Съревнование между два особено успешни компактни модела със задвижване на метан
Те харчат малко, отделят минимални количества фини прахови частици и имат недостижимо ниски експлоатационни разходи.
E добре, ще бъдем напълно откровени с вас. Когато имахме привилегията да сравним качествата на M5 и AMG E 63 се чувствахме така, сякаш сме на седмото небе. Без съмнение този тип тестове оставят задълго следа в съзнанието ни и са една от причините толкова много да обичаме работата си. Трудно може да се оспори факта, че на фона на въпросното сравнение срещата на два метанови компактни модела с по 110 конски сили изглежда като от съвсем друга галактика. От друга страна обаче, двата компактни модела на Opel и VW сами по себе си са изключително добри автомобили и всъщност също успяха да ни очароват, макар и с коренно различни предимства.
На първо място, те са изключително изгодна покупка. Не толкова от гледна точка на цената, колкото на експлоатационните разходи. На този етап те постигат по-ниска цена на километър дори от суперикономичен дизелов модел. 4,7 килограма метан на сто километра е консумацията, която отчете Golf 1.4 TGI по време на теста, а по специалния нормиран маршрут за икономично шофиране стойността слезе до невероятните 3,6 кг! При Astra отчетените стойносоти възлизат на 5,2 и съответно 4,0 кг/100 км.
Един килограм метан в България в зависимост откъде зареждате (спрямо цените за април 2018 година) струва средно между 0,93 и 1,30 лева, което на практика означава, че с тези автомобили изминавате сто километра за 7-8 лева, а в някои случаи дори с по-малко. Никак не е зле, не мислите ли? Освен това автомобилите на метан са встрани от така разгорещените напоследък дискусии около фините прахови частици, тъй като един бензинов автомобил на CNG отделя наполовина по-малко сажди в сравнение със сравним като параметри и отговарящ на нормите Euro 6 дизел, емисиите CO2 са с около 20 процента по-ниски, а азотните оксиди са с цели 96 процента по-малко.
CNG съвсем не означава липса на динамика
От изключителна важност е да отбележим, че и двамата опоненти в теста блестят не само с икономичност – едновременно с това те се оказаха и неочаквано чевръсти на пътя. Специално тежащият 1327 килограма Golf, който участваше в теста във версия с трансмисия с два съединителя DSG, се представи като един наистина темпераментен представител на компактния клас. Турбомоторът с максимален въртящ момент 200 Нм тегли уверено, набира обороти с охота и дори звучи доста приятно. 100 км/ч със старт от място се достигат за повече от приличните 10,5 секунди. Скоростната кутия с два съединителя сменя предавките бързо, гладко и почти неусетно, прилягайки много добре на нрава на автомобила със задвижване на CNG.
Бензиновият турбодвигател с идентични на хартия показатели (110 к.с. и 200 Нм) под предния капак на Opel е с една идея по-малко пъргав и при високи обороти звучи някак напрегнато. Освен това при работа на празен ход се забелязват осезаеми вибрации. В интерес на истината обаче, последният факт се набива на очи най-вече поради обстоятелството, че за разлика от Golf TGI, моделът от Рюселсхайм не разполага със система старт-стоп и съответно е по-лесно човек да забележи подобни дреболии. За сметка на това пък превключването на шестстепенната механична трансмисия оставя страхотно впечатление с лекия си и прецизен ход.
При всеки автомобил на CNG е важно да се знае колко метан се побира в специално подсиления резервоар. Opel побира 19 кг природен газ в двата изработени от карбон и полимери резервоара, а този за бензин е с вместимост само 13 литра. По желание водачът може сам да избира на кой от двата типа гориво да работи автомобила с помощта на бутон. Има индикатор за наличното количество и от двата типа гориво, а бордовият компютър пресмята оставащия пробег както на бензин, така и на метан. Автономният пробег на бензин е доста малък, тъй като 1.4 DI с разход около 7 литра на 100 километра не е рекордно икономичен, а резервоарът е много малък.
При Golf бензиновият резервоар е останал непроменен (50 литра), а под дъното на багажника се побира до 15 кг метан. Тук обаче не е възможно ръчно превключване между двата типа гориво. Предвидени са два отделни индикатора за различните типове гориво, както и прецизно пресмятане на оставащия пробег на бензин и метан.
Различните пътища, по които са поели конструкторите на двата автомобила, имат както предимства, така и недостатъци. Astra има по-малък общ пробег с едно зареждане на двата резервоара, но затова пък може дас е похвали със солиден товарен обем от 370 литра. Golf побира доста по-малко багаж (само 291 литра) и е в състояние да изминава по-малко километри само на метан, но пък има по-голям общ пробег – което не променя обстоятелството, че с него по-често се налага да зареждате CNG. А нека не забравяме, че ако искате да пестите пари, е желателно да карате предимно на метан. Разходът на бензин на TSI двигателя се движи между шест и седем на сто. Ако все пак ще карате основно на бензин, би било далеч по-смислено да инвестирате в Golf 1.0 TSI (110 к.с.), който е и много по-евтин. При Astra сметката е подобна – ако няма да се възползвате пълноценно от предимствата на метана, по-добре да вземете бензинов модел със 125 к.с.
Не може да се оспори, че специалните резервоари за CNG и доработките по задвижването струват немалко пари, но ако искат да привлекат повече клиенти към този тип задвижване, на производителите ще им се наложи сериозно да преосмислят ценовите си политики.
Opel не е толкова комфортен
Но нека се върнем към най-важния въпрос в този материал, а именно как се представят двата автомобила на пътя. Стегнато настроеният Opel се сържи по-скоро като спортна натура. Управлението му реагира спонтанно при всяко движение с волана и дава отлична обратна връзка. По този начин Astra може да бъде направлявана много прецизно в завоите и остава дълго време напълно неутрална. При наближаване на граничния режим се забелязва дори леко изнасяне на задницата към въшната допирателна на завоя. Твърдата ходова част има и своя недостатък и той касае комфорта на возене. Специално при ниска скорост в градски условия автомобилът подскача доста осезаемо. Това е ефект, който е напълно чужд на конвенционалната Astra. Golf, който участва в сравнението без адаптивни амортисьори, е значително по-рафиниран. Той преодолява неравностите по-гладко, кормилната му уредба работи по-хомогенно и спокойно, но не по-малко прецизно в сравнение с Astra, а поведението му по пътища с много завои е по-уравновесено. При динамично шофиране този автомобил доставя удоволствие, само че без да напряга водача си. Което всъщност е типично за Golf – с или без задвижване на метан, той съумява да съчетае в едно най-разнообразни, включително противоположни качества.
Въпрос на оборудване
Версиите на метан на двата модела не могат да се оплачат от липса на добра екипировка на борда, с изключение на някои специфики. 1.4 TGI например може да бъде поръчан и във върховото изпълнение Highlinе, но няма как да се оборудва с дигитално инструментално табло или премиум озвучителна система например. По сходен начин изглеждат нещата и при Opel, който е наличен във версии Edition и Innovation и не може да бъде поръчан в комбинация с адаптивен темпомат. По-важното обаче е, че версията CNG не предполага компромиси по отношение на гъвкавостта на вътрешния обем и прогодността за дълги преходи. Добре обзаведеното ниво на изпълнение Innovation на Opel предлага серийно делима задна седалка, докато Golf Comfortline трябва да се задоволи само с пролука за товарене през сгъваемия подлакътник. И двата модела могат да бъдат екипирани с ергономични предни седалки и високотехнологични LED светлини отпреди, а навигационните им системи имат функция за търсене на метанстанции.
Останалите предимства и недостатъци на Astra и Golf са отдавна добре познати от множество други техни срещи, а по правило накрая място обикновено се печели от Golf. Точно така става и този път – въпреки по-малкия багажник на модела от Волфсбург. Между другото (това ще допадне на любителите-статистици), в класическия слалом моделът на VW е почти толкова бърз, колкото Mercedes-AMG E 63. Още едно доказателство, че човек може да открие по нещо вдъхновяващо във всяка автомобилна категория.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
1. VW
Golf 1.4 TGI се представя блестящо по отношение на комфорта при пътуване, безопасността и мултимедийното оборудване, а в допълнение към това има и по-култивираното задвижване. Единственият по-съществен недостатък е сравнително малкия багажник.
2. OPEL
Astra печели точки със своето чудесно управление, голям резервоар за метан и просторен багажник. От другата страна на монетата са ограниченият комфорт на возене, по-високият разход на метан и малко по-грубата работа на двигател.
Текст: Михаел фон Майдел
Снимки: Ахим Хартман