковият спектакъл е още по-ефектен отвън, когато автомобилът мине покрай вас. Интересно е да се отбележи, че макар напълно очаквано акустиката на V6 мотора в С 43 да е много различна от тази на осемцилиндровия двигател в С 63, двата модела са почти еднакво гръмогласни и наперени като звучене. Като към това прибавим и факта, че на цивилните пътища те са абсолютно съпоставими като динамика и реална бързина, то С 43 всъщност е една твърде интересна, малко по-достъпна, по-комфортна и не толкова брутална по своя характер алтернатива на най-мощния модел в гамата на С-класата.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Mercedes